تقدیر فرماندار مشهدمقدس از مدیریت تأمین کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های شهرما خدمات‌رسانی شهرداری مشهد در ۳ حوزه خدمات‌شهری، فرهنگی و حمل‌ونقل در اربعین ۱۴۰۴ تأکید قلندرشریف بر استفاده تخصصی از نیروها و عملیاتی‌شدن برنامه‌ها در جهت تأمین منابع شهرداری مشهد قاضی‌زاده هاشمی: بهسازی و تعریض جاده میامی در تابستان شروع خواهد شد شهردار مشهد مقدس: لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی، استانداردترین مرکز در کشور و منطقه است + فیلم بهره‌برداری از سه کارخانه در حوزه پسماند تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد احمد الشرع: سوریه از جنگ نمی‌ترسد و آماده جنگیدن است | تجزیه کشور را نمی‌پذیریم بهره‌برداری از سالن ورزشی چندمنظوره شهید زاهدی در مشهد | لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی به بهره‌برداری رسید نخستین تیزر فیلم‌ «زن و بچه» با بازی پریناز ایزدیار و پیمان معادی + فیلم هشدار سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره ۱۶۹ ساختمان ناایمن رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس: افتتاح سالن چندمنظوره «شهید زاهدی»، گامی به سوی توسعه ورزشی در روستا‌های محور مشهد-میامی است برگزاری اردوی تیم ملی فلوره در مشهد مقدس مراسم نکوداشت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مشهد برگزار شد (۲۵ تیرماه ۱۴۰۴) پیشنهاد ارائه طرحی درخصوص احداث نخستین دهکده گردشگری ویژه دهیاری‌های کشور ادامه فعالیت عمرانی خط ۳ مترو مشهد، با وجود کمبود منابع مالی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: دولت باید اختیارات لازم را به مدیران محلی واگذار کند شهردار مشهد مقدس خبر داد: افتتاح مجموعه ورزشی به همراه لندفیل مهندسی بهداشتی ویژه دفع پسماند‌های بیمارستانی امکان استفاده نوجوانان ۱۵ساله مشهدی از دوچرخه‌های بایدو فراهم شد تأکید فرماندار مشهد بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن آلودگی هوای کلانشهر مشهد، برای دومین روز پیاپی (۲۵ تیر ۱۴۰۴) علیزاده: انتظار داریم شهرداری مشهد با قوت بیشتری در تامین منابع مالی پروژه‌های شهری عمل کند
سرخط خبرها

خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار

  • کد خبر: ۳۱۷۵۰۱
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار
قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند و از‌آنجا‌که سهم اتوبوس در حمل و‌نقل مشهد حدود ۱۵ درصد است و یک‌میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار مسافر با این مد حمل‌و‌نقل در شهر جابه‌جا می‌شوند، یکی از این اولویت‌های شهرداری مشهد در این یکی‌دو سال اخیر، تقویت این ناوگان با خرید چهارصد دستگاه اتوبوس بوده است.

اما هر اتوبوس شهری برای شهرداری‌ها حدود ۱۲‌تا‌۱۵‌میلیارد تومان هزینه دارد و، چون دولت در این ماجرا کمکی به مدیریت شهری نمی‌کند، همه هزینه خرید اتوبوس‌های شهری روی دوش خود شهرداری‌هاست و باید اعتبار این خرید را با منابع خودشان تأمین کنند، آن هم درحالی که منابع نقد شهرداری چند سال است به‌شدت محدود شده است.

نیاز مبرم مشهد به اتوبوس از یک طرف و چالش کمبود نقدینگی از طرف دیگر باعث شد شهرداری مشهد برای اولین‌بار چهارصد دستگاه اتوبوس را به‌صورت غیرنقد و با تهاتر زمین و پروانه ساختمانی و... خریداری کند تا نیاز شهر هرچه‌سریع‌تر برطرف و سرفاصله اتوبوس‌ها کمتر و به سطح استاندارد نزدیک شود.

مشهد به ۳ هزار اتوبوس نیاز دارد

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به نهایی شدن خرید سیصد دستگاه اتوبوس از یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی به‌صورت غیرنقد، گفت: برای کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها و افزایش سهم استفاده مردم از حمل‌و‌نقل عمومی و البته نوسازی ناوگان نیاز داریم تعداد اتوبوس‌ها -که اکنون حدود ۱۷۰۰‌دستگاه است- به ۳ هزار دستگاه برسد و از‌آنجا‌که دولت به‌دلیل برخی مشکلات چند سالی است که سهم خودش را برای خرید اتوبوس شهری پرداخت نکرده و ناوگان مشهد باید نوسازی شود، قرار شد شهرداری مشهد خرید اتوبوس را با منابع داخلی خودش انجام دهد.

مجوز شورا برای خرید غیرنقدی

محمدهادی محمدی‌مقدم گفت: براساس مصوبه شورای‌اسلامی‌شهر و برای اولین‌بار بخش زیادی از هزینه خرید اتوبوس‌ها به‌صورت غیرنقد پرداخت خواهد شد. شهریورماه‌۱۴۰۲ شورای‌اسلامی‌شهر در مصوبه‌ای به شهرداری اجازه داد بخشی از پروژه‌های شهری و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد‌نیاز شهرداری را به‌صورت غیرنقد و از طریق تهاتر با پروانه ساختمانی، زمین و... اجرا کند.

۳ هزار میلیارد تومان برای خرید ۴۰۰ اتوبوس

وی افزود: در طول این یک سال با شرکت‌های خودروسازی که دارای توان ساخت اتوبوس و تأمین آن برای شهر مشهد بودند، مذاکرات مختلفی داشتیم و در‌نهایت یکی از این شرکت‌ها حاضر شد دویست اتوبوس دوازده‌متری و پنجاه اتوبوس دوکابین به‌صورت غیرنقد به شهرداری مشهد واگذار کند. قرار هم این بود که حدودا تا ۷۵‌درصد از هزینه سه هزار‌میلیارد‌تومانی خرید این اتوبوس‌ها به‌شکل غیرنقد و با پروانه ساختمانی و زمین و برات‌کارت و... پرداخت و ۲۵‌درصد هم به‌صورت نقد و از طریق اوراق به این خودروساز پرداخت شود.

قرارداد اصلاح و ۵۰ اتوبوس دیگر اضافه شد

وی بیان کرد: به‌دلیل برخی از مشکلاتی که در ارائه ضمانت‌نامه به وجود آمد، مجبور به اصلاح قرارداد با این شرکت خودروساز شدیم و علاوه بر اصلاح مدل ضمانت‌نامه‌ها، پنجاه دستگاه اتوبوس دیگر به قرارداد اضافه و تعداد اتوبوس‌هایی که این شرکت باید به شهرداری مشهد تحویل بدهد، به سیصد دستگاه رسید. براساس قراردادی که شهرداری مشهد با این شرکت دارد، به هر میزان که اتوبوس تحویل مدیریت شهری داده شود، اسناد زمین‌ها و املاک و پروانه به نام خودروساز منتقل خواهد شد.

«مان» آلمانی در راه مشهد

محمدی‌مقدم افزود: علاوه بر خرید اتوبوس از خودروساز‌های داخلی، به‌دلیل محدودیت تولید آنها، پیگیر واردات اتوبوس شهری بودیم که در نهایت اردیبهشت‌ماه امسال قرارداد واردات صد دستگاه اتوبوس شهری‌MAN را با یکی از شرکت‌های واردکننده نهایی کردیم و اصلاحات آن در شورای‌اسلامی‌شهر به تصویب رسید که به‌زودی ابلاغ می‌شود. هزینه خرید این اتوبوس‌ها به‌صورت ۱۰‌درصد نقد و ۹۰‌درصد غیرنقد پرداخت می‌شود و در نهایت تا تابستان سال‌۱۴۰۴ باید اجرایی شود و این اتوبوس‌ها به مشهد برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->