تور موسیقی عرفان طهماسبی به بوشهر رسید فصل دوم لایواکشن وان پیس (One Piece) به زودی آغاز می‌شود + زمان پخش رونمایی از پوستر «مجنون» در آستانه فروش چند میلیاردی + عکس آغاز پیش‌تولید سریالی با موضوع قاچاق دارو انتخاب امیر جعفری برای نقش فردوسی در «سی‌صد» نهایی شد چاپ دوم رمان «پرتگاه پشت پاشنه» راهی بازار کتاب شد | داستان جوانی که همه چیزش را داد تاعشق را تجربه کند اسپانیا میزبان جدید پروژه وودی آلن شد باشگاه نوجوانان رادیو جوان سه ساله شد تالار وحدت میزبان اجرای مشترک ارکستر ملی ایران و مختاباد شد تصویربرداری سریال «دو نیمه ماه» با حضور ۲۸۰ بازیگر در حال انجام است کال آف دیوتی (Call of Duty) بالاخره فیلم می‌شود «نردبان» به احترام محیط‌بانان روی آنتن می‌رود تحلیل «بچه مردم» و واکاوی «ایران‌هراسی در هالیوود» در «هفت» امشب (۹ آبان ۱۴۰۴) وکیل پژمان جمشیدی: موکلم وثیقه را خودش داده و ممنوع‌الکار نیست درخشش خبرنگاران شهرآرا در سومین جشنواره مطبوعات شرق کشور | شهرآرا، سرمایه فرهنگی مشهد است برگزیدگان جشنواره ملی عکس زعفران معرفی شدند + تصاویر برگزیده مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام

  • کد خبر: ۳۱۵۴۶۴
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام
یک کارگردان تئاتر می‌گوید: در فیلم ناتور دشت، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «ناتور دشت» که نامش یادآور رمان مشهور جی. دی. سلینجر است، این روز‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و نقد‌های متفاوتی را برانگیخته است. در ادامه، گفت‌وگوی ما با احسان روحی، نویسنده و کارگردان تئاتر را درباره فیلم ناتور دشت می‌خوانید.

احسان روحی با اشاره به نام فیلم که تداعی‌کننده رمان مشهور «ناطور دشت» اثر جی. دی. سلینجر است، می‌گوید: این فیلم ارتباطی با آن داستان ندارد و بر اساس یک ماجرای واقعی که سال گذشته در شمال کشور رخ داده، ساخته شده است.

روایت رازآلود با چالش‌های روایی

او با تحلیل فرمی فیلم، به تلاش فیلمساز در ایجاد فضایی رازآلود و دلهره‌آور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: داستان فیلم با محوریت گم‌شدن یک دختر بچه و تلاش برای یافتن او، در ژانر رازآلود پیش می‌رود، اما برخی از عناصر ضروری این ژانر، مانند حضور پررنگ پلیس یا شخصیت‌هایی که بتوانند حس تعلیق را تقویت کنند، در فیلم غایب‌اند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: هرچند فیلم در طراحی قاب‌ها، به‌ویژه نما‌های لانگ، سعی داشته ادای‌دینی به جامعه محیط‌بانان داشته باشد، اما در انتقال پیام خود دچار ناهماهنگی شده است. در فیلم، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

قهرمانی که به سرانجام نمی‌رسد

روحی درباره شخصیت‌پردازی در «ناتور دشت» نیز بیان می‌کند: قهرمان داستان از ابتدا با یک چالش روبه‌رو است، اما فیلم در پایان، برخلاف تلاش فیلمساز برای نمایش تحول قهرمان، موفق نمی‌شود او را به نقطه‌ای مشخص برساند. همچنین رفتار‌ها و تصمیم‌های شخصیت اصلی در برخی نقاط قصه چندان باورپذیر نیستند و نمی‌توانند حس همذات‌پنداری لازم را ایجاد کنند.

فیلمی متوسط با ایده‌ای جذاب

او اضافه می‌کند: «ناتور دشت» در ایده و طرح داستانی، ظرفیت‌های بالایی داشته، اما در اجرا به یک فیلم متوسط تبدیل شده است. فیلم از یک معضل اجتماعی شروع می‌شود، اما در نهایت بیشتر به یک مسئله شخصی میان شخصیت‌ها تبدیل می‌شود. در عین حال، بازی سعید مولویان توانسته فضای رازآلود فیلم را تا حدی تقویت کند، اما برخی دیگر از عناصر داستانی به‌درستی پرداخته نشده‌اند.

این کارگردان در پایان تصریح می‌کند: امیدوارم در روز‌های آینده فیلم‌های قوی‌تری در جشنواره دیده شود و باید علاوه بر طرح مسائل اجتماعی، جذابیت‌های سرگرم‌کننده خود را حفظ کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->