به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا ظفرقندی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه برای افزایش ظرفیتها به حداقل ۳۰ همت نیاز است، افزود: این منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته، اما میتوانیم با بکارگیری روش هایی، به دانشجویان آموزشها را ارائه تا از این مرحله عبور کنیم.
وی به بازدید خود از آزمون فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: در تمام رشتههای داخلی، دو رشته گوارش و غدد به حد ظرفیت رسیده بودند و سایر رشتهها کمتر از ظرفیت، داوطلب داشتند. در تمام رشتههای جراحی، فقط رشته جراحی پلاستیک به حد ظرفیت رسیده بود و جراحیهای قلب، عروق و اطفال متقاضی چندانی نداشتند.
وزیر بهداشت خواستار ارائه پیشنهاد و راهکار برای افزایش استقبال از رشتههای تخصصی و فوق تخصصی شد و گفت: برخی پیشنهاد از جمله ورود مستقیم به مقطع بالاتر، بورسیه و یا اصلاح تعرفهها در مورد برخی رشتهها مطرح میشود و این راهکارها به صورت دقیق و کارشناسی، به وزارت بهداشت ارائه شود تا امسال و سال آینده تصویب شود.
ظفرقندی با تاکید بر اهمیت در اولویت قرار داشتن پرداختیها به اساتید بالینی و علوم پایه در دانشگاههای علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: برای دوره دستیاری و پزشکان طرحی و البته کارانه اساتید، اقداماتی انجام شده، اما راهکارهای بهبود وضعیت معیشتی، رفاهی و آموزشی اساتید باید بررسی و به وزارت بهداشت ارائه شود.
وی تصریح کرد: آرزوی ۳۰ ساله برای دوره رزیدنتی این بود که شرایط بیمه آنها بهبود یابد که در بودجه سال ۱۴۰۴ دارای ردیف و اعتبار شده است و اگر پیشنهادات برای بهبود وضعیت اساتید هم مطرح و در وزارت بهداشت تصویب شود، رضایتمندی اعضای هیات علمی افزایش مییابد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور دشوار است، افزود: خیرین میتوانند در حوزه آموزش سلامت به ما کمک کنند. همچنین اعضای هیات علمی و هر فردی میتواند مالیات خود را برای حوزه سلامت و آموزش، نشاندار و پرداخت کند.
ظفرقندی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی خدمات و اقدامات حوزه سلامت در سطح جامعه، افزود: افزایش سواد سلامت مردم یکی از مهمترین برنامههای ما باید باشد که در این زمینه کار میکنیم و هر ایده و محصولی وجود داشته باشد، سلامت بیشتر ارتقا مییابد. بسیاری از بیماریها به دلیل نداشتن سواد و آموزش به مراحل پیشرفته میرسند.
وی آموزش برای مردم را مغفول مانده دانست و گفت: آموزش باید برای همه باشد نه صرفا دانشجو، دستیار و رزیدنت و انترن، هنر آموزش باید این باشد که به مردم ارائه شود و این کار، محبت و ارزش افزوده در سرمایه اجتماعی ایجاد میکند.
وی اظهار داشت: در دانشگاه، یکی از دانشجویان پایان نامهای با من داشت که در آن برگههای پاتولوژی سرطان پستان بانوان را بررسی کردیم و بیش از ۱۰۰۰ برگه پاتولوژی، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که دیدیم سه چهارم بانوان در مراحل ۳ و ۴ برای درمان مراجعه میکنند در حالیکه تشخیص اولیه این سرطان با خود بیمار است و اگر بیماران، آموزش و سواد لازم را دریافت کنند، قطعا در مراحل اولیه بیماری مورد مراقبت قرار میگیرند و در این مطالعه مشخص شد در مناطقی که آموزش به مردم داده شده بود، سه چهارم بیماران در مراحل ۱ و ۲ مراجعه میکنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش با اخلاق، ارتباط تنگاتنگی دارد و عجین شده است، گفت: اگر محصول کار ما که دانشجویان تربیت شده است، اخلاق حرفهای و دلسوزی برای بیمار نداشته باشد، کیفیت بالایی ندارد.
ظفرقندی اظهار داشت: خیلی مهم است نیروهایی که در دانشگاهها تربیت میشوند، چه نگرشی به کشور داشته باشند؛ هدف آنها ماندن و حل مشکلات باشد یا فرار و مهاجرت و یا اینکه رفتار وی با بیماران چگونه باشد؛ بیماران را همانند اعضای خانواده خود ببیند و یا نگاه ماشینی داشته باشد.
وی افزود: اخلاق حرفهای در کلاسهای دو واحدی، حاصل نمیشود بلکه در مسیر آموزش با اساتید، اخلاق در پزشکان و متخصصان شکوفا میشود. علاوه بر آموزش و مهارت، نگرش هم خیلی مهم است. بارها از اساتیدی اخلاق، مردم داری و دلسوزی برای بیماران را فرا گرفتهام که در کلاسهای نظری نبوده است.
وزیر بهداشت به ذکر نمونههایی از فراگیری اخلاق حرفهای در زمان تحصیل خود پرداخت و گفت: بارها دیده بودم وقتی بیماران از یکی از اساتید در حیاط بیمارستان در مورد حسابداری و ترخیص میپرسیدند، این استاد، بیمار را تا واحد حسابداری با خود میبرد و یا در طول شبانه روز، چندین بار تماس میگرفت و وضعیت بیماران را جویا میشد.
ظفرقندی تاکید کرد: در بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، فشارخون بالا و حتی تروما نقش سواد سلامت و آموزش، تعیین کننده است. نگران وضعیت حوادث در ایام تعطیلات نوروز هستم و از همین الان گروهها و پویشهایی را در نظر گرفتهایم تا بتوانیم، مقداری وضعیت مرگ و میر حوادث جادهای و آسیبها را کاهش دهیم و نکته مهم در این زمینه علاوه بر وضعیت جادهها و خودروها، آموزش است.
وی با بیان اینکه آموزش باید به صورت عادلانه به همه افراد و در همه مناطق ارائه شود، گفت: در آموزش نباید تفاوتی بین مناطق و افراد غنی و محروم وجود داشته باشد و ارائه آموزش باید همراه با عدالت باشد.
وزیر بهداشت همچنین از افزایش ظرفیت و تامین زیرساختهای مورد نیاز به عنوان دو کفه ترازو یاد کرد و افزود: هر قدر ظرفیتها را بدون تامین زیرساختها افزایش دهیم، کیفیت قطعا کاهش مییابد و باید برای آن فکر کنیم، چون این اتفاق رخ داده است.
وی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع افزایش بی رویه ظرفیت ها، عنوان کرد: امسال، سال آخر اجرای این مصوبه و برای باقی مانده ظرفیت در نظر گرفته شده در طول ۴ سال است و این مصوبه بعد از سال آینده، متوقف میشود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه افتخار و ارزش ما به آموزش و معلمی است، افزود: تربیت دانشجو محصول عمر اساتید و جزو آثار ماندگار آنهاست. معلمی و اخلاق از فلسفههای بعثت پیامبر اکرم (ص) بوده است.
ظفرقندی تاکید کرد: آموزش باید در خدمت رفع نیازهای کشور باشد و آموزش صرف و بدون مساله محوری، بی فایده است و اولویت ما باید رفع نیازها با استفاده از ظرفیتهای حوزه آموزش باشد و قطعا نیازهای کشور، متغیر و رو به افزایش است.
وی ادامه داد: زمانی احساس کردم باتوجه به حوادث از جمله زلزله، دوران دفاع مقدس و تروما، نیاز به جراحی عروق داریم و وقتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئولیت داشتم باتوجه به نیاز کشور، پیوند کبد را با همکاری یک دانشگاه خارجی و تربیت تیم پزشکی در ایران راه اندازی کردیم و پزشکان زیادی از جمله دکتر جعفریان، محصول آن حرکت هستند که وی تا کنون ۱۹۰۰ پیوند انجام داده است.
ظفرقندی با اشاره به اشتراکات و تفاوتهای ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه آموزش، گفت: نمیتوانیم و نباید برای همه دانشگاههای کشور یک نسخه بپیچیم؛ همانگونه که نمیتوان برای همه بیماران یک نسخه در نظر گرفت. هر دانشگاه باید مساله محور باشد؛ قطعا دانشگاه هرمزگان با تبریز یا تهران مسئولیتهای متفاوت و خاصی در حوزه آموزش دارند.
منبع: ایرنا