اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

اعلام انصراف دانشگاه علوم پزشکی مشهد از احداث ساختمان انتقال خون

  • کد خبر: ۳۱۵۹۵
  • ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
اعلام انصراف دانشگاه علوم پزشکی مشهد از احداث ساختمان انتقال خون
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حواشی ایجاد‌شده درباره اعتبار احداث ساختمان انتقال خون پاسخ گفت. به گفته اسلامی، ادامه عملیات ساختمانی همچون سناباد به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجموعه‌ای همچون انتقال خون که اکنون در پرداخت بهای اضافه کاری کارمندانش با مشکلات بسیار مواجه است، نمی‌تواند از پس این هزینه برآید.
عسکری- یوسف زاده - ۲۶ خرداد بود که در گزارشی با عنوان «مسئله ۲.۷ میلیاردی» به ماجرای تخصیص و هزینه نشدن اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای احداث ساختمان جدید انتقال خون خراسان رضوی از زبان رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پرداختیم؛ مسئله‌ای که البته با گلایه سیاوش پرندوش، مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، و مجید عبداللهی، مدیرکل انتقال خون استان، همراه بود. جمشیدی در گزارش یاد شده اعلام کرده بود که «سال گذشته، تفاهم نامه واگذاری ساختمان مرکزی و در حال ساخت انتقال خون استان به دانشگاه علوم پزشکی منتفی شد، اما مشکلی که با آن مواجه ایم، بازگرداندن دوباره زمین و ساختمان درحال ساخت انتهای سناباد به سازمان انتقال خون و تعیین تکلیف ۲۷ میلیارد ریال تخصیص یافته به این دستگاه برای ساخت ساختمان بانک خون سناباد است. در صورت ممانعت از بازگرداندن این مبلغ می‌توان با ورود دستگاه‌های نظارتی، پیگیر بازگشت پول در مسیر قانونی خود بود. پیشنهاد می‌کنیم پولی که دانشگاه علوم پزشکی طبق تفاهم گذشته گرفته است، عینا بازگردانده شود یا دانشگاه، تعهدات خود را در قبال ساخت ساختمان انتقال خون سناباد، با توجه به مبلغ دریافتی که شاید ارزش ریالی آن نصف شده باشد، انجام دهد. در ابتدا، این پروژه باید تحویل سازمان انتقال خون شود و در مرحله بعدی با فوریت یک ماهه بودجه‌های تخصیص یافته هزینه شود و پس از آن با کمک مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، خیران برای تکمیل نهایی پروژه پای کار بیایند. اگر این اقدامات صورت گیرد، این امکان وجود دارد که از اعتبارات استانی مبلغی برای حل و فصل این پروژه تاریخی مشهد هزینه شود. سازمان برنامه و بودجه، یک ماه است که از منتفی شدن این تفاهم نامه با خبر شده است. آن طورکه برداشت کردیم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا این لحظه از انجام تعهدات خود طفره رفته است؛ در حالی که حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد، این است که ۲۷ میلیارد ریال دریافتی را هزینه کند.»
صورت مسئله این گلایه کاملا واضح بود؛ ۱۱ سال قبل قرار شد ساختمان انتقال خون در انتهای خیابان سناباد، تجدید بنا و مشکلات فراوان این نهاد برای کمبود جا و نبود امکان توسعه برطرف شود، اما در میانه راه ساخت و ساز این پروژه که طی سال‌های اخیر فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، اعلام کرد که بهتر است زمینی در اراضی زکریا و از مجموع اراضی دانشگاه علوم پزشکی به این پروژه اختصاص یابد. اداره کل انتقال خون استان نیز بنا را بر این گذاشت که با فروش ساختمان و بنای نیمه تمامِ انتهای خیابان سناباد، اعتبار به دست آمده را در زمین جدید واگذارشده هزینه کند. تا اینجای کار همه چیز روشن بود و تفاهم نامه‌ای هم در این زمینه امضا شد. بودجه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی نیز از پایتخت به این پروژه اختصاص یافت. اما ناگهان روند انتقال متوقف شد و مشخص نشد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی که دراختیار دانشگاه قرار گرفته بود تا برای ساخت این پروژه اختصاص یابد، کجا هزینه شده است.
برای رفع ابهام این موضوع، دکتر حمیدرضا اسلامی که تا همین ۶ ماه پیش، سکان داری اداره کل انتقال خون استان را برعهده داشت و اکنون معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، میهمان ما شد و از بی مهری‌هایی گفت که ازسوی مدیران پایتخت نشینان به ساختمان بلاتکلیف این مجموعه صورت گرفته و زحمات مدیران دانشگاه علوم پزشکی را زیر سؤال برده است.

ماجرای عجیب یک نامه
او به داستان نقل و انتقال ساختمان انتقال خون از سناباد به شهرک دانش و سلامت اشاره کرد و گفت که به دلیل مشکلات فراوانی که برای ادامه ساخت ساختمان سناباد وجود داشت، با همدلی و همراهی معاون وقت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قرار شد ساختمانی مناسب برای انتقال خون در بولوار نماز و در محدوده شهرک سلامت ساخته شود.
به گفته او حتی این موضوع پای مسئولان وقت این حوزه همچون وزیر بهداشت و مدیرعامل انتقال خون کشور را به مشهد باز کرد تا درکنار کلنگ زنی ساختمان جدید، بعداز گذشت ۹ سال از کلنگ زنی ساختمان اول و در قالب تفاهم نامه ای، اهتمام خود را برای تسریع در اتمام آن نشان دهند. این کار با این هدف صورت گرفت که به دلیل هیئت امنایی بودن دانشگاه علوم پزشکی، امکان جابه جایی وجه به انتقال خون وجود داشت و به این ترتیب این مجموعه متضرر نمی‌شد؛ مسئله‌ای که چندی بعد به طور کلی تغییر یافت.
به گفته اسلامی، علی اکبر پورفتح ا...، مدیرعامل مشهدی آن زمان سازمان انتقال خون ایران، در اقدامی عجیب، نامه‌ای به محمدرضا دارابی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نوشت و او را از ادامه کار احداث ساختمان شهرک سلامت منع کرد.

گنه کرد در بلخ آهنگری...
پورفتح ا... در نامه خود، علت این تصمیم را اطمینان نداشتن به ایفای نقش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای اجرای ماده ۴ تفاهم نامه مذکور برای ساخت ساختمان جدید در شهرک دانش و سلامت دانسته و خواسته بود «فعلا» اجرای ماده ۳ یا همان انتقال اسناد بلااقدام باقی بماند.
البته به گفته اسلامی، این کار مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون کشور بی پاسخ نماند و با واکنش محمدرضا دارابی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی، و محمدحسین بحرینی، معاون او، (که حالا به کرسی ریاست دانشگاه تکیه زده است)، همراه بود. چند روز بعد از این نامه، معاون آن زمان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه مدیرکل انتقال خون استان راهی تهران شدند تا دلیل این موضوع را از شخص اول این سازمان جویا شوند.
اما توضیحات اسلامی، بخشی از ابهامات را آشکار کرد؛ اینکه پورفتح ا... خاطره بد مسئله‌ای مشابه در تبریز را بهانه و اعلام کرده بود که چندی پیش قرار بوده چنین کاری را در تبریز هم انجام دهند و دانشگاه علوم پزشکی این شهر، عهده دار ساخت ساختمان اداره کل انتقال خون استان شود و برای این کار نیز بودجه‌ای در اختیار دانشگاه علوم پزشکی این شهر قرار گرفته بود، اما این بودجه در جای دیگری هزینه شد؛ اقدامی که باعث متضرر شدن اداره کل انتقال خون تبریز شده بود. همین مسئله باعث شده بود پورفتح ا... با تشابه انگاری میان این دو پروژه، خواستار ملغی شدن توافق نامه برای ساخت ساختمان در شهرک دانش و سلامت مشهد شود.
وی با اشاره به تلاش مستمر و شبانه روزی برای تهیه نقشه و اقدامات اولیه به منظور احداث ساختمان بانک خون در شهرک دانش و سلامت، به این نکته اشاره کرد که «نامه تهران» همه این تلاش‌ها را بر باد داد و حتی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی در نامه‌ای سرگشاده، از سیاست اتخاذ شده مدیران کشوری انتقال خون انتقاد کرد.

۲.۷ میلیارد؛ امانت نزد دانشگاه
اسلامی با اشاره به ماجرای اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای ساختمان بانک خون در شهرک سلامت که این روز‌ها حسابی سروصدا به پا کرده است، گفت که این مبلغ به صورت اوراق خزانه بود؛ بنابراین بر اساس ماهیت ذاتی، برای هزینه کرد زمان بندی داشت، اما از آنجا که تفاهم نامه ملغی شده و ممکن بود اوراق یاد شده بدون هزینه کرد، برگشت داده شود، مبلغ یاد شده به صورت امانی، در یک پروژه دیگر دانشگاه علوم پزشکی هزینه شد؛ با این تضمین و اعلام کتبی که هر زمان نیاز به هزینه کرد این بودجه برای پروژه ساخت ساختمان انتقال خون باشد، بدون هیچ تشریفاتی مبلغ یاد شده در اختیار اداره کل انتقال خون قرار خواهد گرفت.

نیاز ۲۵ تا ۳۰ میلیاردی برای تکمیل
به گفته اسلامی، ادامه عملیات ساختمانی همچون سناباد به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجموعه‌ای همچون انتقال خون که اکنون در پرداخت بهای اضافه کاری کارمندانش با مشکلات بسیار مواجه است، نمی‌تواند از پس این هزینه برآید.
او این خبر را هم اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی به طور کامل از احداث ساختمان انتقال خون انصراف داده است تا از سوءتفاهم‌های احتمالی در آینده پیشگیری شود و خیال مدیران کشوری انتقال خون آسوده باشد؛ بنابراین کار دوباره به پیمانکار قبلی (اداره کل راه و شهرسازی) واگذار شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->