برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

نظارت بر بازار لوازم خانگی خراسان رضوی/ گران‌فروشی و نداشتن شناسه کالا در صدر تخلفات

  • کد خبر: ۳۱۴۸۳
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
نظارت بر بازار لوازم خانگی خراسان رضوی/ گران‌فروشی و نداشتن شناسه کالا در صدر تخلفات
مسئول واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به تشدید نظارت بر بازار لوازم خانگی اشاره و بیان کرد: ۱۵ پرونده تخلف درباره گران‌فروشی و نداشتن شناسه کالا از ۲۸ خردادماه تاکنون در بازار لوازم خانگی این استان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی مقدسی افزود: پنج مورد از این تعداد پرونده با موضوع گران‌فروشی و نداشتن شناسه کالا بر روی لوازم خانگی، مربوط به شکایات مردمی و خریداران از فروشندگانی است که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت لوازم خانگی کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: افزایش اخیر نرخ ارز با تأثیر بازار، موجب افزایش قیمت برخی کالا‌ها شده که تأثیر لحظه‌ای آن در سطح بازار محسوس است.

 

مسئول واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی فروشندگان لوازم خانگی در چنین اوضاعی قیمت اجناس خود را تا ۵۰ درصد بالا برده‌اند در حالی که قیمت مصوب همه اقلام در «سامانه ۱۲۴» ثبت شده و فروشندگان بر اساس قوانین و ابلاغیه‌های قانونی ملزم به رعایت آن هستند.

 

وی افزود: عموم شهروندان خریدار لوازم خانگی می‌توانند با مراجعه به «سامانه ۱۲۴» از قیمت انواع لوازم خانگی آگاه شده و در صورت مواجهه با فروشندگان گران‌فروش، بلافاصله شکایت خود را در همین سامانه ثبت کنند یا با مراجعه حضوری به معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت در مشهد و شعبه‌های سازمان در شهرستان‌ها شکایت خود را طرح و پیگیری نمایند.

 

مقدسی همچنین «درج نکردن شناسه کالا» از سوی فروشندگان را بر روی هشت قلم لوازم خانگی مغایر با مصوبات اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام و بیان کرد: کالای هر فروشنده‌ای که مرتکب چنین تخلفی شود «قاچاق» محسوب شده و با وی مطابق قانون برخورد می‌شود.

 

نصب و در معرض دید مشتری قرار دادن «برچسب شناسه کالا» بر روی هشت قلم لوازم خانگی شامل «یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، کولر گازی، اسپلیت، جاروبرقی و ماکروویو» از سوی فروشندگان، یک الزام قانونی و اجباری است.

 

الزام به ثبت در سامانه جامع انبار‌ها

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: همه نمایندگی‌های شرکت‌های تولید لوازم خانگی باید انبار‌های کالا‌های خود را در «سامانه جامع انبارها» ثبت کنند.

رضا رزقیان‌مقدم افزود: بر این اساس کالای هر تولیدکننده و یا فروشنده‌ای که از ثبت انبار‌های خود در «سامانه جامع انبارها» غافل شده باشد از سوی مراجع قانونی ذیربط «کالای قاچاق» محسوب شده و با برخورد و مجارات قانونی روبه‌رو می‌شود.

 

وی در ادامه همچنین اظهارداشت: تولیدکنندگان برخی اقلام لوازم خانگی از اردیبهشت ماه گذشته قیمت تولیدات خود را از ۵ تا ۲۵ درصد افزایش داده‌اند. این افزایش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و در «سامانه ۱۲۴» ثبت شده است.

 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی علت افزایش قیمت‌ تمام‌شده تولیدات خود را افزایش قیمت مواد اولیه اعلام کرده‌اند.

 

وی گفت: تولیدکنندگان بخاری و آبگرمکن از اسفند پارسال اقدام به افزایش نرخ عرضه این دو قلم کالا کرده‌اند.

 

رزقیان‌مقدم افزود: ممکن است برخی فروشندگان لوازم خانگی در بازار اقلام را گران‌تر از قیمت مصوب به فروش برسانند، اما فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی نه تنها عرضه کننده کالای قاچاق نیستند بلکه به هیچوجه اقلام خود را بدون در نظر گرفتن نرخ‌های مصوب عرضه نکرده‌اند.

 

اجرای «طرح نظارت ویژه بر شبکه تولید، توزیع و فروش لوازم خانگی و همچنین ثبت الزامی نرخ کالا‌های این حوزه در سامانه ۱۲۴» از ۲۸ خرداد ماه گذشته آغاز شده است.

 

بر این اساس خریداران لوازم خانگی می‌توانند پیش و یا هنگام خرید کالا با مراجعه به «پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات» سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور به نشانی www.۱۲۴ old.ir در بخش «خوداظهاری بنگاه‌های اقتصادی» با جست‌وجوی برند و مدل کالای مورد نظر خود، از آخرین قیمت‌های اظهارشده توسط شرکت‌های تولیدی آگاه شوند. نرخ کالا‌ها از طریق «فهرست مشاهده قیمت خوداظهاری شرکت‌ها» در مرورگر موبایلی سامانه ۱۲۴ به آدرس ۱۲۴.ir نیز قابل مشاهده است.

 

همچنین این امکان برای خریداران وجود دارد که در صورت مشاهده گران‌فروشی، از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۴ یا با مراجعه به «اپلیکیشن آپ» نسبت به ثبت شکایت و پیگیری موضوع اقدام کنند.

 

سامانه تلفنی و اینترنتی ۱۲۴ که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های استانی و ادارات شهرستانی این وزارتخانه متولی آن هستند عهده‌دار دریافت، ثبت و رسیدگی به شکایت‌های مردم از تخلفات واحد‌های صنفی در سراسر کشور است. این سامانه همچنین نرخ تصویب و اعلام شده انواع کالا‌ها از سوی «سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور» را در اختیار مردم قرار داده است.

 

یک ماه پیش رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفته بود امسال با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت مصوب برخی از اقلام لوازم خانگی بین ۵ تا ۲۰ درصد نسبت به نرخ پارسال افزایش یافته، اما برخی فروشندگان به دلیل تعهدات مالی و بانکی، کالا‌های خود را به همان قیمت پارسال عرضه می‌کنند تا برای کسب درآمد مشتری جذب کنند.

 

۸۵۰ واحد فروش و عرضه لوازم خانگی در کلان‌شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دارای پروانه معتبر کسب از سوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد هستند. درخواست ۲۵۰ واحد دیگر نیز برای دریافت پروانه کسب فروش لوزم خانگی در این کلان‌شهر در مرحله صدور قرار دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->