قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

در نقد حذف ۴ صفر

  • کد خبر: ۳۰۳۷
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
در نقد حذف ۴ صفر
عباس عبدی - تحلیلگر اجتماعی و سیاسی

به‌ظاهر طرح ایده حذف ۴ صفر از پول ملی وارد مرحله رسمی و عملی شده است. البته این ایده از گذشته هم مطرح بود، ولی هیچ‌گاه وارد مرحله عملی نشد. این طرح چند ایراد جدی دارد که باید به آن توجه شود؛ اولین نقدی که به این طرح می‌توان وارد نمود، نبود گزارش توجیهی است. البته و به احتمال زیاد چنین گزارشی وجود دارد، ولی در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. این طرح مثل هر طرح دیگر باید گزارش توجیهی داشته باشد؛ شامل ضرورت اجرای طرح، هزینه‌ها و فایده‌های طرح، عوارض و مشکلات احتمالی، شیوه‌های اجرایی آن و.... این گزارش باید منتشر شود تا صاحب‌نظران درباره آن سخن بگویند. حذف ۴ صفر از پول شاید از جمله طرح‌هایی باشد که صددرصد جمعیت کشور (به‌جز کودکان ناآشنا با پول) را درگیر خود خواهد کرد. از این رو در ردیف هزینه و فایده باید به نتایج مثبت و منفی اجتماعی آن نیز پرداخت. از آنجا که چنین گزارش مستند و مستدلی تاکنون ارائه نشده است، درنتیجه صرفا و در حد کلیات به موضوع پرداخته می‌شود.
اولین مسئله این است که مردم هنوز از اعداد و ارقامی استفاده می‌کنند که به اندازه‌ای بزرگ نشده است که قابل شمارش نباشد یا آنکه مبادلات اقتصادی را دچار اختلال کرده باشد. در برخی از کشور‌هایی که این اقدام را اجرایی کرده‌اند، نقل و انتقالات پول نیز به دلیل بزرگ شدن ارقام و کوچک ماندن اسکناس‌ها دشوار شده بود؛ ولی ما در چنین وضعیتی قرار نداریم؛ به‌ویژه آنکه بخش اصلی مبادلات از طریق کارت بانکی انجام می‌شود.
نکته دیگری که با موضوع یادشده مرتبط است، وجود ارقام تورمی روزانه یا به تعبیری اَبَرتورم است که حکومت را به تغییر پایه پول خود ترغیب می‌کند. در ایران هیچ‌گاه تورم سالانه از ۵۰ درصد بالاتر نرفته است. با این حال می‌توان گفت که، چون این فرایند حدود ۴۵ سال است که ادامه دارد (از سال ۱۳۵۲ تاکنون) و ارزش ریال حدود ۱۰ هزار برابر کم شده، بنابراین برداشتن ۴ صفر منطقی است. این استدلال تا حدی پذیرفتنی است، ولی حداقل اینکه فوریت و ضرورتی در اجرا ایجاد نمی‌کند.
از سوی دیگر این کار درگیر کردن ذهنی مردم با موضوعی است که در افکار عمومی اولویت ندارد و به تعبیری درگیر کردن مردم با مسئله‌ای است که درگیری با آن ندارند. آیا پیش از اعلام این خبر، کسی به این وضع اعتراضی داشت که دنبال اجرای آن رفته‌اند؟ به علاوه این کار نیازمند پرداخت هزینه سنگینی است که باید در شرایط کنونی کشور به این موضوع توجه شود. از همه مهم‌تر اینکه این‌گونه اقدامات، باید جزئی از یک برنامه و بسته سیاستی اقتصادی کامل‌تری باشند و به‌تن‌هایی معنا و مفهومی ندارند؛ بسته‌ای که باید منجر به اصلاح و توقف سیاست‌های تورم‌زا شود و جلو رشد نقدینگی مداوم را بگیرد؛ بسته‌ای که باید محرک اقتصادی و رشد تولید باشد، و الا با کم کردن ۴ صفر از پول هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، جز اینکه در کوتاه‌مدت احتمالا موجب افزایش اندکی در تورم نیز بشود.
به نظر می‌رسد که دولت بهتر است تا اطلاع ثانوی دور این طرح را خط بکشد و به کار‌های ضروری‌تری بپردازد. در شرایط کنونی باید از اقدامات کم‌اثر و ریسکی اجتناب کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->