ذکر فضائل زهرای مرضیه (س) سرفصل هزاران منبر، خطابه و یادداشت است؛ اما در مجال، شایسته است به فراز خاصی از سیره فاطمه اطهر (س) در حوزه خانواده بپردازیم. خانواده فاطمی، نیاز جدی جامعه امروز ماست. در شرایطی که خانواده بهشدت درمعرض تهدید و تزلزل قرار دارد و دشمنان ملت برای گسترش طلاق، عادیسازی روابط غیرازدواج و تضعیف این نهاد مقدس تلاش جدی دارند، تقویت این نهاد الهی باید در اولویت همه برنامهریزیهای فرهنگی باشد.
من میتوانم به صراحت ادعا کنم که اگر خانواده درست شد، جامعه ما قطعا درست میشود. میخواهیم جامعه حس نوعدوستی داشته باشد، گذشت کند و بهسمت تعالی راه یابد، باید خانواده فاطمی و قرآنی و الهی شود.
هیچ بنایی در اسلام پیش خدا محبوبتر از ازدواج نیست؛ زیرا ازدواجی که مقارن با محبت، تکریم، سازگاری، بردباری، احترام متقابل و گذشت باشد، امتسازی میکند. بحث بنده در این یادداشت در رابطه با اصل معنویت در سیرت فاطمی است که اگر تحقق پیدا کرد و در خانوادههای ما نهادینه شد، همه فرازهای دیگر و کمالات اخلاقی همچون وفای به عهد، امانتداری، صداقت و محبت را حاکم میکند.
معنویت یعنی چه؛ یعنی اهمیتدادن خانوادهها به جنبههای غیرمادی و حاکمشدن ارزشهای اسلامی در کانون خانواده و اگر این اصل اجرا شد، هم سلامت روان را بههمراه میآورد و هم سلامت جسم و اقتصاد و روابط اجتماعی را تضمین میکند. نباید ما در رابطه با حضرت زهرا (س) منحصر در نمایشگاه مظالم و غربت حضرت باشیم. اگرچه این هم لازم است، اما سیره فاطمی یعنی اخلاق حضرت را نهفقط بانوان و مادران بلکه آقایان و پدران هم در رفتار خود لحاظ کنند.
همین که خانوادهها به نماز و روزه و خمس و دیانت، خو کنند، فرزندانی از این نهاد به جامعه صادر میشوند که در صورت کسب تخصص، تعهد نیز در آنان نهادینه است. آن وقت این فرزندان نمیتوانند جامعه را به تعالی برسانند؟ البته که میتوانند. قرآن کریم بهصراحت تأکید میکند خانوادهای که سه روز پیاپی، طعام افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر میبخشد، بهشت در انتظار آن است و این نشانه آشکار همین معنویتگرایی در خانواده فاطمی است.
معنویت که حاکم شد و زوجین به سیره زهرایاطهر (س) ممارست پیدا کردند، معادترسی برای آنها ایجاد میشود و آن زمان است که آقای خانه مال حرام به سفره نمیآورد، خانم خانه از خیانت پرهیز میکند و نسلی هم که از این نهاد مقدس تربیت میشود، ادامه دهنده همین طریقت الهی خواهد بود.