خط قرمز‌های تغذیه در شب یلدا | چه میوه هایی را در شب یلدا نخوریم؟ وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است کوتا‌ه‌ترین توصیه‌ها برای بلندترین شب مروری بر تاریخ جشن شب چله از ایران باستان تا به امروز | شب مرگ اهریمن و زایش خورشید تنقلات سالم برای شب‌نشینی یلدا | شب‌چره‌های زمستانی کلاس‌های درس تمام دانشگاه‌ها با دستور وزارت علوم تا پایان ترم اول ۱۴۰۳ مجازی شد + عکس قتل پدر به دلیل رابطه نامتعارف با زن غریبه + عکس اختلال در عملکرد ادارات مشهد؛ از قطعی برق تا سرگردانی ارباب رجوع | خاموشی ها، ادارات را فلج کرده است آسفالت ۱۳ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۳  دانشگاه فردوسی مشهد تا پایان ترم اول ۱۴۰۳ مجازی شد بهترین روش‌ها برای تسکین سرفه چیست؟ افزایش اختلالات اوتیسم در میان کودکان ایرانی توزیع شیر مدارس در مشهد، معطل ابلاغیه کمبود نقدینگی و تأخیر پرداخت بدهی بیمه‌ها و بیمارستان‌های دولتی زمینه‌ساز کمبود دارو تقسیم بندی جدید در رسیدگی به پرونده‌های قضایی با فعالیت دادگاه‌های صلح جدول جدید واکسیناسیون کودکان منتشر شد یک قطره خون شما برای دورهمی بیماران کافی است اهمیت پژوهش در توسعه همه‌جانبه کشور اکثر جوانان مبتلا به کووید طولانی طی ۲ سال بهبود می‌یابند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۳) و شب یلدا وزیر آموزش و پرورش در مشهد: کمبود معلم نداریم | در آینده‌ای نه چندان دور با بحران نیروی مازاد مواجه می‌شویم + فیلم پویش هایی برای خاطره‌سازی شب چله برای نیازمندان | یلدا، بهانه همدلی ۶۰۰ پرونده قضایی ویژه نوجوانان در رابطه با سلاح سرد در دست بررسی است | بازی خطرناک نوجوانان روی تیغه بران تغییر ساعت آغاز‌به‌کار ادارات و بانک‌های مشهد و خراسان رضوی تا پایان بهمن ۱۴۰۳ آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی شنبه (یک دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هنوز ادامه دارد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) گازگرفتگی در مشهد ۳۸ نفر را روانه بیمارستان کرد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) جزئیات توافق دولت و مجلس در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | قانون از همین ماه (آذر ۱۴۰۳) اجرا می‌شود امدادرسانی هلال احمر به ۴ هزار و ۴۶ حادثه‌دیده در جاده‌های خراسان رضوی (۲۹ آذر ۱۴۰۳) آیا چاقی بعد از جراحی‌های زیبایی برمی‌گردد؟ آیا ژله فایده هم دارد؟ چند نکته مهم برای نگهداری از دندان‌های مصنوعی
سرخط خبرها

وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است

  • کد خبر: ۳۰۶۳۱۶
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
وحدت حوزه و دانشگاه، لازمه پیشرفت جامعه اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

دکتر عباس جوارشکیان در گفتگو با شهرآرانیوز، خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: گاهی مراد از وحدت، یگانه شدن و یک شدن دو مجموعه، در سازمان و تشکیلات واحد است، قطعا کسانیکه منادی وحدت حوزه و دانشگاه بودند این معنا از وحدت مراد آنها نبوده است، معنای دیگر وحدت، الگو گرفتن طرفین از یکدیگر است بطوریکه نقاط قوت و جهات مثبت هر یک از نهاد حوزه و نهاد دانشگاه مورد پذیرش و الگو پذیری طرفین قرار گیرد. یک معنای دیگر از وحدت میتواند به معنای همکاری حوزه و دانشگاه با یکدیگر در حوزه تعلیم و تعلم باشد که البته هر چه در این معنا، وحدت پر رنگ‌تر باشد معنای وحدت بامسمی‌تر بنظر می‌رسد.

وی با بیان عرصه های تاثیر پذیر حوزه و دانشگاه از یکدیگر افزود: از جمله عرصه‌هایی که می‌تواند در معرض الگو پذیری و تعاملات و تبادلات حوزه و دانشگاه باشد یکی عرصه سازمان و ساختار‌های آموزشی است، دیگر، عرصه خط مشی‌ها و راهبرد‌های اساسی آموزشی و پژوهشی ناظر به اهداف مشترک است. ارزش‌های حاکم برتعاملات علمی درحوزه و دانشگاه هم عرصه بسیار مهم و پررنگی برای مراودات و الگو پذیری می‌تواند باشد، به ویژه دانشگاه‌های ما امروزه به ارزش‌های حاکم و ساری در حوزه نیاز مبرم دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌هایی، چون "زی طلبگی" که به معنای نحوه زیست عالمانه در حوزه است. زیستی همراه با زهد، ساده زیستی و مناعت طبع. همچنین صفا و معنویتی که در حوزه است که در درجه نخست به نیت‌ها و انگیزه‌های معنوی طلاب و مدرسین برمی گردد. اگر این ارزش‌ها در دانشگاه‌ها الگوپذیری شود قطعا در تحول دانشگاه موثر است. طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود انگیزه قوی برای تحصیل معارف دینی دارد و این کمتر در دانشگاه دیده می‌شود. نیت و انگیزه وقتی مقدس و بزرگ باشد همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و منجر می‌شود فضای تعلیم و تعلم توام با رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها باشد. اینها از امتیازات حوزه است.

جوارشکیان تصریح کرد: سبک و سیاق تربیتی در حوزه و رابطه پر رنگ استاد و طلبه نیز باز از مواردی است که می‌تواند الگو‌های ارزشمندی برای دانشگاه و دانشگاهیان باشد. عرصه دیگری که مراودات حوزه و دانشگاه میتواند بسیار پر رنگ باشد عرصه دانش‌ها و فنون است هم از نظر انتقال دانش‌ها به یکدیگر و هم از حیث تولید دانش و تولید محتوای دروس. سهل‌تر از همه عرصه تبادل اساتید و مدرسان حوزوی و دانشگاهی است که همواره بستر آماده و فراهمی برای مراودات دو نهاد بوده است که به نظرم از جلوه‌های برجسته وحدت حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و در میدان می‌توان گفت از ابتدای انقلاب تا به امروز گام‌های بلند و موثری در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شده است. البته در این زمینه، باید معترف شد که حوزه پیشتاز بوده است. امروزه بسیارند سازمان‌ها و موسساتی که از قالب سنتی حوزه در آمدند و با حفظ هویت حوزوی خود سبک و سیاق دانشگاهی پیدا کرده‌اند و از این نظر تحول قابل توجهی در مراکز حوزوی به وجود آمد است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اکنون موسسات آموزشی و پژوهشی بسیاری در سطح کشور داریم که ساختار و سازمانی دانشگاهی دارند ولی تماما حوزوی‌اند مانند موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) که موسس آن مرحوم علامه مصباح یزدی هستند، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم و ده‌ها موسسه آموزشی و پژوهشی مهم را می‌توان یاد کرد که آثار علمی فاخری تولید کرده و در سطوح عالی علوم انسانی اسلامی در حال فعالیت‌اند و از شاخصه‌های لازم حوزوی و دانشگاهی نیز بخوبی برخوردارند.

وی افزود: امروزه حجم قابل توجهی از طلاب فاضل حوزوی در سطح تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته ها‌ی علوم انسانی مشغول هستند؛ و متقابلا کم نیستند دانشجویانی که یا در پایان تحصیلات دانشگاهی خود و یا در نیمه آن، تحصیل در حوزه را برگزیده‌اند. دانشکده‌های الهیات در سراسر کشور بویژه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد از حیث حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی و اشتغال به تحصیل طلاب فاضل در مقاطع ارشد و دکتری یکی از نمونه‌های بسیار بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->