رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها
گفتگو با محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نیاز اصلاح‌طلبان به مانیفست مشخص برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری

  • کد خبر: ۳۱۷۵۴
  • ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
نیاز اصلاح‌طلبان به مانیفست مشخص برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری
محمدرضا خباز، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتگو با شهرآرا، به این نکته پرداخته است که «اصلاح‌طلبان چه باید بکنند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حرفی برای گفتن داشته باشند و ناامیدی مردم را به امیدواری برای حضور در انتخابات بدل کنند».
به گزارش شهرآرانیوز، کمتر از یک سال دیگر تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ باقی است و با نزدیک شدن به روز موعود، گمانه‌زنی‌های بیشتری درباره حضور گزینه‌های مختلف از جناح‌های سیاسی در عرصه انتخابات، به گوش می‌رسد، با این حال هنوز نهاد‌های تصمیم‌گیر در جناح‌های سیاسی کشور به‌صورت جدی موضع رسمی خود را درباره چگونگی حضور در انتخابات اعلام نکرده‌اند. تجربه یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصول‌گرایان را به این امید رسانده است که به‌سادگی در ۱۴۰۰، پاستور را نیز همانند بهارستان، فتح می‌کنند و درمقابل اصلاح‌طلبان، نگران چگونگی حضور مردم در انتخابات هستند و به‌دنبال گزینه‌ای که بتواند اعتماد عمومی را جلب کند. محمدرضا خباز، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتگو با شهرآرا، به این نکته پرداخته است که «اصلاح‌طلبان چه باید بکنند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حرفی برای گفتن داشته باشند و ناامیدی مردم را به امیدواری برای حضور در انتخابات بدل کنند». خباز معتقد است که طبق تجربه، «هرگاه مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست‌جمهوری کم بوده است، اصول گرایان پیروز انتخابات بوده‌اند. علت هم این است که اصول گرایان کف رأی ثابتی دارند، اما هرگاه مردم به صورت گسترده در صحنه انتخابات حاضر شده‌اند، اصلاح‌طلبان رأی آورده‌اند؛ چراکه وقتی طبقه متوسط و نخبگان کشور وارد صحنه شوند، می‌توانند افکار عمومی را هم مدیریت و هدایت کنند». خباز همچنین معتقد است برای آنکه اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به سرنوشت انتخابات ۱۳۹۸ دچار نشوند، باید دست به اقدامات اساسی بزنند، در غیر این صورت «حنایشان رنگی نخواهد داشت». اما این اقدامات اساسی چیست و چه باید کرد؟ خباز به دو اقدام اشاره می‌کند: «نخست آنکه با استفاده از ظرفیت اصلاح‌طلبان سراسر کشور، یک مانیفست یا برنامه چهارساله برای اداره کشور طراحی و در معرض افکار عمومی قرار داده شود و اصلاح‌طلبان متعهد شوند که درصورت پیروزی در انتخابات، این برنامه را اجرایی خواهند کرد. در این برنامه برای هر حوزه باید راهکار مشخص وجود داشته باشد؛ مثلا چگونگی حرکت از نقطه الف به نقطه ب در اقتصاد، مشخص شود یا در عرصه سیاست داخلی و خارجی، هدف و راهبرد عملیاتی به‌صورت شفاف بیان شود تا مردم بدانند به چه رأی می‌دهند؛ چراکه مردم دیگر هندوانه سربسته نمی‌خواهند، اما پس از طراحی برنامه اجرایی مشخص، مسئله این است که چه کسی قرار است این برنامه را اجرا کند. اگر اصلاح‌طلبان ظرف یا همان برنامه و مظروف یا همان فرد توانمندِ مجری برنامه را به‌درستی برگزینند، می‌توان امیدوار بود که بار دیگر کاندیدای آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد. این فعال سیاسی به نکته‌ای تامل‌برانگیز نیز اشاره می‌کند و آن اینکه «درنهایت هر فردی چه ازمیان اصلاح‌طلبان و چه ازمیان اصول‌گرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به پیروزی برسد، نخواهد توانست مشکلات فراوان موجود در کشور را حل کند، مگر آنکه زیرساخت‌های کشور را بازسازی کنیم، در قانون اساسی بازنگری کنیم و با سپردن اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهور، انتظار اصلاح امور را داشته باشیم».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->