شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی پساب خروجی «زبرخان» را تعیین تکلیف کند راهکارهایی ساده برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و مدیریت اقتصادی خانواده توضیحات رئیس کل دادگستری استان تهران درباره درخواست توبه «تتلو» ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به عابران پیاده چه می‌گوید؟ بررسی چند راهکار برای کاهش اثرات زیست‌محیطی فاضلاب‌های شهری نظام تعلیم و تربیت کشور باید با رویکرد آینده‌نگری از چالش‌ها عبور کند تأکید دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر ارتقای جایگاه معلمان درخواست وزیر محیط زیست زیمباوه برای گسترش همکاری دوجانبه با ایران آمبولانس وسیله تبلیغات نیست | با متخلفان تا حد «لغو پروانه» برخورد خواهد شد زائران اربعین زمان مواجهه با تشعشعات فرابنفش خورشید را محدود کنند هر آنچه که باید در مورد درد سیاتیک بدانید میانگین سن بازنشستگی در کشور ۵۱ تا ۵۲ سال اعلام شد جانباز جنگ ۱۲ روزه با صهیونیست‌ها در کاشان به شهادت رسید درگیری خونین در یک شرکت خصوصی مشهد قتل خانم مدیرعامل توسط شوهر خیانتکار در جلسه کاری! التماس مادر قاتل از مادر الهه حسین‌نژاد مقابل دادگاه + فیلم (۶ مرداد ۱۴۰۴) طرح ورود خودروهای مسافران خارجی به کشور اجرا می‌شود حمله گروهی گراز‌ها به مزارع کشاورزی خراسان شمالی (۶ مرداد ۱۴۰۴) افزایش ۱۹ درصدی مصدومین ناشی از سگ گزیدگی در مازندران کشف گسترده گونه‌های جانوری قاچاق در عملیات اخیر یگان محیط زیست تهران (۶ مرداد ۱۴۰۴) کشف بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر شیشه در نیکشهر تورهای گردشگری صنعتی فریمان، گامی مهم در توسعه اقتصادی خراسان رضوی لزوم تغییر قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور و تأکید بر حفظ حقوق کارگران آیا سن بازنشستگی تأمین اجتماعی افزایش یافته است؟ مشهد در محاصره کانون‌های گرد و غبار ۶۵۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند وزیر آموزش و پرورش: باید از ظرفیت‌های مردمی برای محرومیت‌زدایی از آموزش استفاده شود
سرخط خبرها

خودروهای شوتی ۲۶۹ نفر را به کام مرگ کشاندند

  • کد خبر: ۳۰۷۶۸۵
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
خودروهای شوتی ۲۶۹ نفر را به کام مرگ کشاندند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد که طی ۶ ماهه نخست امسال ۲۶۹ نفر توسط خودروهای موسوم به شوتی جان خود را از دست دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار حسین رحیمی در یاداشتی که امروز شنبه منتشر شد، اظهار کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال به واسطه حرکات خارج از ضوابط و قواعد خودرو‌های شوتی بیش از ۱۷۷ مورد تصادفات فوتی ثبت شده است که در نتیجه این تصادفات ۲۶۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته او، علاوه بر تصادفات فوتی طی این مدت بیش از ۱۸۶ مورد تصادف جرحی به واسطه خودرو‌های شوتی و رانندگی‌های خارج از ضوابط این خودرو‌ها به ثبت رسیده است، تصادفاتی که حدود ۳۲۳ مجروح و مصدوم بر جای گذاشته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اظهارداشت که برخی از مصدومین دچار قطع نخاع و در نهایت فلج گردنی و یا معلولیت‌های دائمی شده و به ناچار برای همیشه زمین‌گیر و فلج می‌شوند.

کشف ۶ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از شوتی‌ها

سردار رحیمی به موضوع قاچاق این خودرو‌ها نیز اشاره کرد و گفت: طی ۸ ماهه سال جاری نزدیک به ۶ هزارو ۵۶۶ میلیارد تومان کالای قاچاق از خودرو‌های شوتی کشف شده است که این موضوع موید تاثیر مخرب این پدیده شوم بر اقتصاد کشور است.

این مقام قضایی «خودرو‌های شوتی را ارابه‌های مرگ» توصیف کرد و گفت: شوتی‌ها متاسفانه در سال‌های اخیر به معضلی تبدیل شده‌اند که به راحتی امنیت و آرامش هموطنان ما را در طول مسیر‌های مواصلاتی به خطر می‌اندازند و با انتقال بار قاچاق مشکلاتی را هم در حوزه اقتصادی به وجود می‌آورند.

البته این نخستین بار نیست که مقامات انتظامی موضوع خودرو‌های شوتی را یک بحران مرگ بار توصیف می‌کنند. تیرماه ۱۴۰۲ جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، «با تاکید بر لزوم برخورد جدی با خودرو‌های شوتی گفت: استفاده از این خودرو‌ها در حال تبدیل به بدعت و شیوه‌ای رایج در جابه‌جایی کالای قاچاق است.»

طی سال‌های اخیر پدیده خودرو‌های قاچاق بر یا به اصطلاح شوتی که به حمل کالا‌های قاچاق مبادرت می‌کنند در حال افزایش است. این مسئله در تهران به عنوان مرکز اقتصادی کشور بیش از هر جای دیگر به چشم می‌خورد. این خودرو‌ها که عمدتاً از نوع پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند یا زانتیا هستند، با دستکاری در موتور و تعلیق و استفاده از سرعت بالا اخلالی عینی در نظم اجتماعی، امنیت جاده‌ای و همچنین اقتصاد وارد کرده‌اند.

رواج شوتی سواری طی سال‌های اخیر همراه با چالش‌های اقتصادی و تحریم‌ها به یک مسیری بزرگ برای انتقال کالا و شبکه مویرگی قاچاق تبدیل شده است. شبکه‌ای که از انتقال کالا به جابه جایی اتباع خارجی غیرمجاز نیز گسترش یافته است.

با وجود اینکه اطلاع دقیقی از گردش مالی و تعداد خودرو‌های شوتی وجود ندارد، اما پلیس اعلام کرده است که از ابتدای سال حدود ۲ هزار دستگاه از این خودرو‌ها توقیف شده‌اند.

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی اسفند ماه پارسال در همایش پلیس اقتصادی «خودرو‌های شوتی را مصداق ناامنی اقتصادی و اجتماعی» عنوان کرد و گفت: «به دنبال این هستیم که پدیده شوم شوتی‌گری را از بین ببریم و ریشه کن کنیم.»

به نظر یکی از مسیر‌های جلوگیری از جولان خودرو‌های شوتی در کشور برخورد با عاملان دستکاری این خودرو‌ها است. در همین زمینه پلیس راهور که مسئولیت انضباط ترافیکی را در جاده‌های کشور بر عهده دارد با تاکید بر اینکه برخورد با خودرو‌های شوتی در اولویت همه پلیس‌های تخصصی است اعلام کرد که «یکی از برنامه‌های پلیس استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های فراجا برای نظارت و برخورد با صنوفی است که اقدام به دستکاری خودرو‌ها و به اصطلاح تبدیل خودرو‌های سواری به شوتی می‌کنند.»

همچنین مدیریت کالا‌های سهمیه ملوانی که به «ته لنجی» معروف هستند و عمده تامین کننده کالای قاچاق خودرو‌های شوتی را تامین می‌کنند نیز از دیگر راهکار‌های مبارزه با پدیده شوم خودرو‌های شوتی دانسته می‌شود.

اما با این حال کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که فراهم کردن مسیر‌های قانونی واردات و قاعده‌مند کردن تعرفه‌های کالا‌های وارداتی می‌تواند به عنوان دو راهکار اساسی در ریشه کن کردن اساس فعالیت این خودر‌های حمل کالای قاچاق باشد. به طوری که به طور کامل ماهیت این خودرو‌ها را از بین خواهد برد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->