فساد جدید کشف شده در حوزه واردات تلفن همراه | جا زدن شیائومی بجای آیفون آیا مدارس در مهر ماه غیر حضوری آغاز خواهند شد؟ افزایش ۳۲ تا ۴۵ درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی ابلاغ شد انسولین «نوورپید» در مشهد پیدا نمی شود | دیابتی های مشهدی قربانی داروخانه های منتخب مجروحیت ۲ جنگلبان در حمله به پاسگاه یگان حفاظت منابع طبیعی در اسالم انتقاد‌ها از رواج «تولد در تاریخ رُند» در کشور | نرخ سزارین در ایران بالاست پیش بینی آب و هوا در ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ | کاهش دما در نوار شمالی کشور نوشابه خطر ابتلا به کبد چرب را ۴ برابر افزایش می‌دهد شهادت مامور پلیس در یک مزرعه کشت خشخاش در خوزستان (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) آیا خبر عفو تتلو صحت دارد؟ | واکنش وکیل امیرحسین مقصودلو به شایعات (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) «مشهد مهربان» امسال در خدمت دانش‌آموزان محروم خراسان رضوی شکایت از باغ‌وحش ارم پس از تلف‌شدن توله شیر امیرعلی اکبری (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) ترافیک فوق‌سنگین در جاده چالوس | محورهای فیروزکوه، هراز و آزادراه قزوین - رشت را انتخاب کنید (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) زلزلۀ نسبتا شدید حوالی بندر چارک هرمزگان و جزیره کیش را لرزاند + جرئیات (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی مطرح کرد: مشهد درگیر فرونشست | تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های حیاتی زباله، مهم‌ترین معضل زیست محیطی طرقبه و شاندیز تلاش حداکثری وزارت آموزش و پرورش ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل تأکید وزارت آموزش و پرورش بر حذف نگاه تجاری در مدارس غیردولتی هشدار مرکز اطلاعات مالی به موسسات خیریه | خیریه‌ها ممکن است در معرض فساد قرار گیرند پلیس فتا هشدار داد: کلاهبرداری با نام سود سهام عدالت تعیین وضعیت استخدام حدود ۲۰ معلم نهضتی و پیش دبستانی تا هفته آینده (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) اعتراض جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان به مصوبه سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان گلایه مندی مردم مشهد از نحوه پاسخ گویی سامانه ۱۲۲ | انتظار پشت خط آبفا کلیاتی در مورد انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودکان ۱ تا ۲ ساله اهواز همچنان غرق در دود ناشی از آتش‌سوزی هوالعظیم | مسئولان اقدام مؤثری نکردند نوید بارش‌های نرمال پاییزی برای چند استان توله شیر امیر علی‌اکبری در باغ وحش پارک ارم تلف شد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | واکنش علی‌اکبری به خبر چه بود؟
سرخط خبرها

«عذاب» و «حسرت»

  • کد خبر: ۳۱۷۴
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
«عذاب» و «حسرت»
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

تناقض سخن و عمل در عدالت چه پیامدی دارد؟ عذاب وصف عدالت در قول و اتیان جور در عمل چیست؟ پیامبر و امامان علیهم‌السلام همواره از اسوه‌های بزرگ و بی‌نظیر عدالت‌طلبی در سخن و عمل‌اند. قول و فعل آنان بر اساس عدالت بوده و منطق و سیره آنان میزان و معیار و راهنمای عدالت‌گرایی تا ابد است. اهل‌بیت (ع) تعارض قول و فعل در عدالت را به شدت نکوهش کرده‌اند. امام محمدباقر علیه‌السلام در معرفی شدیدترین افراد در عذاب الهی فرموده‌اند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ اَلنَّاسِ عَذَاباً یَومَ اَلْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً» (نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانی قرن پنجم، ص ۹۶ * أعلام الدین فی صفات المؤمنین دیلمی، صص ۱۲۷ و ۳۰۱ * بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۸۸ * عوالم العلوم و المعارف بحرانی، ج ۱۹، ص ۲۰۲)؛ شدیدترین و سخت‌ترین مردم در عذاب روز قیامت کسی است که عدالت را وصف کند و از عدل سخن بگوید و ظلم و جور و ستم کند. امام پنجم در این حدیث همه پیروان خویش را به عدالت عملی الزام نموده‌اند. «عدل» خوب و زیبا و پسندیده و واجب و ارزش بزرگ در نظام اخلاقی اسلام است و «ظلم و جور» زشت و بد و ناپسندیده و حرام است. عدل و جور ضد هم و در مقابل هم قرار دارند. عدل به معنای راستی و درستی و داد ورزیدن و استواری و مساوات و برابری و حق و خیر و رعایت حقوق انسان‌هاست. عدل به‌حکم عقل و شرع و فطرت، نیکو و صواب و دارای اجر الهی و ستایش مردمی است. همه عدل را می‌پسندند و از آن سخن می‌گویند و در سخن طرف‌داری از عدالت می‌کنند. بی‌تردید عدل و شعار عدالت اجتماعی خوب است، ولی کافی نیست. در زمانی عدالت‌طلبی قولی، ارزش الهی و ستایش انسانی را به همراه دارد که در «عمل» تحقق یابد. البته رعایت عدالت در منطق و سخنان نیز دارای ارزش است، ولی ریشه آن در ارزشمندی فعل عادلانه کلامی است. به بیان باقرالعلوم علیه‌السلام آنچه بسیار مهم و مطلوب است، رعایت عدالت در «عمل» و برقراری عدالت در «رفتار» و پایبندی عملی به عدالت است. چون «عدالت عملی» سازنده و سودمند و مؤثر است.

... خطر تعارض و تقابل شعار عدالت با عمل
شدیدترین و سخت‌ترین عذاب‌ها در روز قیامت به اهل شعار عدالت و عمل بر ضد آن اختصاص دارد؛ بنابراین بدترین افراد کسانی هستند که در زبان ادعای عدالت دارند و وعده عدالت می‌دهند، اما در عمل ستم می‌کنند و شعار عدالت‌خواهی آنان تنها برای فریب‌کاری و گمراهی مردم است.
امام باقر علیه‌السلام در نشان دادن بدترین آدمیان فرمودند: «مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً»؛ کسی که نسخه عدالت می‌نویسد و در شرح عدالت و اهمیت آن سخنرانی می‌کند و معنای عدالت را برای مردم می‌شکافد، اما خود نه‌تن‌ها به عدالت عمل نمی‌کند، بلکه ظلم و جور می‌کند و پایان شعار‌های عدالتش ستمگری و ظلم آشکار به انسان‌هاست. این خوش‌سخنان و بدعملان در حوزه عدالت، سخت‌ترین و بدترین عذاب الهی را در روز قیامت خواهند داشت. در نقل برخی نسخه‌ها در متن این حدیث به جای «عذاباً» واژه «حسرةً» وجود دارد. امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ اَلنَّاسِ یَومَ اَلْقِیَامَةِ حسرةً مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً»؛ (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۸۸)؛ شدیدترین و سخت‌ترین آدمیان روز قیامت در افسوس و حسرت، کسی است که عدل را وصف می‌کند و جور و ظلم می‌کند.

«حسرت» به‌معنای افسوس خوردن و دریغ خوردن و درماندگی و رنجوری است. «اشد»، صیغه تفضیل است و‌ترین و انحصار را می‌رساند. درمانده‌ترین و افسوس‌خورنده‌ترین و حسرت‌مندترین و رنجورترین انسان‌ها در روز قیامت عادلان در شعار و ظالمان در عمل‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->