امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس»
سرخط خبرها

شیوع تولید کالای تقلبی در موج دوم کرونا/ ماسک N۹۵ تقلبی؛ از ۸۰۰۰ تا ۱۷ هزار تومان!

  • کد خبر: ۳۰۵۰۲
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
شیوع تولید کالای تقلبی در موج دوم کرونا/ ماسک N۹۵ تقلبی؛ از ۸۰۰۰ تا ۱۷ هزار تومان!
گزارش شهرآرا از وضعیت عرضه انواع ماسک در بازار مشهد.
به گزارش شهرآرانیوز، وارد موج دوم شیوع کرونا شده‌ایم؟ بستگی به رفتارمان دارد. فعلا همین‌قدر می‌دانیم که رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، کار دستمان داده و خراسان رضوی همچنان در فهرست استان‌های با وضعیت قرمز است.
نگاهی به وضعیت بازار ماسک به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اقلام روزانه برای حضور در جامعه حکایت از این دارد که آنچه در بازار برای عموم مردم عرضه شده، ماسک‌های کارگاهی است که با قیمت‌های جورواجوری از ۱۰۰۰ تا چند‌ده‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
قیمت‌ها نیز شباهتی به آنچه در سایت ir.۱۲۴ آمده است، ندارد. در این سایت قیمت هر عدد ماسک ۳ لایه کش‌دار و بنددار به ترتیب ۹۶۶ تومان و ۱۱۰۰ تومان درج شده است. وزارت بهداشت نیز سقف قیمت ماسک‌های نیمه‌صنعتی را ۱۶۰۰ تومان تعیین کرده است. این قیمت‌ها در حالی است که داروخانه‌های متعدد در نقاط مختلف شهر، قیمت ماسک‌های کش‌دار کارگاهی در بسته‌های ۳ تا ۵ عددی را دانه‌ای ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان بیان می‌کنند.

 حکایت ماسک‌های N۹۵
ماسک‌های N۹۵  نیز حکایت مفصلی دارند. سازمان حمایت، اسفند پارسال تأکید کرد که فروش ماسک‌های N۹۵  بالاتر از ۱۵ هزار تومان مصداق گران‌فروشی است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد بسیاری از داروخانه‌های شهر، فاقد این نوع ماسک هستند. کمبود عرضه این نوع ماسک باعث شده است انواعی از ماسک‌های فیلتردار با کیفیت به مراتب نازل‌تر، به اسم N۹۵ با قیمت‌های متفاوت در داروخانه‌ها عرضه شود. به عنوان نمونه داروخانه‌ای در امامیه، ۱۷ هزار تومان و داروخانه‌های دیگر در طلاب، آزادشهر، بولوار فردوسی و خیابان قرنی ۸ تا ۲۵ هزار تومان قیمت می‌دهند. قیمت‌ها در فروشگاه‌های خیابان چمران پایین‌تر است و ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود. یکی از عرضه‌کنندگان در پاسخ به تقاضای ما برای خرید ماسک N۹۵  تأکید می‌کند که این نوع ماسک در بازار توزیع نمی‌شود و آنچه هم که برخی با عنوان N۹۵ به مردم می‌فروشند، ماسک‌های فیلتردار معمولی است.
از تنوع قیمت‌ها سردرگم شده‌اید، نه؟ حق دارید. با قیمت‌های مصوبی که کارایی ندارد، شاخصی برای کشف قیمت واقعی ماسک از سوی مصرف‌کننده باقی نمانده است. او صرفا میان ۲ گزینه مخیر است؛ اینکه بخرد یا نخرد.

 تولید در حداقل
نارضایتی تولیدکنندگان روی دیگر این سکه است. یکی از آن‌ها که مایل به رسانه‌ای شدن نام خود نیست، از وعده‌های بی‌سرانجام برای راه‌اندازی خط تولید ماسک N۹۵ و مشکلات عرضه ماسک ۳ لایه پزشکی به داروخانه‌ها این‌طور می‌گوید: اگر ماده اولیه‌مان تأمین شود، ظرفیت تولید روزانه ماسک ۳ لایه به نرخ مصوب ۷۰۰ تومان را از ۳۰ هزار عدد کنونی به ۷۰ هزار عدد افزایش می‌دهیم. یعنی نه فقط نیاز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تأمین می‌شود، بلکه مردم هم می‌توانند ماسک را با نرخ مصوب از داروخانه‌ها دریافت کنند. اگر کمبود مواد اولیه نباشد، چه دلیلی دارد که من تولیدکننده دستگاهی به ارزش ۲۰۰۰ دلار را با سرمایه شخصی وارد کشور کنم، اما تولید با آن در حداقل باشد؟
او با اشاره به داخلی بودن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک ۳ لایه پزشکی، از قیمت‌های نجومی آن در بازار گله می‌کند و می‌افزاید: مواد اولیه در بازار آزاد ۸ تا ۱۰ برابر نرخ دولتی آن فروخته می‌شود. تولیدکنندگان مواد اولیه، به جای دادن جنس به تولیدکنندگان ماسک، آن را به بازار آزاد عرضه می‌کنند. وضعیتی برای پیدا کردن مواد اولیه ایجاد شده که حالمان را از تولید به‌هم زده است. باید میزان محدود آن را پس از واریز نقدی، در یک وانت در انتهای فلان کوچه تحویل بگیریم. نتیجه تمام این‌ها این است: ماسکی که باید ارزان دست مردم برسد، نمی‌رسد.
این تولید‌کننده تجهیزات پزشکی ادامه می‌دهد: روزی که خط تولید ماسک ۳ لایه را با حضور مسئولان استان افتتاح کردیم، اعلام کردیم که برای راه‌اندازی خط تولید ماسک N۹۵ آمادگی داریم. برای تأمین تسهیلات قول‌های مساعد داده شد. ۳ ماه گذشت، اما خبری از عمل به وعده‌ها نیست.

 حتی برای کادر درمان
کمبود ماسک و دیگر اقلام استاندارد پزشکی به کادر درمان هم رسیده است؟ هرچند حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به شهرآرا می‌گوید که کادر درمان کمبودی در ماسک و دست‌کش استاندارد ندارند و برای مراکز خصوصی که در طرح کرونا مشارکت دارند نیز سهمیه در نظر گرفتیم، علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد، از کمبود‌ها این‌طور می‌گوید: با شیوع ناگهانی کرونا سازمان نظام‌پزشکی مشهد برای تهیه اقلام محافظتی واقعا دچار مشکل بوده است و البته هنوز هم هست. با گذشت زمان شرایط در برخی از اقلام خیلی بهتر از قبل شده است و مشکل چندانی نداریم؛ اما مشکل ماسک برای کادر درمان هنوز پابرجاست.
علی بیرجندی‌نژاد تاکید می‌کند: برای تهیه ماسک و دست‌کش استاندارد برای پزشکان و مطب‌های خصوصی که در بسیاری موارد خط مقدم مبارزه با کرونا محسوب می‌شوند، حتی در زمان غیر پیک بیماری با مشکل روبه‌رو بودیم و هستیم؛ بنابراین اینکه مردم عادی هم در تهیه این اقلام با کالا‌های غیراستاندارد و قیمت‌های مختلف روبه‌رو هستند، کاملا منطبق بر واقعیت است و باید متولیان وارد میدان شوند.

کمبود‌ها را تأیید می‌کنیم
معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی، کمبود مواد اولیه و در نتیجه کاهش تولید ماسک در استان را تأیید می‌کند.
 علی غفوری‌مقدم با بیان اینکه برخی مواد اولیه مورد نیاز، منشأ خارج استانی دارد ادامه می‌دهد: در جریان مشکلات تولید‌کنندگان ماسک برای تأمین مواد اولیه‌شان از بازار آزاد هستیم. باتوجه به افزایش شیوع کرونا، پیگیری مسئولان استان اعم از معاون اقتصادی استاندار، دستگاه قضا و سازمان صمت برای تأمین ماده اولیه از استان همدان جدی‌تر شده است. با قول‌های داده‌شده ظرف ۲، ۳ روز آینده، این مسئله رفع و ظرفیت تولید افزایش پیدا می‌کند. یعنی به ظرفیت اسمی روزانه ۱۰۰ هزار عدد برای ماسک‌های ۳ لایه طبی و ۱۵ تا ۲۰ هزار عدد برای ماسک‌های N۹۵  باز خواهیم گشت.
او بر وجود ماسک‌های N۹۵ تقلبی نیز صحه می‌گذارد و با اشاره به گزارش بازرسان سازمان صمت در جلسه امروز (دیروز) کمیته تأمین اقلام ستاد مقابله با کرونای استان، به چند نکته مهم اشاره می‌کند. نخست اینکه ماسک‌های N۹۵ تولید‌شده در استان مستقیم به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان داده می‌شود. صحبت او یعنی آنچه در بازار به اسم ماسک N۹۵ فروخته می‌شود، به احتمال بسیار زیاد N۹۵ نیست، مگر آنکه از استان‌های دیگر وارد شده یا از تولیدات داخل استان به بازار درز کرده باشد.

او با اشاره به صحبت‌های کارشناسان
علوم پزشکی مبنی بر اینکه مردم عادی نیاز به استفاده از ماسک N۹۵ ندارند، از مردم می‌خواهد سراغ چنین اقلامی نروند و برای خود هزینه نتراشند؛ هزینه‌هایی که به دلیل ساختار معیوب ماسک‌های تقلبی، می‌تواند اثر معکوس روی سلامتی داشته باشد.
به گفته غفوری مقدم ظرفیت تولید ماسک N۹۵ استان علاوه بر تأمین مواد اولیه واحد‌های کنونی، با راه‌اندازی یک خط تولید جدید، به زودی افزایش پیدا می‌کند. تجهیزات خریداری‌شده در گمرک است و دستگاه قضایی و صمت پیگیر تسریع در ترخیص آن هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->