برخورد قطار با دختر ۱۷ ساله+ جزییات تصادف کامیون و پژو در مشهد ۱۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ تیرماه ۱۴۰۳) محدوده جغرافیایی ثبت‌نام مدارس تغییر کرد عمل جراحی خارج‌کردن ساچمه از مغز مامور نیروی انتظامی با موفقیت انجام شد دستگیری شرور عربده کش در خیابان پاسداران (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازداشت ۷ متهم در خصوص گروگان‌گیری ۱۴ میلیاردتومانی | آدم‌ربایان جسد مقتول را مثله کردند! کدام غذاها عامل اضطراب هستند؟ رفع توقیف هشت هزار خودرو متخلف در زمینه کشف حجاب سلاخی زن و مرد جوان مقابل چشمان فرزند سه ساله به دست مرد همسایه (۲ تیر ۱۴۰۳) سیلاب راه ارتباطی ۱۴ روستا در خراسان رضوی را مسدود کرد (۲ تیر ۱۴۰۳) قتل خونین برادر در رختخواب| قاتل روانی با پلیس تماس گرفت تنور داغ خرید در صفحات اینستاگرامی استاد دانشگاهی که تبدیل به سارق معتاد شد! قبل از عمل‌های زیبایی از نظام پزشکی استعلام بگیرید یک شرکت هرمی در مشهد شناسایی شد| دستگیری ۱۱ متهم (۲ تیر ۱۴۰۳) با این کار‌ها صد سال عمر کنید اگر تنها زندگی می‌کنید مراقب این چند مورد باشید کاشت رایگان حلزون شنوایی برای دو هزار کودک در دولت سیزدهم نرخ باروری در کشور‌های ثروتمند چه میزان است؟ فرمانده مرزبانی انتظامی از پایش اپتیکی و الکترواپتیکی مرز‌های کشور به صورت شبانه‌روزی خبرداد
سرخط خبرها

۲۵ هزار نفر در خراسان رضوی خون اهدا کردند / مشارکت ۱۳ درصدی منفی‌ها

  • کد خبر: ۳۰۴۳۵
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
۲۵ هزار نفر در خراسان رضوی خون اهدا کردند / مشارکت ۱۳ درصدی منفی‌ها
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا امروز (۲۵ خردادماه) ۳۳ هزار و ۲۵۴ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کرده‌اند که از ۲۵ هزار و ۶۳۸ نفر خون‌گیری شده است.

لیلا جانقربان- دکتر مجید عبداللهی در گفتگو با شهرآرانیوز به مناسبت روز جهانی اهدای خون (۱۴ ژوئن) افزود: در زمان اعلام شده، تعداد مراجعه به سازمان انتقال خون در مشهد نیز ۲۱ هزار و ۴۷۳ نفر بوده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۸ نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون یک سازمان با درجه حیاتی است، اظهار کرد: خون‌گیری نشدن تعدادی از مراجعه‌کنندگان دلایل مختلفی دارد که پایین یا بالا بودن فشار خون، مشکلات و بیماری‌ها، اقداماتی که افراد خارج از عرف انجام داده‌اند، سفر‌هایی که رفته‌اند از جمله این دلایل است.

 

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون استان گفت: علاوه‌بر این، معتادان، کسانی که رابطه جنسی نامطمئن دارند و کسانی که شاخص‌های انعقادی تغلیظ شده دریافت می‌کنند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.

 

عبداللهی افزود: همچنین افرادی که بعد از ده‌سالگی سابقه ابتلا به زردی دارند و کسانی که مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به هپاتیت B و C و ایدز هستند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.

 

وی گفت: کسانی که بیمار شده‌اند و به‌طور موقت دارو مصرف می‌کنند یا ناچار به تزریق واکسن هستند و همچنین افرادی که به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، به‌طور موقت از اهدای خون معاف هستند.


مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آزمایش هپاتیت B، C و همچنین آزمایش ایدز و سیفلیس از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که بر روی خون اهداکنندگان انجام می‌شود.


این مقام مسئول در سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سال گذشته نیز ۱۸۶ هزار و ۱۹۳ نفر به سازمان انتقال خون در استان مراجعه کرده‌اند که ۱۴۰ هزار و ۹۱۴ نفر خون اهدا کرده‌اند.

 

عبداللهی افزود: آمار اهداکنندگان در مشهد نیز در سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۵۹۰ نفر بوده است که ۹۰ هزار و ۸۰۱ نفر موفق به اهدا شده‌اند.

 

مشارکت ۱۳ درصدی گروه‌های خونی منفی

وی درباره مشارکت گروه‌های مختلف خونی در خراسان رضوی گفت: در سال گذشته بیشترین آمار مشارکت را گروه خونی O+ با ۳۰ درصد مشارکت و ۴۲ هزار و ۵۹۵ اهداکننده و کمترین مشارکت را گروه خونی AB- با یک درصد مشارکت و ۱۵۴۰ اهداکننده به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان افزود: گروه خونی A+ با مشارکت ۲۶ درصدی و ۳۷ هزار و ۱۳۷ اهداکننده، A- با ۵۰۹۹ اهداکننده و مشارکت ۴ درصدی، B+ با ۲۳ درصد مشارکت و ۳۲ هزار و ۱۲۴ اهداکننده، B- با ۳ درصد مشارکت و ۴۴۶۸ اهداکننده، AB+ با ۸ درصد مشارکت و ۱۱ هزار و ۱۴۴ اهداکننده و گروه خونی O- با ۵ درصد مشارکت و ۶۷۳۳ اهداکننده در سال خون اهدا کرده‌اند.

 

وی اظهار کرد: از این آمار ۱۳۳ هزار و ۱۶۵ اهداکننده مرد با مشارکت حدود ۹۵ درصدی و ۷۷۴۹ نفر اهداکنندگان زن با مشارکت حدود ۵ درصد می‌باشند.

 

عبداللهی افزود: همچنین تعداد اهداکنندگان مستمر نیز ۷۸ هزار و ۹۹۱ نفر، تعداد افراد باسابقه ۳۹ هزار و ۱۰ نفر و تعداد اهداکنندگان بار اول ۲۲ هزار و ۹۱۳ نفر بوده است.

 

مشارکت ۶۴ درصدی مشهدی‌ها در استان

مدیرکل سازمان انتقال خون استان افزود: مشهدی‌ها نسبت به کل استان در سال گذشته ۶۴ درصد اهدای خون داشته‌اند و شهر‌های دیگر مانند قوچان ۳ درصد، گناباد ۴ درصد، نیشابور ۱۰ درصد، سبزوار ۱۰ درصد و تربت‌حیدریه ۹ درصد در اهدای خون مشارکت داشته‌اند.

 

وی گفت: در کل استان خراسان رضوی ۵ پایگاه در مشهد و ۶ پایگاه در شهرستان‌های نیشابور، تربت‌حیدریه، قوچان، سبزوار و گناباد فعال هستند.

 

عبداللهی افزود: سازمان انتقال خون خراسان رضوی به‌عنوان استان معین و کمک‌رسان به خراسان شمالی جنوبی و زاهدان است.

 

وی درباره فعالیت پایگاه‌های سیار نیز گفت: باتوجه‌به کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی، اکنون پایگاه‌های سیار اهدای خون تعطیل است و پایگاه‌های امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی (تقی‌آباد) ابتدای خیابان دانشگاه؛ پایگاه امید واقع در خیابان آیت‌اللّه شیرازی، نبش آیت‌اللّه شیرازی ۳، طبقه منفی یک مجتمع تجاری و اقامتی امید؛ پایگاه شهید کریمی واقع در قاسم‌آباد، بولوار شریعتی، شریعتی ۲۸؛ پایگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (میلاد) واقع در بولوار استقلال، بین استقلال ۲ و ۴؛ پایگاه مهر واقع در بولوار ابوطالب، نبش ابوطالب ۳۳ در ساعت ۸ تا ۱۳ فعال هستند. پایگاه امام رضا (ع) نیز در ۲ نوبت و در بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ فعال است.

 

گفتنی است امروز به مناسبت روز جهانی اهدای خون، همه اهداکنندگان می‌توانند با مراجعه به گل‌فروشی‌های منتخب از تخفیف ۲۵ درصدی استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->