تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی درباره بافت پیرامون حرم رضوی

  • کد خبر: ۳۱۸۳۹
  • ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی درباره بافت پیرامون حرم رضوی
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین تحولات طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از ابلاع مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در این‌باره خبر داد و گفت: تأکید شده است که ظرف مدت یک ماه طرح ویژه‌ای در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ‌تهیه شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نصرالله پژمانفر در خصوص انتقادات به وضعیت پیرامون حرم مطهر رضوی و همچنین آخرین تحولات طرح بافت پیرامونی حرم، اظهار کرد: متأسفانه اقداماتی که در سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شده، خساراتی را به این بافت وارد کرده که نمی‌توان میزانی برای آن تعیین کرد. از جمله این خسارت معنوی تخریب ساختمان‌هایی تاریخی مربوط به دوره زندیه، قاجاریه و... و از بین بردن آن‌هاست.

وی افزود: بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یکی از نقاط زنده، معنوی و بسیار جذاب در دنیا است که همه مردم در آن‌جا جمع می‌شوند و از فضای داخل و بیرونی آن استفاده می‌کنند. حسینه‌ها، مساجد، تکیه‌ها و محلاتی که در آن منطقه وجود داشتند، نشانه‌ای از فرهنگ، آداب، ارزش‌ها و هویت شهر بودند که بخش قابل توجهی از آن‌ها از بین رفته و به جای آن ساختمان‌هایی ساخته شده که تناسبی با شهر امام رضا(ع) ندارد.

 

ساخت و سازها و مفاهیم معنوی

 

پژمانفر با بیان این‌که «ساختمان‌های ساخته شده در پیرامون حرم مطهر هیچ ارتباط معنوی با داخل حرم و شهر برقرار نمی‌کنند»، تصریح کرد: در این خصوص اعتراضاتی داشته‌ایم. ضمن این‌که حقوق مردم این مناطق بسیار تضعیف شده است؛ یعنی بر اثر قدرت و فشاری که بر روی مردم وارد شد، آن‌ها را مجبور کردند تا از آن منطقه کوچ کنند و به مکان‌های دیگر بروند و این امر خساراتی را به همراه داشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتیجه این اقدامات، خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، حضور زائران در اطراف حرم امام رضا(ع) کاهش یافته و این امر سبب شده تا این منطقه مانند شهر ارواح شود؛ هیچ‌کس در آن‌جا تردد نکند، خانم‌ها و کودکان با ترس و وحشت در آن محدوده رفت‌وآمد ‌کنند و جنایت‌هایی نیز در آن منطقه انجام شود. در صورتی که در گذشته، این قسمت از شهر زنده بود و مردم تا نیمه‌های شب و سحر در این مسیرها رفت‌وآمد می‌کردند. متأسفانه در حال حاضر این وضعیتی که شاهد آن هستیم برای این منطقه از شهر مشهد درست شده است.

وی ادامه داد: بر این ‌اساس، در جلسه‌ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور که نوزدهم خرداد برگزار شد، خواستار توقف این طرح شدیم. همچنین طی این جلسه در مورد حقوق مکتسبه، یعنی حقوق کسانی که در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند نکاتی مطرح شد. همچنین گفته شد که در اجرای این طرح نکاتی باید مورد توجه واقع شود.

پژمانفر تصریح کرد: نکته اول در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۸۶ است که خطاب به استاندار وقت مطالبی فرمودند که آن مطالب باید در اقدامات بعدی مدنظر قرار بگیرد و رعایت شود. نکته دوم این‌که در سیاست‌های کلی نظام در حوزه شهرسازی و معماری تاکید شده است هویت تاریخی و معنوی شهرها به ویژه شهرهای مشهد و قم باید حفظ شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته سوم این است که در سال ۹۷ شیوه‌نامه‌ای را استانداری به شورای معماری شهرسازی فرستاد که طبق آن اصلاحاتی باید در ادامه طرح صورت گرفته شود. این شیوه‌نامه در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی شد و با اینکه شهردار و شورای شهر مشهد نسبت به آن معترض بودند، اما در جهت حفظ حقوق مکتسبه این شیوه‌نامه به تصویب رسید.

پژمانفر با اشاره به نتیجه جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی، گفت: در چهارم تیر، مصوبه‌ شورای عالی معماری و شهرسازی به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد که بر اساس آن، او موظف است تا تخلفات صورت گرفته در اجرا و صدور پروانه‌ها و مجوزها را به عنوان جرم تلقی و کسانی که در این امر تخلف کرده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کند.

وی ادامه داد: مسئله مهم‌تر این است که در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد تا ظرف مدت یک ماه طرح ویژه‌ای در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ‌تهیه شود و نهایتاً تا دو ماه آینده در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح، بررسی و تصویب شود تا موضوع حقوق مردم رعایت شود.

 

نکات ویژه مورد توجه

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نکاتی باید در این طرح ویژه مورد توجه قرار بگیرد که نکته اول شامل منویات مقام معظم رهبری است. نکته دوم حفظ وجوه تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی وهویت شهر است که در تهیه و اجرای طرح باید رعایت شود.

 وی ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در این منطقه از شهر زندگی می‌کردند کاسبانی به دلیل یک سری برنامه‌های غلط از این منطقه مجبور به کوچ شدند و بخش‌های عمده‌ای از آن منطقه خالی از سکنه شده است. بر اساس این مصوبه اعلام می‌کنم که  برای مردم ضرورتی نیست و کسی حق ندارد آن‌ها را ملزم کند که خانه‌هایشان را خالی و به شهرداری و مجموعه‌های این چنینی واگذار کنند. همچنین شهرداری موظف است بر اساس اختیاراتی که دارد در جاهای دیگر حقوق این افراد را تامین کند و دستگاه قضایی موظف است با کسانی که تخلف کرده‌اند برخورد کند.

پژمانفر افزود: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا باقی‌مانده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را حفظ کنیم. افرادی در دنیا هستند که حاضرند در بافت قدیمی شهر همان هزینه هتل پنج ستاره را بدهند و اقامت خود را در همین بافت‌های قدیمی داشته باشند که این امر به معنی حفظ اثر اقتصادی، هویتی و میراثی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما می‌توانیم علاوه بر حفظ هویت شهر، اقتصاد آن منطقه را نیز فعال کنیم. همچنین نباید اجازه بدهیم اقدامات صورت گرفته بیشتر از این ادامه داشته باشد. به عنوان مثال حسینیه مرحوم شیخ محمدتقی در مشهد که بیش از ۱۵۰ سال قدمت تاریخی داشت و پدران و اجداد ما در آن‌جا حضور پیدا می‌کردند و کانون محوری در ارتباط با مراسم مذهبی بود، تخریب شد و به جای آن ساختمانی تجاری ساخته شده که بخشی از مغازه‌های آن خالی است.

وی اضافه کرد: باید با حمایت مردم و رسانه‌ها در مقابل کسانی که می‌خواهند منافع مردم را دور بزنند و به آن‌ها ضرر برسانند، بایستیم. در این راستا من به عنوان نماینده مردم مشهد در این زمینه به مردم کمک خواهم کرد و به زودی دفتری برای حفظ حقوق مردم راه‌اندازی خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->