به گزارش شهرآرانیوز؛ سازمان اتوبوس رانی مشهد در سالهای اخیر اقداماتی برای مناسب سازی ناوگان حمل ونقل عمومی انجام داده است.
خرید اتوبوسهای کف کوتاه، ایجاد رمپ در ایستگاهها و اختصاص سفرهای رایگان برای افراد دارای معلولیت از جمله این اقدامات بوده است، اما به نظر میرسد همچنان مشکلات زیادی بر سر راه استفاده این افراد از حمل ونقل عمومی وجود دارد.
یکی از بزرگترین مشکلات، عدم رعایت قوانین از سوی برخی شهروندان است. بسیاری از افراد دارای معلولیت گلایه دارند که حتی در مکانهایی که مناسب سازی شده، خودروهای شخصی مسیر عبور آنها را مسدود میکنند. یکی از شهروندان دارای معلولیت در این باره میگوید: بارها پیش آمده که به ایستگاه اتوبوس میرسم، اما رمپ مخصوص ویلچر را موتورسیکلتها یا خودروهای پارک شده مسدود کردهاند و عملا امکان استفاده از اتوبوس را ندارم. شهروندی نیز باا رسال پیام به سامانه صدای مردم گلایه خود را اینطور مطرح میکند: ناوگان حملونقل عمومی برای معلولان هیچ فضایی در نظر نگرفته است. در حوزه مترو اندکی شرایط مناسبتر است، اما برای اتوبوس به هیچ عنوان امکانات مناسب وجود ندارد که بتوانیم از آن استفاده کنیم.
شهروند دیگری نیز با ارسال پیام خواستار نگاه ویژه شهرداری وحمل و نقل عمومی برای معلولان است: من به دلیل کوتاهی پا برای استفاده از اتوبوس و بالارفتن از پله مشکل دارم. پله اغلب اتوبوسها بسیار بلند است. یک خواسته دیگر نیز دارم، اینکه شهرداری بلیت رایگان به معلولان اختصاص دهد.
مشکلات نامناسب بودن پیاده روها، اختلاف سطح بین ایستگاه و خیابان، نبود پلهای مناسب و محدودیت در تولید اتوبوسهای استاندارد از دیگر چالشهای جدی هستند. یک مادر که فرزند معلول خود را با ویلچر جابه جا میکند، میگوید: بارها پیش آمده که با اتوبوسهایی روبه رو شدهام که رمپ ورودی آن خراب بوده یا اصلا رمپ نداشتهاند. گاهی رانندگان هم نمیدانند چطور باید به ما کمک کنند.
طبق گفتههای مسئولان شهرداری مشهد، اعتبارهای سنگینی برای خرید اتوبوس و مناسب سازی ایستگاهها اختصاص داده شده است، اما هنوز بسیاری از ایستگاهها و مسیرهای شهری برای توان یابان قابل استفاده نیستند.
یک شهروند کم توان حرکتی میگوید: سال هاست حرف از مناسب سازی میشود، اما هنوز بسیاری از ما برای عبور از خیابانها و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی با مشکلاتی جدی روبه رو هستیم.
کارشناسان معتقدند که افزایش نظارت بر اجرای قوانین، فرهنگ سازی عمومی، آموزش رانندگان و همچنین تسریع در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی میتواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد در گفتوگو با شهرآرا درباره اقدامات انجام شده برای مناسب سازی حمل ونقل عمومی به منظور استفاده افراد دارای معلولیت میگوید: در حال حاضر، ۵۸۶ دستگاه اتوبوس کف کوتاه برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است.
این اتوبوسها به نحوی طراحی شدهاند که امکان ورود و استقرار ویلچر در داخل آنها وجود دارد. همچنین، محلی برای افراد سالمند و توان یاب در این اتوبوسها در نظر گرفته شده است. محسن شریعتی با اشاره به اهمیت زیرساختهای مرتبط با حمل ونقل معلولان میافزاید: با توجه به اینکه ساخت سایبان ها، ایستگاهها و پایانهها از وظایف ماست، تلاش کردهایم ۹۵۰ سایبان ایستگاه را به رمپ مخصوص ویلچر مجهز کنیم تا دسترسی آسان تری برای این عزیزان فراهم شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد همچنین به اختصاص ۱۰۰ تراکنش سفر رایگان در ماه برای افراد دارای معلولیت اشاره میکند و میگوید: این اقدام با مصوبه شورای شهر و هماهنگی سازمان فاوا انجام شده و معلولان میتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
شریعتی در ادامه تأکید میکند: یکی از اقداماتی که به صورت مداوم در حال انجام است، برگزاری دورههای آموزشی برای رانندگان اتوبوس است تا برخورد صحیح و تعامل مناسبی با توان یابان داشته باشند و در صورت نیاز، به آنها کمک کنند.
او با اشاره به ایجاد سامانههای نظارتی برای ناوگان مناسب سازی شده میافزاید: در سالهای گذشته، شش دستگاه اتوبوس ویژه به مرکز توان بخشی فیاض بخش اختصاص داده شد. همچنین از طریق یک نرم افزار، وضعیت رمپها و ایستگاههای مجهز به این خدمات قابل رصد و پایش است.
شریعتی درباره برنامههای آینده سازمان اتوبوس رانی مشهد برای گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی ویژه توان یابان میگوید: در سال جدید، ۳۷۴ دستگاه اتوبوس جدید خریداری خواهد شد که همگی دارای امکانات لازم برای معلولان و افراد سالمند هستند. این اتوبوسها به تدریج، با توجه به روند تولید و تحویل کارخانه ها، به ناوگان اضافه خواهند شد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد درباره چالشهای پیش روی مناسب سازی حمل ونقل عمومی برای افراد دارای معلولیت میافزاید: یکی از مشکلات، تحریمها و محدودیتهای تولید داخلی است. این موضوع سبب شده تا شرکتهای خودروسازی امکان تأمین قطعات موردنیاز را نداشته باشند و تولید اتوبوسهای جدید با استانداردهای موردنیاز، از جمله کف کوتاه بودن و رمپ مخصوص معلولان، با محدودیت روبه رو شود.
شریعتی همچنین نامناسب بودن پیاده روها و اختلاف سطح آنها با ایستگاهها را یکی دیگر از مشکلات مهم در مسیر مناسب سازی میداند و تصریح میکند: در بسیاری از موارد، حتی پس از مناسب سازی، برخی شهروندان با پارک کردن خودروهای خود در این فضاها، مسیر دسترسی را مسدود میکنند. یکی از دلایل این مشکل، کمبود فضای پارکینگ در سطح شهر است که سبب میشود برخی رانندگان، فضاهای در نظر گرفته شده برای معلولان را اشغال کنند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد با اشاره به بودجه تخصیص یافته در این حوزه میگوید: برای خرید ناوگان کف کوتاه، ۴ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و قراردادهای مربوط منعقد شده است. همچنین، ۳۱۰ میلیارد تومان بودجه برای مناسب سازی ایستگاههای سطح شهر در نظر گرفته شده است که با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم، بخش زیادی از این اقدامات به بهره برداری رسیده است.
او با اشاره به اهمیت مناسب سازی فضاهای عمومی تأکید میکند: در حال حاضر، روزانه یک میلیون و ۸۰ هزار سفر با اتوبوسهای شهری انجام میشود. طبق آمار، درصدی از جمعیت جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل میدهند. علاوه بر این، کشور ما به سمت میان سالی و افزایش تعداد سالمندان در حال حرکت است و باید زیرساختهای شهری متناسب با این تغییرات فراهم شود.
شریعتی در پایان تصریح میکند: در سطح شهر، هزارو ۷۰۰ ایستگاه اتوبوس وجود دارد که مناسب سازی تمامی این ایستگاهها تنها بر عهده یک سازمان یا نهاد خاص نیست، بلکه نیاز به همکاری و مشارکت سایر دستگاههای اجرایی دارد.
او همچنین بر لزوم افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی شهروندی در این زمینه تأکید میکند و میگوید: رسانهها نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم دارند. باید درباره حقوق افراد دارای معلولیت و اهمیت رعایت فضای در نظر گرفته شده برای آن ها، اطلاع رسانی بیشتری انجام شود. از سوی دیگر، آموزش شهروندی و آشنایی کارکنان و مسئولان شهری با این موضوعات نیز ضروری است تا بتوانیم فضای مناسبی برای این عزیزان فراهم کنیم.