قتل هولناک یک زن با ضربات چاقو در مشهد | آیا انگیزه قتل سرقت النگوهای مقتول بود؟ دستگیری «شبح مرگ» در مشهد؛ سرنوشت شوم انتقام‌جوی ۲۶ ساله پس از دو دهه توهم! درمان گرمازدگی حدود ۳۰۰۰ زائر اربعین در خاک ایران | انتقال ۶۷ نفر از زائران از عراق به کشور بهترین هتل های استانبول برای سفرهای خانوادگی؛ تجربه اقامتی راحت و امن نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است
سرخط خبرها

وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است

  • کد خبر: ۳۰۶۳۱۶
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

دکتر عباس جوارشکیان در گفتگو با شهرآرانیوز، خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: گاهی مراد از وحدت، یگانه شدن و یک شدن دو مجموعه، در سازمان و تشکیلات واحد است، قطعا کسانیکه منادی وحدت حوزه و دانشگاه بودند این معنا از وحدت مراد آنها نبوده است، معنای دیگر وحدت، الگو گرفتن طرفین از یکدیگر است بطوریکه نقاط قوت و جهات مثبت هر یک از نهاد حوزه و نهاد دانشگاه مورد پذیرش و الگو پذیری طرفین قرار گیرد. یک معنای دیگر از وحدت میتواند به معنای همکاری حوزه و دانشگاه با یکدیگر در حوزه تعلیم و تعلم باشد که البته هر چه در این معنا، وحدت پر رنگ‌تر باشد معنای وحدت بامسمی‌تر بنظر می‌رسد.

وی با بیان عرصه های تاثیر پذیر حوزه و دانشگاه از یکدیگر افزود: از جمله عرصه‌هایی که می‌تواند در معرض الگو پذیری و تعاملات و تبادلات حوزه و دانشگاه باشد یکی عرصه سازمان و ساختار‌های آموزشی است، دیگر، عرصه خط مشی‌ها و راهبرد‌های اساسی آموزشی و پژوهشی ناظر به اهداف مشترک است. ارزش‌های حاکم برتعاملات علمی درحوزه و دانشگاه هم عرصه بسیار مهم و پررنگی برای مراودات و الگو پذیری می‌تواند باشد، به ویژه دانشگاه‌های ما امروزه به ارزش‌های حاکم و ساری در حوزه نیاز مبرم دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌هایی، چون "زی طلبگی" که به معنای نحوه زیست عالمانه در حوزه است. زیستی همراه با زهد، ساده زیستی و مناعت طبع. همچنین صفا و معنویتی که در حوزه است که در درجه نخست به نیت‌ها و انگیزه‌های معنوی طلاب و مدرسین برمی گردد. اگر این ارزش‌ها در دانشگاه‌ها الگوپذیری شود قطعا در تحول دانشگاه موثر است. طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود انگیزه قوی برای تحصیل معارف دینی دارد و این کمتر در دانشگاه دیده می‌شود. نیت و انگیزه وقتی مقدس و بزرگ باشد همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و منجر می‌شود فضای تعلیم و تعلم توام با رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها باشد. اینها از امتیازات حوزه است.

جوارشکیان تصریح کرد: سبک و سیاق تربیتی در حوزه و رابطه پر رنگ استاد و طلبه نیز باز از مواردی است که می‌تواند الگو‌های ارزشمندی برای دانشگاه و دانشگاهیان باشد. عرصه دیگری که مراودات حوزه و دانشگاه میتواند بسیار پر رنگ باشد عرصه دانش‌ها و فنون است هم از نظر انتقال دانش‌ها به یکدیگر و هم از حیث تولید دانش و تولید محتوای دروس. سهل‌تر از همه عرصه تبادل اساتید و مدرسان حوزوی و دانشگاهی است که همواره بستر آماده و فراهمی برای مراودات دو نهاد بوده است که به نظرم از جلوه‌های برجسته وحدت حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و در میدان می‌توان گفت از ابتدای انقلاب تا به امروز گام‌های بلند و موثری در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شده است. البته در این زمینه، باید معترف شد که حوزه پیشتاز بوده است. امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اکنون موسسات آموزشی و پژوهشی بسیاری در سطح کشور داریم که ساختار و سازمانی دانشگاهی دارند ولی تماما حوزوی‌اند مانند موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) که موسس آن مرحوم علامه مصباح یزدی هستند، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم و ده‌ها موسسه آموزشی و پژوهشی مهم را می‌توان یاد کرد که آثار علمی فاخری تولید کرده و در سطوح عالی علوم انسانی اسلامی در حال فعالیت‌اند و از شاخصه‌های لازم حوزوی و دانشگاهی نیز بخوبی برخوردارند.

وی افزود: امروزه حجم قابل توجهی از طلاب فاضل حوزوی در سطح تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته ها‌ی علوم انسانی مشغول هستند؛ و متقابلا کم نیستند دانشجویانی که یا در پایان تحصیلات دانشگاهی خود و یا در نیمه آن، تحصیل در حوزه را برگزیده‌اند. دانشکده‌های الهیات در سراسر کشور بویژه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد از حیث حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی و اشتغال به تحصیل طلاب فاضل در مقاطع ارشد و دکتری یکی از نمونه‌های بسیار بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->