بازدید استاندار خراسان رضوی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و بیمارستان در حال احداث نیشابور دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | آمادگی مشهد برای انتقال تجربیات در حوزه خدمات شهری، فنی و مهندسی به شهر‌های پاکستان شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بوستان تندیس مشهد + پاسخ ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد
سرخط خبرها

طلسم ۱۱‌ساله بانک خون مشهد چه زمانی می‌شکند؟

  • کد خبر: ۳۰۳۵۱
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
طلسم ۱۱‌ساله بانک خون مشهد چه زمانی می‌شکند؟
با تخصیص ۱۰‌میلیارد تومان، مرکز خون‌گیری و آزمایشگاه بانک خون استان تا بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
بنیامین یوسف‌زاده/ شهرآرانیوز- ۱۱‌سال از زمانی‌که کلنگ ساختمان مرکزی بانک خون استان در انتهای خیابان سناباد مشهد به زمین زده شد می‌گذرد؛ با‌این‌حال این پروژه بزرگ طی این سال‌ها فقط ۳۵‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ یعنی سالی ۳.۱ درصد. این پروژه مهم که در اولین روز‌های کاری دولت دهم آغاز شد، پس‌از آمدن و رفتن ۳ دولت، راه به جایی نبرده و سرنوشت متلاطمی را در یک دهه اخیر شاهد بوده است. براساس برآورد‌های مدیران وقت در این حوزه، قرار بود در یک بازه کوتاه به‌جای این ساختمان، مجموعه جدید و مدرنی در همان محل ساخته شود که مکانی همه‌جانبه برای یکی از به‌روزترین مراکز انتقال خون کشور باشد.
با‌این‌حال مدیرکل جدید انتقال خون خراسان‌رضوی که ۶‌ماهی می‌شود سکان مدیریت این مجموعه را در دست گرفته، دلش به عاقبت‌به‌خیری این ساختمان نیمه‌کاره، روشن است و خبری خوش به شهرآرا می‌دهد که در‌صورت تحقق آن، بنای معروف انتهای خیابان سناباد بالاخره تعیین تکلیف خواهد شد.
مجید عبداللهی از رایزنی با مدیران برنامه و بودجه استان در‌راستای تخصیص اعتباری مناسب برای اجرای این پروژه خبر داد و گفت: در‌صورت موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان‌رضوی و همراهی مجموعه‌های مرتبط، در دهه فجر امسال، خبر‌های خوبی درباره ساختمان انتقال خون سناباد شنیده خواهد شد.

۳۵ تا ۴۰ میلیارد برای اتمام پروژه
وی با بیان اینکه برای اتمام این پروژه نیمه‌کاره که به‌دلیل تزریق قطره‌چکانی منابع، سال‌ها روی زمین مانده، به اعتباری بالغ‌بر ۳۵ تا ۴۰‌میلیون‌تومان نیاز است، افزود: درخواست و مطالبه فعلی ما برای بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه تا دهه فجر امسال، حدود ۱۰‌میلیارد‌تومان است که امیدواریم مسئول ارشد برنامه و بودجه خراسان‌رضوی با این رقم موافقت کند.

بازدیدی برای شکست طلسم یازده‌ساله
به گفته مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی، این رقم صرف راه‌اندازی مرکز خون‌گیری و آزمایشگاه بانک خون استان خواهد شد و اتفاقات خوبی در‌زمینه دریافت خون سالم از اهداکنندگان و خیران نیک‌اندیش رقم خواهد زد.
وی همچنین از جلسه‌ای خبر داد که قرار است امروز (یکشنبه) با حضور مشاور و نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در حوزه ساختمان انتقال خون سناباد و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در ساختمان نیمه‌کاره سناباد برگزار شود تا راه چاره‌ای برای پایان دادن به مشکلات بانک خون خراسان رضوی باشد.

پایان رؤیای بانک خون در شهرک سلامت.
اما مدیرکل انتقال خون استان به موضوع جالب دیگری هم اشاره کرد و آن، ماجرای عجیب و البته شایان‌توجه ساختمانی است که قرار بود در شهرک سلامت مشهد برای مجموعه مرکزی انتقال خون استان ساخته شود و به‌نوعی جایگزینی برای ساختمان انتهای سناباد باشد. مدیران وقت انتقال خون استان و کشور در خرداد سال‌۹۷ برای حل چالش بلاتکلیفی ساختمان سناباد، برای مدتی بی‌خیال راه‌اندازی این مجموعه با پیشرفت ۳۰ و اندی درصدی شده و با رایزنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زمینی را در شهرک سلامت به‌عنوان جایگزین بانک خون تحویل گرفته بودند؛ زمینی که قرار بود هجده‌ماهه ساخته شود و البته سرنوشتی شوم‌تر از ساختمان قبلی داشت.
به گفته مدیر جدید انتقال خون استان، جانمایی این پروژه آن‌قدر نامناسب بوده که اصلا نباید از همان ابتدا این زمین در‌اختیار این مجموعه قرار می‌گرفته است و مدیران وقت، جایی خارج از شهرک سلامت را برای این کار در‌نظر گرفته بودند. فارغ از این مسائل، به‌تازگی آستان قدس، دست روی این زمین گذاشته است. عبداللهی اضافه کرد: بانک خون و چنین مرکز خون‌گیری بزرگی، باید د‌ردسترس شهروندان و اهداکنندگان خون باشد و جانمایی این ساختمان در بولوار نماز با تمام توجیهاتی که در گذشته بیان می‌کردند، کار نادرستی به شمار می‌آید.

به‌دنبال راه‌اندازی پالایشگاه خون
وی ادامه داد: به‌دنبال راه‌اندازی بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید و فرآوری خون در مجموعه سناباد هستیم که در‌صورت عملیاتی شدن، بخش زیادی از نیاز پلاسمایی کشور و استان را بر‌طرف خواهد کرد؛ چرا‌که هم‌اکنون به‌دلیل خام‌فروشی پلاسما، مشکلات زیادی در‌این‌زمینه داریم.
مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره‌به در‌نظر‌گرفتن بودجه ۲ میلیارد و ۷۰۰‌میلیون‌تومانی برای ساخت بانک خون در سال‌۹۷ و محقق‌نشدن این بودجه، گفت: در سال گذشته، حتی ریالی برای این پروژه در ردیف‌های بودجه‌ای گنجانده نشد.

خبر‌های خوب از پروژه سناباد
نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در حوزه ساختمان انتقال خون سناباد نیز در گفتگو با شهرآرا با اشاره به زوایای مختلف این پروژه مهم، گفت: جلسات متعددی در‌این‌زمینه برگزار شده و قرار است با حضور مدیران ارشد برنامه و بودجه استان از این طرح ملی بازدید کنیم.
سیاووش پرندوش با بیان اینکه خبر‌های خوبی از این پروژه در راه است، ابراز امیدواری کرد که با همراهی و همدلی مسئولان استانی بتوان تصمیم‌های مناسبی برای تعیین تکلیف ساختمان انتقال خون انتهای سناباد گرفت تا این طرح از وضعیت فعلی خارج شود.‌
 
ای کاش نمی‌ساختیم
بلاتکلیفی پروژه سناباد در سال‌های اخیر حتی مدیران این مجموعه را به واکنش‌های جالبی واداشت تا‌جایی‌که مدیرکل سابق انتقال خون استان بار‌ها و بار‌ها بر این نکته تأکید کرد که «ای کاش ساختمان قدیم خراب نمی‌شد.»
حمیدرضا اسلامی که حالا سکاندار یکی از معاونت‌های مهم و اثرگذار دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است و بدون‌شک می‌تواند با تصمیمی قاطع، همکاران سابق خود را از این شرایط برزخی نجات دهد، سال ۹۶ با اشاره به پیمانکار این پروژه که اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است، گفته بود که این پیمانکار فقط برای رسیدن به نقطه صفر پروژه بیش‌از یک‌میلیارد و ۵٠٠میلیون تومان از انتقال خون طلبکار است.
به گفته او با روند فعلی پرداخت‌ها، این پروژه شاید ٢۵ تا ٣٠سال آینده نیز به بهره‌برداری نرسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->