«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

بازگشایی نصفه‌نیمه سینماهای مشهد

  • کد خبر: ۳۱۳۲۸
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
بازگشایی نصفه‌نیمه سینماهای مشهد
پس از ۴ ماه تعطیلی سینما‌ها، فقط یکی از پردیس‌های سینمایی شهر فعالیتش را آغاز کرد.
شکیبا افخمی راد - هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور، از بازگشایی سینما‌ها از اول تیر بعد از ۴ ماه تعطیلی خبر داد. تصمیمی که بعد از رایزنی‌های سیدعباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی و درخواست‌های مکرر سینماداران رخ داد. در این مدت جلسات بسیاری در سازمان سینمایی برگزار شد تا درنهایت تصمیم برآن شد برای جذب مخاطب بیشتر، سینما‌ها با دو فیلم جدید «خوب، بد، جلف ۲» و «شنای پروانه» درکنار چند فیلمی که از زمستان سال گذشته روی پرده رفته بودند، آغاز به کار کنند. اما تهیه‌کنندگان این دو فیلم تنها در یک روز مانده به بازگشایی سینما‌ها اعلام کردند به دلیل محقق نشدن وعده‌های سازمان سینمایی از اکران در وضعیت کنونی انصراف می‌دهند. همچنین پیش‌تر گفته شده‌بود فیلم‌های «خروج» و «طلا» که در ایام تعطیلی سینما‌ها به صورت آنلاین اکران شدند روی پرده سینما‌ها نیز به نمایش درمی‌آیند، اما از اکران این دو فیلم هم خبری نبود. در این بین بسیاری از سینماداران منتظر بودند تا سازمان سینمایی اسامی فیلم‌های جایگزین را اعلام کند، اما این سازمان در اطلاعیه‌ای بدون تعیین ترکیب قطعی فیلم‌های اکران، از آغاز فعالیت سالن‌های سینمایی پس از ۴ ماه تعطیلی با فیلم‌های اکران اسفند ۹۸ خبر داد. این درحالی است که پیش‌تر خود مسئولان سازمان سینمایی و سینماداران بار‌ها تأکید کرده بودند که سینما‌ها باید با اکران دو فیلم پرمخاطب آغاز به کار کنند. به ویژه در شرایطی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی سینما‌ها تنها از ۵۰ درصد ظرفیت خود می‌توانند استفاده کنند. از این‌رو بسیاری از سینماداران ترجیح دادند همچنان در سالن‌هایشان را باز نکنند. در مشهد نیز با آنکه در هفته گذشته سینما‌ها عملیات ضدعفونی و گندزدایی را انجام داده‌بودند، تنها سینما اطلس از روز گذشته با اکران چهار فیلم «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «چهل‌و‌هفت» و «جهان با من برقص» آغاز به کار کرد.

تنها سینمای بازگشایی شده در مشهد
حمید فولادی مدیر سینما اطلس با اشاره به اینکه در کل ایران حدود ۲۰ سینما بازگشایی شده‌اند و در استان خراسان‌رضوی نیز تنها سینما اطلس آغاز به کار کرده‌است می‌گوید: ما تمام پروتکل‌های بهداشتی، چون آموزش کارکنان و انجام عملیات ضدعفونی و گندزدایی را رعایت کردیم، همچنین در سامانه وزارت بهداشت نیز ثبت‌نام کردیم از این‌رو سیاستمان این بود با  صدور مجوز برای بازگشایی سینما‌ها از سوی ستاد مبارزه با کرونا بعد از ۴ ماه دوباره آغاز به کار کنیم. او درباره اهمیت انصراف دو فیلم «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه» از اکران برای این پردیس سینمایی توضیح می‌دهد: برای ما فرقی نمی‌کرد که نمایش این دو فیلم قطعی شود یا نه. چون در نهایت دو اثر دیگر به عنوان جایگزین معرفی می‌شوند. آن زمان هم تمام سینما‌ها بازگشایی می‌شوند. به نظر فولادی بهتر است سینماداران به سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا که مجوز بازگشایی را داده‌اند، همچنین تلاش‌ها و رایزنی وزیر فرهنگ و ارشاد، سازمان سینمایی و مدیرکل استان احترام بگذارند و با آنکه فیلم‌های جدیدی برای اکران معرفی نشده‌است آغاز به کار کنند. این مدیر سینما همچنین یادآور می‌شود: فیلم‌های اکران شده آثار خیلی خوبی نیستند و نمی‌توانند مخاطب خاصی را به سینما‌ها بکشانند با این حال ما می‌خواستیم چراغ سینما را به ویژه در دهه کرامت روشن کنیم و همچنین اشتغال‌زایی داشته باشیم. به گفته فولادی مجموعه سینمایی اطلس برای بازگشایی براساس پروتکل‌های بهداشتی بار مالی بسیار زیادی را متحمل شده‌است، اما هیئت مدیره این مجموعه فقط حوزه اقتصاد را درنظر نداشته و می‌خواسته با فراهم آوردن شرایط بازگشایی کاری در بهبود وضعیت نشاط در جامعه انجام دهند. او همچنین از رایزنی‌های انجام شده برای اکران فیلم «خروج» در این سینما خبر می‌دهد و می‌گوید: به احتمال ۹۰ درصد این فیلم در روز‌های آینده در سینما اطلس اکران خواهد شد. مدیر سینما اطلس ابراز امیدواری می‌کند شورای صنفی و تهیه‌کنندگان بتوانند سرمایه‌گذاران فیلم‌های جدید را به اکران در شرایط موجود راضی کنند.

نیت فقط بازکردن سینما نیست
در این بین باقی سینما‌های مشهد از جمله هویزه، گلشن، سیمرغ، ویلاژتوریست، قدس، آفریقا و پیروزی همچنان تعطیل هستند و فعالیتشان را آغاز نکرده‌اند. امیرحسین دبیرزاده مدیرسینما سیمرغ و پیروزی که ترجیح داده با حواشی ایجاد شده سینمایش را بازگشایی نکند، می‌گوید: ما آمادگی کامل برای بازگشایی داشتیم، اما چون دو فیلم جدید از اکران انصراف دادند، ترجیح دادیم فعلا آغاز به کار نکنیم.
به نظر او باید اکران جدید سینما‌ها با دو فیلم جدید و خوب آغاز شود تا حداقل ۴ نفر برای تماشای آن رغبت کنند به سینما‌ها بیایند وگرنه آن فیلم‌هایی که بهمن سال گذشته اکران شده بودند همان زمان خودشان نیز فروش چندانی نداشتند و بعید است در این شرایط بتوانند مخاطبانی را به سینما بکشانند. دبیرزاده تصریح می‌کند: هرماه حقوق پرسنل ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود و باید حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیز صرف ضدعفونی مجموعه کنیم، بنابراین فروش فیلم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که حداقل بخشی از این هزینه‌ها را بتوانیم جبران کنیم. تازه در این شرایط اگر فیلم خوب هم اکران شود باز هم سینما‌ها ضرر می‌کنند. به گفته این مدیر سینما، نیت مدیران نباید تنها باز کردن سینما باشد بلکه باید به فکر جذب مخاطب نیز باشند. دبیرزاده از نحوه مدیریت سازمان سینمایی نیز گله می‌کند: ۴ ماه زمان داشتند که رایزنی‌های لازم را با تهیه‌کنندگان انجام دهند و رضایت آن‌ها را برای نمایش آثارشان جلب کنند، اما دریغ کردند که نمی‌دانم دلیل آن چیست. در حالی که می‌شد با برنامه‌ریزی درست چند فیلم اجتماعی، کودک و کمدی جدید را در زمان بازگشایی سینما‌ها اکران کرد تا بخشی از ضرر و زیان‌های وارد شده در این مدت جبران شود. او با اشاره به اینکه قرار است در روز‌های آینده دو فیلم جدید جایگزین برای اکران سینما‌ها معرفی شوند، تأکید می‌کند تا زمانی که فیلم‌های جدید معرفی شوند سینما سیمرغ را بسته نگاه می‌دارد.  

انتظار برای تصمیم جدید
حیدر مرادی مدیر سینمایی هویزه نیز درباره دلایل باز نشدن این سینمای پرمخاطب در روز اول تیرماه توضیح می‌دهد: ما تابع تصمیمات حوزه هنری و موسسه بهمن سبز هستیم آن‌ها اعلام کردند فعلا اقدامی برای بازگشایی سینما انجام ندهید.  او که مدیریت سینما آفریقا را نیز برعهده دارد با اشاره به اینکه این تصمیم مربوط به کل سینما‌های زیرمجموعه حوزه هنری می‌شود می‌گوید: من نمی‌دانم علت این تصمیم چه بوده، ولی امیدوارم به زودی مشکلات حل شود. به گفته مرادی فعلا معلوم نیست چه زمانی سینما هویزه بازگشایی شود، اما احتمالا این وضعیت زیاد طول نمی‌کشد. باتوجه به توضیحات مرادی سینما قدس نیز که زیر نظر حوزه هنری انقلاب اسلامی مدیریت می‌شود به همین دلیل همچنان تعطیل است.
فرزین جیرانی مدیر سینما گلشن نیز با اشاره به انصراف دو فیلم «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه» از اکران می‌گوید: با توجه به منتفی شدن اکران این دو فیلم جدید و همچنین درنظر گرفتن این نکته که باقی فیلم‌های سال گذشته فروشی نخواهند داشت فعلا بسیاری از سینما‌ها بازگشایی نشده‌اند. به گفته او سینما گلشن تا چهارشنبه این هفته منتظر می‌ماند تا تکلیف فیلم‌های جدید سینما مشخص شود و جایگزین فیلم‌های انصرافی معرفی شوند. سپس به بازگشایی سینما گلشن اقدام می‌کند.

اولین روز اکران در سال جدید، سینما اطلس
شاید کسی فکر نمی‌کرد که سینما‌های کشور، اولین فیلمشان در سال۹۹ را در تیرماه اکران کنند، آن هم در سالن‌های سوت‌وکور با فیلم‌هایی که حدود ۴ماه پیش روی پرده رفته بودند. در مشهد نیز اولین سانس سینما‌ها در سال۹۹ به فیلم «عطر داغ» اختصاص داشت. این فیلم در ساعت ۱۶:۱۰ روز گذشته در سالن۶ پردیس سینمایی اطلس، تنها سینمای مشهد که بعد از تعطیلی چهارماهه بازگشایی شده است، اکران شد. اکرانی که شبیه اکران هیچ فیلمی در تابستان، فصل پرمخاطب سینما، نبود. نه در ورودی‌ها و راهرو‌های سینما‌اطلس و نه حتی خود سالن‌ها، شلوغی و شور و شوق مخاطبان برای تماشای فیلم به چشم نمی‌خورد و حال و هوای سینما کاملا نشان‌دهنده روز‌های کرونایی بود؛ از تعبیه‌شدن دستگاه ضدعفونی‌کننده هوشمند در راهرو‌ها گرفته تا علامت‌گذاری در کف سالن‌ها برای حفظ فاصله اجتماعی.
در سالن شماره‌۶ که «عطر داغ» به نمایش درآمده بود، ۸‌نفر به تماشای فیلم نشسته بودند؛ افرادی که در گفتگو با شهرآرا به انتظار چندماهه خود برای بازگشایی سینما‌ها اشاره کردند. با پایان فیلم سینمایی «عطر داغ»، حمید فولادی، مدیر سینما‌اطلس، در جمع محدود تماشاگران حاضر شد و از آن‌ها به‌عنوان اولین افرادی که بعد‌از تعطیلی سینما‌ها به تماشای فیلم نشسته‌اند، تشکر و قدردانی کرد. او همچنین به هریک از تماشاگران یک بلیت نیمه‌بها هدیه داد تا هرزمان که می‌خواهند به تماشای فیلمی به انتخاب خود بنشینند. در این بین، سانس دوم سینما‌اطلس که به فیلم «یادم تو را فراموش» اختصاص داشت، به‌دلیل به حد نصاب‌نرسیدن تعداد تماشاچیان، لغو شد. با‌آنکه در روز اول بازگشایی سینما‌ها در تنها سینمای فعال شهر، خبری از استقبال تماشاگران نبود، چراغ سینما‌های شهر روشن شد؛ چراغی که احتمالا با اکران فیلم‌های جدید در روز‌های آینده پرفروغ‌تر می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->