ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد
سرخط خبرها
عطش روز شنبه

گزارش تحلیلی بورس ۲۴ خرداد ۹۹ / رشد ۳۶ هزار واحدی شاخص کل در نخستین روز معاملاتی هفته جاری

  • کد خبر: ۳۰۲۷۵
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
  • ۱
گزارش تحلیلی بورس ۲۴ خرداد ۹۹ / رشد ۳۶ هزار واحدی شاخص کل در نخستین روز معاملاتی هفته جاری
در نخستین روز معاملاتی از هفته جاری شاخص کل بورس با ۳۶ هزار و ۱۲۶ واحد رشد به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در جریان این معاملات یک میلیون و ۲۷۶ هزار سهم به ارزش ۹ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان داد و ستد شد.
به گزارش شهرآرا نیوز؛ شنبه‌ها روز عطش در بازار سرمایه است و معمولا قدرت خریداران در این روز و تقاضا برای خرید بیش از فروش است. همانطور که پیش بینی می‌شد در ادامه رشد ۱۲۵ هزار واحدی بازار سرمایه طی هفته معاملاتی گذشته، امروز نیز روند بازار مثبت بود و در اکثر گروه‌ها شاخص رشد تقاضا و افزایش ارزش بازاری نماد‌ها بودیم.
طی معاملات نماگر اصلی بازار با ۳۶ هزار و ۱۲۶ واحد رشد به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد. در جریان این معاملات یک میلیون و ۲۷۶ هزار سهم به ارزش ۹ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان داد و ستد شد.
در جریان معالات امروز ۵۱۵ نماد فعال در بازار‌های بورس و فرابورس رشد قیمتی را تجربه کردند و از سوی دیگر تنها ۹۶ نماد در این دو بازار ریزش قیمت داشتند. همچنین معاملات در ۱۰ نماد نیز به دلایل مختلف از جمله افزایش سرمایه بسته بود.
بازار سبز امروز و هجوم نقدینگی باعث شد که برای ۳۴۳ نماد در بازار سرمایه صف خرید تشکیل شود. ارزش صف خرید تشکیل شده در کل بازار ۵۳۲۴ میلیارد تومان بود. بیشترین تقاضا در جریان معاملات امروز در نماد‌های خساپا، وبصادر، وپارس، خودرو، شتران، آریا، وتجارت، شپنا، ونوین و بساما شکل گرفت.
از آنجایی که امروز هیچکدام از نماد‌ها با دامنه نوسان نامحدود بازگشایی نشدند، بیشترین میزان رشد در اکثر نماد‌ها مثبت ۵ درصد بود و تنها از گروه صندوق‌های سرمایه گذاری که دامنه نوسان‌شان ۱۰ درصدی است نماد افق ملت، کمی بیشتر از ۵ درصد رشد را تجربه کرد و قیمت پایانی آن مثبت ۵.۰۸ درصد شد.


رشد در گروه سیمان و خودرو
در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاهد اوج تقاضا در اکثر گروه‌های بورسی بودیم. گروه سیمان که به خاطر افزایش احتمالی قیمت سیمان هفته سراسر سبزی داشتند، امروز نیز به روند رو به رشد خود ادامه داد، اما به نظر می‌رسد که رشد حاصل از افزایش قیمت سیمان پیش از اعلام رسمی این خبر پیش خور شده است چراکه شاخص این گروه امروز تنها ۱.۳۵ درصد رشد را تجربه کرد. با این حال شنیده‌ها از این حکایت دارد که وزارت صمت موافقت خود را با افزایش قیمت سیمان اعلام کرده و تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می‌شود.
در هفته گذشته گروه پالایشی نیز با تقاضای بالایی همراه بودند، اما نوسانات قیمت جهانی نفت در پایان هفته گذشته می‌تواند معاملات این گروه را در هفته جاری تحت تاثیر قرار دهد. هر بشکه نفت برنت در روز‌های پایانی هفته از ۴۳ دلار تا مرز ۳۷ دلار ریزش داشت و در نهایت در محدوده ۳۹ دلار بسته شد. هر بشکه نفت خام WTI نیز به مرز ۳۶ دلار رسید. با این حال امروز شاهد رشد یک درصدی قیمت نفت در بازار‌های جهانی بودیم و این باعث شد که روند رشد قیمت‌ها در گروه فراورده‌های نفتی بازار بورس تهران نیز به رشد خود ادامه دهد و شاخص گروه فراورده‌های نفتی امروز رشد ۴.۴ درصدی را تجربه کرد.
نزدیک شدن قیمت دلار به کانال ۱۸ هزار تومانی نیز اهرم موثر دیگری بوده که توانست امروز روی برخی نماد‌های کالامحور اثر خود را بگذارد و از این ناحیه نیز تاثیرپذیر باشد. امروز با اصلاح ریزساختار‌ها انتظار می‌رفت که روند دادوستد‌ها تا حدودی هموار شود.


بهبود در هسته معاملات
بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان بورس با اتخاذ سیاست‌های جدید و راهکار‌های مقطعی قصد بهبود عملکرد هسته معاملات را در کوتاه مدت دارد. اصلاحاتی که در ریزساختار‌های معاملاتی ایجاد شده است، از امروز حجم سفارشات به توجه به قیمت هر سهم تغییر می‌کند و برای سهام با قیمت کمتر از ۵۰۰ تومان به ۴۰۰ هزار سهم در هر سفارش تغییر می‌کند.
این مسئله کمک شایان توجهی در کاهش تعداد سفارش در نماد‌های برخی گروه‌ها همانند بانکی و خودرویی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر تغییر حداقل ویرایش قیمت از یک ریال به ۱۰ ریال، از حجم ویرایش سفارش‌ها می‌کاهد. در نتیجه تعداد سفارش‌ها کاهش می‌یابد، اما از آنجایی که سامانه‌های معاملاتی بهتر و روان‌تر پاسخگوی معامله‌گران خواهد بود، امکان افزایش حجم و ارزش معاملات وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
جالب بود ممنون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->