معاون شرکت توانیر: علت ۲۰ درصد از ناترازی برق فعالیت ماینر‌ها است | این میزان ناترازی برق تا ۱۴۰۴ حل نمی‌شود سایه رکوردشکنی قیمت طلا بر بازار سهام | نوسانات بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟ (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار مشهد، امروز (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) | نارنگی کیلویی چند؟ علت تعطیلی بورس‌ تهران در روز جاری چیست؟ (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) ضرورت ورود دستگاه‌های امنیتی به نوسانات بازار ارز مدیریت خصوصی ایران‌خودرو، خودرو جدید تولید می‌کند + جزئیات زمان واریز دقیق کالابرگ الکترونیکی مشخص شد | مبلغ آن چقدر است؟ کابینه صهیونیستی با طرح ترامپ در مورد غزه موافقت کرد اعلام شرایط پیش‌فروش یک میلیون قطعه سکه طلای بهار آزادی (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) تداوم روند افزایش قیمت در بازار خودرو‌های خارجی (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) آغاز حراج سکه‌های ضرب ۸۶ | خریداران تا ساعت ۱۴ ثبت‌سفارش کنند (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) اوج‌گیری اصلاح قیمتی و زمانی در بورس | روند خروج پول حقیقی از بازار سهام شدت گرفت (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) دلار به کدام سمت‌وسو می‌رود؟ | تب تند طلا و دلار در بازار تأثیر خصوصی‌سازی صنعت خودرو بر قطعه‌سازی خراسان زمان پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری اسفند ماه اعلام شد زنگ خطر مصرف گاز؛ ۶۸۱ میلیون مترمکعب در بخش خانگی (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت طلای جهانی امروز رکورد زد (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) مقصر حادثه اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی چه‌کسی بود؟ (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) سکه ۸۰ میلیونی شد (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۹۲ هزار تومان آغاز ثبت‌نام تبدیل رایگان خودرو‌های تک‌سوز به دوگانه‌سوز از امروز (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) خروج پول از صنایع بزرگ بورس | منتظر رکوردی جدید از صندوق‌های طلا باشیم؟ (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) آماده باش کامل عملیاتی هلال احمر در پی هشدار هواشناسی از امروز (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) | قیمت سیب‌زمینی کمی کاهش یافت تداوم رکود شدید در بازار مسکن | پیش بینی قیمت مسکن (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) رکوردشکنی نرخ جهانی طلا امروز (۲۲ بهمن ۱۴۰۳) | علت رشد اونس طلا چیست؟ پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳)| دلار صعودی می‌ماند؟ استاندار خراسان رضوی: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت ناترازی انرژی، کلید عبور از چالش است
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->