پخش ۶ سریال از شبکه آی‌فیلم + زمان پخش «سینما ملت»، برنامه سینمایی جدید تلویزیون جزئیات برگزاری کنسرت «پیمان خازنی» در روسیه واکنش وزیر فرهنگ به حواشی کنسرت علیرضا قربانی در تخت‌جمشید معرفی اعضای هیئت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوثر + اسامی گوهر خیراندیش با «قلهک» به خانه‌ها می‌آید «گل‌های کاغذی» در راه جشنواره کازان نگاهی به سریال «قطب شمال»، ساخته امین محمودی یکتا کارگردان فیلم «کویر ناآرام»: انگار فیلم فقط باید کمدی باشد تا از آن استقبال شود وزیر فرهنگ: نگاه ما در دولت سیزدهم، جزیره‌ای نبود درگذشت «رابرت تاون»؛ فیلم‌نامه‌نویس برنده اسکار لباس لغت فارسی قریب الفهم | گذری بر فارسی نوشته‌های محمدباقر مجلسی، به مناسبت سالروز پایان نگارش «حلیةالمتقین» رامبد جوان: سن‌پطرزبورگ ۲ سال آینده کلید می‌خورد «هادی و هدی» به روایت رضا فیاضی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد «جشن نوشتار سینمایی» برگزیدگانش را شناخت + اسامی دعوت انجمن تهیه‌کنندگان سینما به مشارکت در انتخابات «کتاب الحسین الشهید و القرآن المجید» منتشر شد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

  • کد خبر: ۳۰۴۶۶
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو
شاید محمدعلی کشاورز در ذهن خیلی‌ها با بازی‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی و نقش‌هایش در سینما ماندگار شده باشد اما اولین نقش‌آفرینی سینمایی او در فیلم «شب قوزی» (۱۳۴۳) فرخ غفاری و در نقش مسئول آرایشگاه بود؛ فیلمی که خود غفاری در کنار کشاورز نقش شاگرد آریشگاه را بازی می‌کرد و آن‌ها کنار هم ترکیب جالبی ساخته بودند.

کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز؛ «شب قوزی» (۱۳۴۳) را کنار فیلم‌های «خشت و آینه» ابراهیم گلستان و «سیاوش در تخت‌جمشید» فریدون رهنما نجات‌دهنده سینمای ایران، پایان‌دهنده به سینمای ساده‌انگار و مبتذل فیلمفارسی و ابتدای جریان سینمای نوین ایران می‌دانند اما واکنش به این سه فیلم در زمان اکرانشان به‌قول خود غفاری چیزی غیر از این نبوده است:

 

در ایران صفر، واقعا صفر، اندوه، حتی اندوه هم نه، بُهت.

 

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

 

درواقع غفاری به‌نوعی از سینمای تلفیقی معتقد بود، سینمایی که هم مایه‌های روشنفکری داشت و هم به فروش اهمیت می‌داد. آنچه که از آن سخن می‌گوییم شکل‌گیری سینمایی است که جریان پیش و مقابل خودش را به قول هوشنگ کاووسی «فیلم‌سازی» یا «فیلمفارسی» یا مبتذل می‌دانست، سینمایی که به دغدغه‌هایی جدی‌تر از کلاه شاپو و رقص و آواز کاباره‌ای می‌پرداخت.

 

غفاری این فیلم را با کمک جلال مقدم و با الهام از حکایت «خیاط و احدب و یهودی و مباشر و نصرانی» کتاب هزار و یک شب ساخته است.

کارگردان «شب قوزی» درباره این فیلم گفته است:

 

راجع به شب قوزی مدتی بود که می‌خواستم موضوع ترس را نه در ایران بلکه در روحیه شرقی به نحوی بیان کنم، ترس بدون آنکه بدانیم از چه چیزی… به این دلیل آن داستان به‌خصوص را از هزار و یک شب گرفتم و سه سال روی آن کار کردم. چرا این داستان از مردم دور بود؟ چون برای بیان ترس قشرهای مردم مجبور بودم از مقداری موارد استثنایی استفاده کنم. این موارد برای مردم ملموس نبود به‌خصوص که مردم از اینکه نعش مرده‌ای را این طرف و آن طرف بکشانند خوششان نمی‌آید..

 

غفاری در مصاحبه ای که در کتاب «روزگار فرخ» آمده، درباره آشنایی با محمدعلی کشاورز -که آن زمان بازیگر تئاتر بود- و بازی‌اش در فیلم گفت است:

با محمدعلی کشاورز در ایران آشنا شدم. او تیپی بود که به خاطر شوخی‌هایش خیلی زود با هم آشنا و نزدیک شدیم. بازیگر جالب و توانایی بود و احساس کردم حتما باید از او بازی بگیرم. 

 

بخش‌هایی از بازی محمدعلی کشاورز در فیلم «شب قوزی» را میتوانید در ادامه ببینید: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->