پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد
سرخط خبرها

بازار پرالتهاب نهاده‌های دامی در انتظار ارز ۴۲۰۰ تومانی

  • کد خبر: ۳۱۱۵۳
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
بازار پرالتهاب نهاده‌های دامی در انتظار ارز ۴۲۰۰ تومانی
مادامی که ارز به‌موقع و به قیمت مصوب در اختیار واردکنندگان نهاده‌های دامی قرار نگیرد، هیچ راه‌حلی برای این بازار نمی‌توان پیشنهاد کرد.
طنین همتی/ شهرآرانیوز، مسئول فنی اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی با بیان این مطلب درباره بازار پرفرارونشیب این روز‌های نهاده‌های دامی و به‌تبع آن افزایش قیمت اقلام پروتئینی گفت: از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت بازار آزاد، کمبود نهاده‌ها و عرضه نکردن به‌موقع نهاده‌های پشتیبانی امور دام بود. از واردکنندگان که پیگیری کردیم، آن‌ها اذعان کردند حجم نهاده‌ها در ورودی‌های کشور‌ها زیاد و انبار‌ها پر است. اما به‌دلیل تخصیص ندادن ارز مبادله‌ای به نهاده‌ها، نمی‌توانیم آن‌ها را ترخیص کنیم.

مهدی لقمانی با بیان اینکه در خردادماه ۹۸ کنسانتره دامی ۲۱۸۰ تومان بوده که اکنون همین محصول با افزایش ۷۰۰ تومانی ۲۷۶۰ تومان رسیده است، ادامه داد: قیمت روز کنجاله سویا ۵۸۰۰ تومان، قیمت جو داخلی ۱۹۰۰ و قیمت ذرت ۲۴۰۰ تومان روبه‌بالاست که با این افزایش قیمت نهاده‌ها، به‌ناچار افزایش محصولاتی مثل کنسانتره دام و طیور را شاهد هستیم که این‌ها در مجموع در محصولات پروتئینی مثل گوشت گوسفند، گوساله و همچنین شیر و تخم‌مرغ تأثیر گذاشته است.

وی افزود: نتیجه افزایش قیمت نهاده‌ها باعث شده است محصول خوراک دام و طیور افزایش قیمت داشته باشد که ریشه اصلی آن هم تخصیص ندادن ارز به نهاده‌های وارداتی و کاهش نهاده‌ها در بازاراست.

وی بیان کرد: مساعدت‌هایی از سوی وزیر مربوط انجام شده است که سامانه‌ای جایگزین سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی شود تا راحت‌تر بتوانند نهاده‌ها را عرضه کنند و هرچه سریع‌تر با قیمت مصوب به دست دامداران برسد.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان اکنون در معذوریت هستند و خوراک مورد نیاز دامشان به حد کافی و در زمان مشخص تأمین نمی‌شود و اگر هم تأمین شود، قیمتش با قیمت فروش آن در بازار هم‌خوانی ندارد. نمی‌توان گفت قیمت‌های موجود دربازار پایین است، اما خوب با هزینه‌های پرورش دام هم‌خوانی ندارد و اگر قرار باشد به همین منوال ادامه‌دار باشد، صنعت دامداری دچار مشکل بزرگی به‌ویژه در بخش تولیدات طیور مثل گوشت مرغ و تخم‌مرغ خواهد شد.

وی درباره راهکار پیش رو در شرایط کنونی ادامه داد: مادامی که ارز به‌موقع و به قیمت مصوب در اختیار واردکنندگان قرار نگیرد، ما هیچ راه‌حلی را نمی‌توانیم پیشنهاد دهیم. راه‌حل زمانی است که مسئولان دولتی ما توانایی ارائه راهکار داشته باشند. وقتی اعلام می‌شود برای ارز واردات در تنگنا و محدویت هستند، نمی‌شود راهکاری ارائه داد.

وی گفت: پیشنهاد دادیم که باید از ذخیره راهبردی پشتیبانی امور دام بهره ببریم که گفته شده برای شرایط حادتر است. به‌نظر این شرایط هم کم از شرایط حاد ندارد. اکنون که تورم ۴۰ درصدی را در جامعه تجربه می‌کنیم، باید از ذخیره راهبردی استفاده شود. ضمن اینکه اگر قرار باشد محصولات در هوای گرم انبار‌ها نگهداری شود و دچار آفت و کپک‌زدگی شود و بعد آن‌ها را روانه بازار کنیم، این محصول آلوده سلامت غذایی جامعه را به خطرمی‌اندازد.

وی ادامه داد: توصیه ما این است از ذخیره راهبردی استفاده شود یا اینکه به هر نحوی که می‌توانند ارز مبادله‌ای به محصولات وارداتی اختصاص داده شود تا قیمت‌ها کاهش یابد.
 
لقمانی افزود: اکنون قیمت جو، ذرت و سویا که ۳ نهاده اصلی است، در بازار آزاد خیلی زیاد شده است و به‌تبع قیمت‌های کنسانتره دامی هم افزایش داشته است که باید حتما از سوی وزارت کشاورزی مدیریت شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->