آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها
واکنش کاربران فضای اجتماعی به حضور خواننده زن خارجی در اثر تازه خواننده بنام کشور

چرا همایون شجریان با زنان ایرانی نمی‌خواند؟

  • کد خبر: ۳۱۵۰۱
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
چرا همایون شجریان با زنان ایرانی نمی‌خواند؟
امروز، سوم تیرماه، ویدئوی جنجالی همایون شجریان که در بازخوانی جدید خود همراه با ارکستر فیلارمونیک تهران «مرغ سحر» را کنار یک خواننده زن لبنانی به‌نام «عبیر نعمه» اجرا کرده بود، در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی از سوی مردم دربرداشت.

به گزارش شهرآرانیوز، در خبرها آمده است که تعدادی از خوانندگان زن ایرانی که نامشان نیامده است، به این حرکت همایون شجریان انتقاد کرده‌اند. البته فقط خواننده‌ها و هنرمندان موسیقی نبودند که به این ویدئو انتقاد داشتند، بلکه کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نظرهای مختلفی دراین‌باره داشتند که مضمون بیشتر آن‌ها انتقاد به استفاده از خواننده زن خارجی به‌جای استفاده از خواننده زن ایرانی بود.


اثری فراتر از قرنطینه
«همایون شجریان» در کنار «عبیر نعمه»، مرغ سحر ساخته «مرتضی نی‌داوود»‌ را با ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری «آرش گوران» و با همراهی نوازندگانِ مطرح بین‌المللی بازآفرینی کرده است. «گوران» خود کارگردان هنری است و نوازندگی پیانوی این اثر را نیز برعهده داشته است. «روشنک روشنایی»، مدیر روابط بین‌الملل، «محمد صفرپور»، سرپرست تیم اجرایی، «پیمان ابوالحسنی»، مدیر اجرایی،‌ «رضا فرهادی»، مهندسی صدا و میکس و مسترینگ را انجام داده است. «حمید شوارعان» نیز کارگردانی ویدئویی این کار بوده است.
در این اثر که با نام فراتر از قرنطینه منتشر شده است، نوازندگان زن و مرد غیرایرانی همکاری کرده‌اند.

صدای خواننده زن خارجی اشکال ندارد؟
چطور هنرمندی می‌تواند از خواننده زن خارجی استفاده کند! اگر این کار اشکالی ندارد، چرا از خوانندگان زن ایرانی استفاده نشود؟ این موضوع مشترک بسیاری از توئیت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. یکی از کاربران توئیتر دراین‌باره نوشته است: به‌نظر من در کارهای امثال همایون شجریان و محسن یگانه که صدای زن غیرایرانی را به نمایش می‌گذارند، هیچ نشانی از گشایش که نیست هیچ، بلکه به‌شدت نشان‌دهنده تبعیض علیه زنان ایران است. بدین معنی که نشان می‌دهد صدای زن به‌تنهایی مشکل نیست، مشکل وجود زنان ایرانی است.
همایون با حضور خواننده زن خارجی خواسته است راه را برای خوانندگان زن ایرانی باز کند!
برخی دیگر از کاربران اما نظر دیگری دارند و استفاده از خواننده زن را در یک اثر هنری، نوعی گشایش برای حضور پررنگ‌تر زنان دانسته‌اند. یکی از کاربران اینستاگرام دراین‌باره گفته است: بحث این است که این خانم را نمی‌توانند ممنوع‌الکار کنند، مطمئنا از هرجهت چنین اثری بهتر از این است که کار فقط با صدای استاد پخش می‌شد.
کاربر دیگری نیز دراین‌باره نوشته است: همایون شجریان بعد استفاده از صدای زن در آلبوم «ایرانِ‌من» اینجا هم سعی کرد تابوشکنی کند تا شاید، شاید راه برای زنان ایرانی هموارتر شود.

 

 

چرا همایون شجریان با زنان ایرانی نمی‌خواند؟

همایون چه کار می‌تواند انجام دهد؟
برخی کاربران توئیتر و اینستاگرام این ماجرا را به مسئله «رومینا» پیوند زده‌اند. یکی از کاربران توئیتر دراین‌باره این‌گونه نظر خود را اعلام کرده است: در کشوری که پدر به‌راحتی سر دختر خودش را می‌برد و ملت مثل آب خوردن زیرآب یکدیگر را می‌زنند، انتظار دارید همایون چه کار کند؟ بیانیه اعتراضی بزند یا بیاد وسط خیابان شعار بدهد؟ او سعی کرده است از این راه گشایشی برای حضور خوانندگان زن ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->