قیمت میوه و صیفی جات در مشهد (۲۲ آذر ۱۴۰۳) | نارنگی ارزان در آستانه شب یلدا به بازار آمد دلایل افزایش نوسان قیمت در بازار ارز و سکه چه بود؟ (۲۲ آذر ۱۴۰۳) قطعی برق، دوباره به مشهد رسید؟ (۲۱آذر ۱۴۰۳) مصوبه جدید کمیته انرژی استانداری خراسان رضوی: برق در شهرک های صنعتی دو روز قطع شود! تمدید ۱۰ میلیارد دلار معافیت تحریمی ایران توسط بایدن خراسان رضوی از پتانسیل بالای زنان بازرگان و کارآفرین برخوردار است توانمندسازی بانوان کارآفرین باعث رونق اقتصادی در سطح بین‌المللی می‌شود کره در بازار کمیاب شد + علت (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سهام‌داران مایکروسافت به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین چراغ قرمز نشان دادند موبایل‌های شیائومی چند؟ (۲۱ آذر ۱۴۰۳) ویدئو | سال ۱۴۰۴، کارت‌های سوخت جمع‌آوری می‌شود پول حساب وکالتی خودرو‌های وارداتی از امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۳) آزاد می‌شود معرفی شرکت‌های مجاز فروش آنلاین طلا تا ۲ هفته آینده برگزاری نشست تخصصی بانوان فعال اقتصادی کشور در مشهد + فیلم طلا امروز در مشهد ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) شاخص بورس قله جدیدی را فتح کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۱ آذر ۱۴۰۳) وصول بیش از ۲۲ همت از درآمد‌های عمومی در خراسان رضوی بررسی قیمت خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سازوکار تعیین و پرداخت بدهی دولت مشخص شد | اجازه انتشار اوراق به شرکت‌های عمرانی دولتی داده شد وزیر نفت: گاز مشترکان پرمصرف قطع خواهد شد + فیلم بررسی آخرین قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا (۲۱ آذر ۱۴۰۳) برداشت ۲۲۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای از مزارع شهرستان مشهد دلار وارد کانال ۷۳ هزار تومان شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) | طلا به گرمی ۴.۸ میلیون تومان رسید طرح جدید وزارت اقتصاد برای سرمایه‌گذاری سود سهام عدالت هر کیلوگرم دام زنده امروز چند؟ (۲۱ آذر ۱۴۰۳) تعیین تعرفه واردات تلفن همراه در سال ۱۴۰۴ ادامه روند رشد دلار نیما (۲۱ آذر ۱۴۰۳) | قیمت امروز ۵۴ هزار و ۴۴۳ تومان تأمین اعتبار بیمارستان شهید آیت‌الله رئیسی نیشابور با طرح نشان‌دارکردن مالیات مجوز مجلس برای واردات خودرو نو و کارکرده | عوارض واردات خودرو در سال آینده ۶۰ درصد تعیین شد
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->