نفرات برتر جشنواره هنر‌های تجسمی رضوی در مشهد معرفی شدند+ویدئو شبی که شعر، شهید و امام رضا (ع) به هم رسیدند | روایت شب شعر ارادت در میدان شهدا مشهد اظهارات وزیر فرهنگ درباره قیمت کتاب و یارانه‌ها بازدید وزیر فرهنگ از بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران + فیلم کتاب هارداسان به سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران رسید تصویر آنچه در تصور نمی‌آید | روایت‌هایی از رویارویی با امام رضا (ع) و حرم رضوی زیبایی‌هایی که ساده از کنارشان می‌گذریم | درباره میراث ادبی حرم مطهر رضوی چه می‌دانیم؟ اکران مستند من هامونم در اتحادیه علوم زمین اروپا نقش متفاوت محسن کیایی در فیلم سینمایی «بازی را بکش» فیلم‌هایی که درباره امام رضا (ع) ساخته شدند تئاتر مشهدی «زنگار و آیینه» روی آنتن شبکه چهار تلویزیون + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ علت پخش نشدن سریال یزدان امشب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) چیست؟ ۶ فیلم از رویش در جشنواره بین‌المللی ۱۰۰ | رونمایی از پوستر فیلم‌های منتخب جشنواره بغض پوریا شکیبایی با شنیدن صدای پدرش در برنامه ۱۰۰۱ + فیلم مراسم سالانه اسکار سینمای ایتالیا برگزار شد ماجرا‌ی اکران پرحاشیه پیرپسر؛ از توقیف تا رده‌بندی سنی انتشار کتاب «داستان‌ها و فیلم‌های ابراهیم گلستان؛ متن و فرامتن» صوت | دانلود آهنگ جدید محسن یگانه با نام کاغذ مچاله + متن
سرخط خبرها

ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام

  • کد خبر: ۳۱۵۴۶۴
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام
یک کارگردان تئاتر می‌گوید: در فیلم ناتور دشت، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «ناتور دشت» که نامش یادآور رمان مشهور جی. دی. سلینجر است، این روز‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و نقد‌های متفاوتی را برانگیخته است. در ادامه، گفت‌وگوی ما با احسان روحی، نویسنده و کارگردان تئاتر را درباره فیلم ناتور دشت می‌خوانید.

احسان روحی با اشاره به نام فیلم که تداعی‌کننده رمان مشهور «ناطور دشت» اثر جی. دی. سلینجر است، می‌گوید: این فیلم ارتباطی با آن داستان ندارد و بر اساس یک ماجرای واقعی که سال گذشته در شمال کشور رخ داده، ساخته شده است.

روایت رازآلود با چالش‌های روایی

او با تحلیل فرمی فیلم، به تلاش فیلمساز در ایجاد فضایی رازآلود و دلهره‌آور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: داستان فیلم با محوریت گم‌شدن یک دختر بچه و تلاش برای یافتن او، در ژانر رازآلود پیش می‌رود، اما برخی از عناصر ضروری این ژانر، مانند حضور پررنگ پلیس یا شخصیت‌هایی که بتوانند حس تعلیق را تقویت کنند، در فیلم غایب‌اند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: هرچند فیلم در طراحی قاب‌ها، به‌ویژه نما‌های لانگ، سعی داشته ادای‌دینی به جامعه محیط‌بانان داشته باشد، اما در انتقال پیام خود دچار ناهماهنگی شده است. در فیلم، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

قهرمانی که به سرانجام نمی‌رسد

روحی درباره شخصیت‌پردازی در «ناتور دشت» نیز بیان می‌کند: قهرمان داستان از ابتدا با یک چالش روبه‌رو است، اما فیلم در پایان، برخلاف تلاش فیلمساز برای نمایش تحول قهرمان، موفق نمی‌شود او را به نقطه‌ای مشخص برساند. همچنین رفتار‌ها و تصمیم‌های شخصیت اصلی در برخی نقاط قصه چندان باورپذیر نیستند و نمی‌توانند حس همذات‌پنداری لازم را ایجاد کنند.

فیلمی متوسط با ایده‌ای جذاب

او اضافه می‌کند: «ناتور دشت» در ایده و طرح داستانی، ظرفیت‌های بالایی داشته، اما در اجرا به یک فیلم متوسط تبدیل شده است. فیلم از یک معضل اجتماعی شروع می‌شود، اما در نهایت بیشتر به یک مسئله شخصی میان شخصیت‌ها تبدیل می‌شود. در عین حال، بازی سعید مولویان توانسته فضای رازآلود فیلم را تا حدی تقویت کند، اما برخی دیگر از عناصر داستانی به‌درستی پرداخته نشده‌اند.

این کارگردان در پایان تصریح می‌کند: امیدوارم در روز‌های آینده فیلم‌های قوی‌تری در جشنواره دیده شود و باید علاوه بر طرح مسائل اجتماعی، جذابیت‌های سرگرم‌کننده خود را حفظ کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->