اواخر اردیبهشت امسال بود که دو محله قائم و سیدی مشهد در کانون توجه رسانههای محلی و ملی قرار گرفت. چشمها به اخبار سیل دوخته شده و دلها نگران از آمار تلفاتی بود که به دلیل بارندگی شدید و تحمیل خسارات گسترده به زندگی اهالی این دو محله در سرخط خبرها اعلام میشد.
با این حال، اگرچه بیش از ۹ ماه از آن روز تلخ میگذرد و خدمات گستردهای هم توسط مدیریت شهری به مردم ارائه شده، اما هنوز اهالی این منطقه با چالشهایی روبهرو هستند؛ از تخریب سرانههای خدماتی همچون بوستانها و فضایسبز گرفته تا آسیبهای زیرساختی به مساجد و فضاهای فرهنگی.
در ادامه سلسلهجلسات دیدار مردمی رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر، سیدحسین علویمقدم در مسجد امام حسین (ع) محله قائم، میهمان اهالی این منطقه بود تا با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی، بخشی از مشکلات، دغدغهها و مطالبات مردم بازگو و حلوفصل شود.
رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر در ابتدای این مراسم از هزینههای سنگین اداره شهر و چالشهای مالی شهرداری مشهد صحبت کرد و گفت: براساس تفاهمنامهای که با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان منعقد شده، قرار است که پروژههای زودبازده وابسته به مساجد با پشتوانه مالی بیش از ۴۰۰ میلیاردتومانی تا پایان دوره ششم مدیریت شهری به بهرهبرداری برسد.
علاوه بر تفاهمنامه با اوقاف، از حدود ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به سازمان عمران شهرداری مشهد و مناطق اختصاص پیدا کرده تا همه طرحهای مربوط به جویها، جداول و آسفالت تکمیل شود.
مابقی این رقم نیز در تفاهم مدیریت شهری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متمرکز بر سایر پروژههای زودبازده عمرانی و زیرساختی از جمله ۱۱۰ زمین ورزشی چمن مصنوعی در مناطق مختلف شهر و بهویژه پهنههای حاشیه شهر خواهد بود تا به هر ترتیب ممکن، طرحهای زودبازده تا پایان دوره ششم مدیریت شهری بهرهبرداری شود.
تعداد محدود دستگاههای اتوبوس و تأخیر محسوس اتوبوسها در رسیدن به ایستگاهها از جمله نکات متعددی بود که مردم در گلایه از وضعیت حملنقل درونشهری به آن اشاره کردند و رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر در پاسخ به این مسائل بیان کرد: حدود یک ماه قبل بود که ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل درونشهری مشهد الحاق شد که هر ۱۰ دستگاه در محور رسالت بهکارگیری شدند. تا پایان هفته هم ۱۰ دستگاه دیگر به مشهد میرسد و برنامهریزی شده تا این نوبت نیز همه دستگاهها در محلات حاشیه شهر و از جمله منطقه ۷ تقسیم شوند.
علویمقدم افزود: مشکل بزرگ ما این است که درحال حاضر در کشور اتوبوس تولید نمیشود و هر خط تولیدی که برای ساخت اتوبوس درونشهری راه بیفتد، پیش از آنکه به محصول برسد مکلف است براساس قراردادهای منعقدشده آن را به شهرداری مشهد تحویل دهد. تمرکز مدیریت شهری بر پیگیری قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه اتوبوسی است که هر ماه ۱۰ دستگاه اتوبوس به مشهد میرسد و تا تحقق مطالبات مردم این موضوع از دستورکار خارج نمیشود.
بخشی دیگر از مطالبات مردم مربوط به زیرساختهای آب و فاضلاب بود؛ از ساماندهی آبهای سطحی و جویهای آب گرفته تا کالهای متعدد منطقه و حتی لولهگذاریهای طرح اگو که به دلیل سیل اردیبهشت امسال دچار آسیب شده است.
مجید وحدتیپور، شهردار منطقه ۷ مشهد، در پاسخ به این موضوع و سایر دغدغههای مردم تأکید کرد: به دلیل اینکه اکثر اراضی منطقه ۷ وقف آستان قدس رضوی است، در بسیاری از پروژههای زیرساختی به همکاری بیشتر آستان قدس رضوی نیاز وجود دارد. یکی از این زمینهها همین بحث اجرای طرح اگو است که زیرساختهای فنی آن باید با هماهنگی این نهاد اجرا شود.
وی با اشاره به سایر پروژههای عمرانی که در این منطقه اجرا شده است افزود: تعداد زیادی از معابر محله خلج پس از مدتها پیگیری آسفالت شدهاند. فرهنگسرای سبحان با اعتبار عمرانی حدود ۱۳۵ میلیارد تومان، دهم دیماه به مرحله تعیین پیمانکار میرسد و تا پایان هفته نیز عملیات عمرانی بازگشایی محور سبحان آغاز میشود و یک ماهه به بهرهبرداری میرسد.