گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | رکوردشکنی ۲۰ هزار نفری مخاطبان لولی؛ فیلمی سردرگم و کسل‌کننده ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام فراخوان دوره آموزش شعر کلک خیال + لینک ثبت نام درباره فیلم «موسی کلیم‌الله(ع)» ابراهیم حاتمی‌کیا | چالش روایت تازه از قصه‌ای کهن حضور ۲۰ هزار مخاطب در ۵ شب اول جشنواره فیلم فجر در مشهد برنامه اکران روز هفتم جشنواره فیلم فجر در مشهد + جزئیات و لینک خرید بلیت (یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) محسن عقیلی: «خدای جنگ» فیلمی است که باید دیده شود آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) پاسخ ساترا به حواشی سریال تاسیان اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان ۲۰۲۵ جزئیات ناگفته درباره داستان سریال تاسیان بهنوش صادقی: «مرد آرام» روایتی از امید و تلاش برای آینده‌ای بهتر است نیل ردکلیف، بازیگر فیلم هری پاتر، به فیلم به مرد اعتماد کن پیوست استقبال کم‌نظیر مردم از فیلم پیرپسر در جشنواره فجر نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است
سرخط خبرها

لولی؛ فیلمی سردرگم و کسل‌کننده

  • کد خبر: ۳۱۵۴۶۷
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
لولی؛ فیلمی سردرگم و کسل‌کننده
یک فعال فرهنگی گفت: فیلم لولی سردرگمی و ژانر روشن‌فکری خاصی داشت و دارای مضامین تلخی بود.

حسین کمیلی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، در خصوص فیلم لولی که در جشنواره فجر در مشهد اکران شده است، اظهار کرد: من شنیده بودم که این فیلم زمینه بین فرهنگی دارد و مهاجران افغانستانی در آن حضور دارند، بنابراین به دلیل اینکه حوزه کاری من در این زمینه است، علاقه‌مند بود کار را مشاهده کنم.

وی عنوان کرد: فیلم لولی به شدت ژانر خاصی را انتخاب کرده که مخاطب عمومی و حتی مخاطب فیلم‌بین را خسته می‌کند. فیلم به شدت کسل‌کننده و خسته‌کننده بوده و ژانر خاصی است که سعی کرده به صورت استعاری مفاهیم خود را مطرح کند، اما به نظر می‌رسد با استعاره‌هایی که انتخاب کرده، فیلم در مجموع خوب درنیامده است.

کمیلی با اشاره به بعد محتوایی فیلم تصریح کرد: در فیلم امام‌زاده‌ای وجود دارد که تعطیل است و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. به نظر می‌رسد فیلم ضد سنت است. نماد دین در فیلم نیز کسی بود که در امام‌زاده نماز می‌خواند، اما لکنت پیدا کرده بود و امکان سخن گفتن عادی نداشت، بنابراین باید تمرین می‌کرد تا سخن بگوید.

این فعال فرهنگی افزود: افرادی در فیلم حضور داشتند که درگیر مسایل شخصی روانشناختی خودشان بوده و دچار توهم و تخیل شده بودند که شاید این موضوع تداعی‌کننده این موضوع است که، چون در این امام‌زاده ماندند دچار توهم و تخیل شدند و ارتباطی با جهان بیرونشان ندارند. کودکی از مهاجران نیز در این امام‌زاده حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: فیلم سردرگمی و ژانر روشن‌فکری خاصی داشت و دارای مضامین تلخی بود. فیلم تلاش کرده به نقش زنان تاکید داشته باشد، حتی در بخشی از فیلم امام جماعت امام‌زاده، زن می‌شود که این در ادامه نقد به دین و سنت است. انتهای فیلم نیز راهکار را به سمت تکنولوژی روز می‌برد.

کمیلی گفت: فیلم در خصوص ارتباط ما و مهاجران افغانستانی کم تولید می‌شود. انگاره‌هایی بر ذهن هنرمندان و نویسندگان حاکم است که نسبتی با واقعیت تجربه حاضر نداشته و هیچ اراده‌ای برای کمک به معضلات احتمالی موجود ندارد. این در واقع در ادامه خوانش ۴۰ ساله ما بوده و تصویر هم نسبت به خود افغانستان و هم نسبت به مهاجران، تصویری کاریکاتوری است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در این ۴۰ سال چند میلیون مهاجر کنار ایرانی‌ها زندگی کردند و امکان ندارد ترکیبی از این همزیستی به این زیبایی بدون گزارش هیچ مشکلی دیده شود که این به دلیل اشتراکات فرهنگی زیاد است، اما زاویه دید‌هایی که در نظر گرفته شده، بسیار خاص است.

وی بیان کرد: سینما در فضای نویسنده‌ها رویکرد ظرفیت‌محور، مثبت و واقعی ندارد، بیشتر نگاهشان درگیر است، بنابراین نمی‌توانند نگاه مثبت و واقعی داشته باشند. تلخکامی‌های ذهن و وجود خودشان بر تولید قصه‌ها تاثیر می‌گذارد که ربطی به واقعیت زندگی ندارد و کاملا خلاف فضای علمی-پژوهشی است.

کمیلی در خصوص نقاط مثبت فیلم لولی عنوان کرد: نکته مثبت این فیلم علاقه به همسر و توجه به خانواده بوده که تصویری واقعی است؛ زیرا بخش بزرگی از کار‌های واقعی جامعه را زنان برعهده دارند. شاید بتوان با اغماض نکات مثبتی را در این فیلم در نظر گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->