به گزارش شهرآرانیوز؛ «با وجود افزایش نرخ جریمهها، هیچ تغییر محسوس و درخورتوجهی در کاهش تصادفات مشاهده نشده است.» این گفته رئیس پلیس راهور فراجاست و به گفته او، تغییرات در نرخ جریمهها بهتنهایی نمیتواند سبب کاهش حوادث ترافیکی شود و برای این منظور باید مجموعهای از اقدامات فرهنگی، آموزشی، نظارتی و زیرساختی به طور هم زمان به کار گرفته شود.
اگرچه برخی کارشناسان به این موضوع اشاره دارند که افزایش میزان خودرو سبب شده افزایش جرائم در کاهش تخلفات خودرویی نقشی نداشته باشد، بر اساس آمار در هشت ماه نخست سال در خراسان رضوی حدود ۱۱ درصد تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. این در حالی است که در اعمال قانونها در این بازه زمانی، رشد ۱۵ درصدی حاصل شده است.
محسن موسیآبادی، رئیس پلیس راهور مشهد، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به این موضوع، بیان کرد: با همکاری مردم و سایر دستگاهها این امکان وجود دارد که آمار ۱۱ درصدی کاهش تصادفات تا پایان سال به ۲۰ درصد هم برسد.
او با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی اعمال قانونها درخصوص بازدارندگی از تخلفات، گفت: از دیدگاه من افزایش جرائم در حوزه پیشگیری در تصادفات و کاهش تصادفات خیلی اثربخش نبوده است، اما در حوزه انضباط ترافیکی تا حدودی مؤثر بوده است.
موسی آبادی افزود: در کاهش میزان تصادفات در وهله اول همکاری مردم و دستگاههایی که در حوزه ترافیک مسئولیت دارند، هماهنگی بیشتری شده و پلیس هم در بحث برخورد با تخلفات حادثه ساز هیچ گذشت و اغماضی نخواهد داشت. قطعا تخلفاتی که منجربه حادثهای شود، بدون هیچ گذشتی باید رسیدگی شود و با جدیت از سوی ما پیگیری میشود.
رئیس پلیس راهور مشهد ادامه داد: در بحث تصادفات سه عامل اثر دارد و سه موضوع باید بررسی شود. قبل از تصادف که شامل اصلاحات هندسی و اعمال قانونی که انجام میشود، یکی در صحنه تصادف و دیگری پس از وقوع تصادف است. در این زمینه پس از صحنه تصادف و سیستم امداد و نجات، نیاز به کار ویژه تری داریم؛ باید، هم از لحاظ امکانات و نیروی انسانی، این بخش تغذیه شود. بر اساس اطلاعاتی که داریم ناوگان خودرویی امداد و نجات به شدت فرسوده است و کمبود خودرو وجود دارد.
او بیان کرد: در سانحههای تصادف، آمارهای ما تا حدودی نگران کننده است که باید اقدامات ویژه و پیشگیرانهای در دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.
موسی آبادی افزود: مشهد معمولا بیش از ۳۰ میلیون زائر را در سال پذیراست و تمهیداتی که در بخش راهور اندیشیده میشود در زمانهای عادی، نیمه پیک و و اوج پیک در مشهد متفاوت است. او ادامه داد: در واقع ۳۰ تا ۳۵ روز ایام سال را در مشهد درگیر پیک بسیار سنگین هستیم که قطعا باید اولویت در روان سازی ترافیک و پیشگیری از تصادفات را به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی قرار دهیم.
موسی آبادی با بیان اینکه مردم در هر جا همکاری لازم را داشتند، قطعا توفیقاتی را به دست آوردیم افزود: کاهش تصادفاتی که اکنون حاصل شده است، قطعا با همکاری و همراهی مردم محقق شده است. امیدواریم روزی برسد که در سطح شهر مشهد، فوتی هایمان به صفر برسد و ما هم به عنوان خدمتگزاران مردم بتوانیم خدمات پذیرفتنی و خوبی انجام دهیم.