یک نکته ناگفته از صلح امام حسن(ع) جنون یک مرغ مهاجر ضمانت رسول مهربانی (ص) برای موفقیت و پیشرفت چیست؟ چشم‌هایت را به من قرض بده! | راهکارهای جلوگیری از خود محوری و استبداد رأی در کلام رسول خدا (ص) راهیابی ۱۲۵ متسابق به مرحله استانی چهل‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن در خراسان رضوی ۲۵ هزار بسته تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شد + فیلم دیوار ندبه چیست و پیامبر اسلام(ص) چه ارتباطی با این دیوار دارند؟ برپایی نمایشگاه عکس «شکوه قم در قاب تاریخ» در قم نقش خانواده در پرورش نسل آینده از دیدگاه امام رضا(ع) خاطره‌ای که ده سال حاجی‌زاده را در لیست شهدا نگاه داشت برپایی دوره‌های آموزش عمومی قرآن کریم در مساجد سراسر کشور آموزش سواد رسانه‌‌ای در مساجد مشهد بیست‌و‌دومین جشنواره فرهنگی‌هنری امام‌رضا(ع) در ۳۱ استان برگزار می‌شود اجرای طرح مساجد جامعه‌پرداز در مشهد ماجرای یک بانوی تونسی و قرآنی که به مشهد رسید | وقتی شفای یک بیمار به هنر پیوند خورد دیدار تولیت آستان قدس رضوی با خانواده آتش نشان فداکار مشهدی به من مشورت بدهید! کلید طلایی برای ساختن سرنوشتی روشن | مروری بر فواید مشورت در زندگی وقف، از سنت دیروز تا موتور توسعه امروز آیت‌الله علم‌الهدی: مجتمع‌های آموزشی ویژه بانوان درمناطق حاشیه‌ای برای جذب نسل جوان ایجاد شود
سرخط خبرها

خیر ببینی یعنی چه؟

  • کد خبر: ۳۱۳۹۲۴
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
خیر ببینی یعنی چه؟
اگر در زندگی انسان صبوری باشد، این موجب رسیدن به بزرگی‌هاست و تنها چیزی که می‌تواند موجب مباهات باشد، عبادت و بندگی خداست که البته بنده خدا هیچ‌گاه اهل تکبر و فخرفروشی نیست، اما مباهات به عبادت، به آن معناست که خدا را شاکر باشد که چنین نعمتی را به او داده است و از گناهانش استغفار کند.

دعا‌های بزرگ‌تر‌ها و قدیمی‌ها همیشه آمیخته با درس‌ها و حکمت‌های فراوان است. یکی از این دعا‌های پرتکرار در زبان قدیمی‌ها، این است که می‌گویند: «جوان! خیر ببینی»، گاهی شاید برای نسل‌های بعدی، این جملات حتی مفهوم مشخصی هم نداشته باشد که کلمه خیر به چه چیزی اطلاق می‌شود و خیر دیدن یعنی چه؟

با همین انگیزه و بهانه می‌خواهیم سراغ یکی از حکمت‌های زیبای نهج‌البلاغه برویم؛ جایی که امیرالمؤمنین علی (ع) معنای خیر و خیر دیدن را تشریح می‌کنند.

در حکمت۹۴ نهج‌البلاغه آمده است:

وَ سُئِلَ عَنِ الْخَیْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ مَالُکَ وَ وَلَدُکَ، وَ لَکِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ وَ أَنْ یَعْظُمَ حِلْمُکَ وَ أَنْ تُبَاهِیَ النَّاسَ بِعِبَادَه رَبِّکَ؛ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَا... وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ‌ا...؛ وَ لَا خَیْرَ فِی الدُّنْیَا إِلَّا لِرَجُلَیْنِ، رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ یَتَدَارَکُهَا بِالتَّوْبَه، وَ رَجُلٍ یُسَارِعُ فِی الْخَیْرَاتِ: هنگامى که از او پرسیدند خیر چیست، چنین فرمود: خیر آن نیست که مالت فراوان یا فرزندانت بسیار باشند، بلکه خیر آن است که علمت افزون و بردباری‌ات بسیار باشد و اگر بر مردم می‌بالى، بالیدن و افتخار کردنت به پرستش پروردگارت باشد. پس اگر نیکى کنى، خداى را سپاس گویى و اگر بدى کنى، از او آمرزش خواهى.

در این جهان خیرى نیست، مگر براى دو فرد: کسى که گناهى می‌کند و با توبه، جبرانش می‌کند و کسى که براى کارهاى خیر می‌شتابد.

در این روایت آمده است از حضرت سؤال شد که خیر چیست.

اولین چیزی که در گام اول از خیر، ممکن است به ذهن ما بیاید، مال و منال یا خانواده و فرزند داشتن است، درحالی‌که اینها هم به‌تنهایی خیر محسوب نمی‌شود؛ چون ممکن است کسی ثروتمند باشد، اما خیرش به دیگران نرسد و اهل دستگیری از فقرا و نیازمندان و توجه به دیگران نباشد یا کسی فرزندان زیادی داشته باشد، اما فرزندان او منشأ خیر و دعای خیر برای او و پدر و مادرشان نباشند، اما حضرت می‌فرمایند اگر کسی در زندگی به فهم و شعور و درک و علم نافعی رسیده باشد، این خودش خیر و منشأ خیرات است.

اگر در زندگی انسان صبوری باشد، این موجب رسیدن به بزرگی‌هاست و تنها چیزی که می‌تواند موجب مباهات باشد، عبادت و بندگی خداست که البته بنده خدا هیچ‌گاه اهل تکبر و فخرفروشی نیست، اما مباهات به عبادت، به آن معناست که خدا را شاکر باشد که چنین نعمتی را به او داده است و از گناهانش استغفار کند.

در انتهای این روایت، حضرت امیر (ع) صریح‌تر اهل خیر در دنیا را معرفی می‌کنند؛ گروه اول کسانی که پیوسته دنبال جبران گناهانشان هستند و اگرچه همه گاهی گناهانی می‌کنیم، آنها به‌راستی اهل توبه و بازگشت به‌سمت خدا هستند که این گروه، اهل خیر هستند و گروه دوم، سبقت‌گیرندگان به‌سمت خیرات که به این مفهوم، در آیاتی از قرآن اشاره شده است.

در آیه۱۴۸ سوره بقره فرمود: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ: به‌سمت نیکی‌ها و کار‌های خیر از هم پیشی بگیرید».

در برخی روایات، معنای خیرات در این آیه تفسیر شده است. امام‌باقر (ع) در یک روایت می‌فرمایند: «الخَیْرَاتُ الْوَلَایَهًُْ: خیرات در این آیه، ولایت و دوستی ماست».

در روایت دیگری، امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: خیرات در روایت هِیَ الْإِسْلَامُ وَ الْوَلَایَهًُْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْ إِلَیْهَا: اسلام و ولایت است، پس به‌سوی خیرات بشتابید؛ یعنی به‌سوی اسلام و به‌سوی ولایت بشتابید.

البته شتافتن به‌سمت خوبی‌ها مصادیق زیادی می‌تواند داشته باشد، اما چون اهل‌بیت (ع) منبع خیر هستند، مصداق این شتاب به‌سمت خیرات، تلاش برای نزدیک شدن به آنها در زندگی است.

در زیارت جامعه در این‌باره خطاب به اهل‌بیت (ع) آمده است:

«إِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه: اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه نهایتش، شمایید».

از صمیم قلب از خداوند بزرگ می‌خواهیم که ما را در طریق اسلام و اهل‌بیت و پیوسته در مسیر خوبی‌ها و خیرات قرار بدهد و این موفقیت را روزی همه ما کند؛ ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->