به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفیمنش درباره پیامدهای تغییر ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه تولید خودرو از ارز نیمایی به ارز بازار توافقی گفت: قیمت ارز نیمایی با قیمت ارز در بازار توافقی حدود ۵۰درصد فاصله دارد و با این تغییر قیمت ارز اختصاصی به صنعت خودرو از حدود ۴۰هزار تومان به حدود ۶۰هزار تومان صعود کرده است و بیتردید تغییر نرخ ارزی که به واردات مواد اولیه صنعت خودرو اختصاص پیدا میکند میتواند تا ۲۰درصد تا ۲۵ درصد به افزایش قیمت تمامشده تولید خودرو و در ادامه قیمت محصول نهایی بینجامد با این حال آنچه در پی تغییر قیمت ارز در قیمت خودرو حادث میشود را نمیتوان افزایش قیمت نام داد بلکه آنچه در این زمینه رخ میدهد تعدیل قیمت است و در واقع اکنون قطعات خودرو و در ادامه خودرو با قیمت واقعی عرضه میشود.
وی افزود: بنابراین ما از این افزایش به عنوان اصلاح قیمت خودرو یاد میکنیم و سیاستگذار نیز در تعیین نرخ دستوری برای خودرو باید این اصلاحات را در نظر داشته باشد در غیر این صورت این تغییر در نرخ ارز ضرر و زیان خودروساز را در بر خواهد داشت.
رئیس انجمن قطعهسازان خاطرنشان کرد: این تغییر در نرخ ارز تخصیصی سبب میشود خودروسازانی که ارزبری کمتری دارند بهتر رشد کنند همچنین در پی این اتفاق خرید خارجی صنعت خودرو متعادلتر از میزان کنونی شود اکنون در شرایطی به سر میبریم که شماری از قطعات به طور مثال لِنت خودرو هر چند در داخل تولید میشوند و در تولید آن هم مازاد وجود دارد، اما همچنان واردات آن برقرار است.
وی یادآور شد: تعدیل قیمت ارز تخصیصی به واردات قطعات میتواند مانع از تکرار مواردی از این دست شود و تغییر نرخ ارز سبب میشود تولید داخل نسبت به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو مقرون به صرفهتر باشد. این در حالی است که اکنون برای شماری واردات نسبت به تولید داخل ارجحیت دارد و در واردات جذابیتی وجود دارد که در تولید داخل نیست.
نجفیمنش تصریح کرد: شکلگیری بازار توافقی ارز را میتوان حرکتی به سوی تک نرخی شدن ارز در کشور قلمداد کرد و این تک نرخی شدن به نفع کل صنعت خودرو است و چنانچه همواره گفتهام باز هم تاکید دارم در صورتی که شکلگیری این بازار به ایجاد ارز تک نرخی در کشور بینجامد میتواند سیاست موفقی باشد. چند نرخی بودن ارزامالفساد است و واردات و صادرات با ارز ارزان مفسدههای بسیاری را به بار میآورد.
منبع: ایلنا