نفرات برتر جشنواره هنر‌های تجسمی رضوی در مشهد معرفی شدند+ویدئو شبی که شعر، شهید و امام رضا(ع) به هم رسیدند | روایت شب شعر ارادت در میدان شهدای مشهد اظهارات وزیر فرهنگ درباره قیمت کتاب و یارانه‌ها تئاتر مشهد، «حیاط خلوت» سلبریتی‌ها یا صحنه‌ای برای نمایش هنر واقعی؟ بازدید وزیر فرهنگ از بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران + فیلم کتاب هارداسان به سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران رسید تصویر آنچه در تصور نمی‌آید | روایت‌هایی از رویارویی با امام رضا (ع) و حرم رضوی زیبایی‌هایی که ساده از کنارشان می‌گذریم | درباره میراث ادبی حرم مطهر رضوی چه می‌دانیم؟ اکران مستند من هامونم در اتحادیه علوم زمین اروپا نقش متفاوت محسن کیایی در فیلم سینمایی «بازی را بکش» فیلم‌هایی که درباره امام رضا (ع) ساخته شدند تئاتر مشهدی «زنگار و آیینه» روی آنتن شبکه چهار تلویزیون + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ علت پخش نشدن سریال یزدان امشب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) چیست؟ ۶ فیلم از رویش در جشنواره بین‌المللی ۱۰۰ | رونمایی از پوستر فیلم‌های منتخب جشنواره بغض پوریا شکیبایی با شنیدن صدای پدرش در برنامه ۱۰۰۱ + فیلم مراسم سالانه اسکار سینمای ایتالیا برگزار شد ماجرا‌ی اکران پرحاشیه پیرپسر؛ از توقیف تا رده‌بندی سنی انتشار کتاب «داستان‌ها و فیلم‌های ابراهیم گلستان؛ متن و فرامتن»
سرخط خبرها

سیاوش طهمورث: اگر متن دلخواه من نباشد به هیچ عنوان بازی در آن فیلم یا سریال را قبول نمی‌کنم

  • کد خبر: ۳۱۷۸۲۶
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
سیاوش طهمورث: اگر متن دلخواه من نباشد به هیچ عنوان بازی در آن فیلم یا سریال را قبول نمی‌کنم
موزه سینما به مناسبت زادروز سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت و توانمند سینمای ایران، بخش‌هایی از گفت‌وگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سیاوش طهمورث هنرمند نام‌آشنای عرصه بازیگری با اشاره به ملاک‌های خود برای پذیرش حضور در یک اثر، گفت: زمانی که یک فیلم یا سریال پیشنهاد می‌شود، نسبت به وجود سایر بازیگران و یا کارگردان آن اثر توجهی ندارم و تنها فیلمنامه برایم اهمیت دارد. به دلیل اینکه اگر از بازیگران کار مطلع باشم، هنگام خواندن فیلمنامه، آنها را به جای شخصیت‌ها تصور می‌کنم، ذهنم مغشوش می‌شود و به سمتی دیگر می‌رود.

بازیگر «اجازه نشین‌ها» گفت: اگر متن دلخواه من نباشد به هیچ عنوان بازی در آن فیلم یا سریال را قبول نمی‌کنم، اما اگر بتوانم حتی کوچکترین ارتباطی با فیلمنامه برقرار کنم، با کارگردان و نویسنده صحبت می‌کنم و طی آن نظرات خود را به آنها منتقل می‌کنم، اما با این وجود تلاش دارم تا عقیده خود را به آنها دیکته نکنم.

طهمورث با بیان اینکه در مرحله بعد کارنامه یک کارگردان را بررسی می‌کنم تا متوجه شوم او دارای چه سوابقی است، افزود: اگر کارگردان فردی تازه کار باشد، به قدرت تشخیص معرف خود اعتماد کرده و درباره سایر بازیگران اثر پرس و جو می‌کنم، اما با این وجود برخلاف بسیاری دیگر، هیچ‌گاه از یک کارگردان نمی‌خواهم بازیگری را تغییر دهد.

وی ادامه داد: علاقه‌مند هستم بازیگری که در مقابل من قرار می‌گیرد فردی بسیار توانمند باشد، چراکه ویژگی‌های او، من را نیز توانا می‌کند و در کنار یکدیگر می‌توانیم کامل شده و نتیجه‌ای مناسب را به مخاطبان عرضه کنیم.

طهمورث درباره نخستین فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه تصویر خاطرنشان کرد: اولین کاری که در این حرفه به من پیشنهاد شد، اثری متعلق به آقای داوود میرباقری بود و او خود نیز برای اولین بار می‌خواست کارگردانی را تجربه کند. میرباقری سال ۱۳۵۸ در کلاس‌های من در تئاتر شهر شرکت می‌کرد. زمانی که متن پیشنهادی را خواندم، نظراتم را به میرباقری گفتم. در آن اثر، من نقش دو شخصیت را ایفا می‌کردم که یکی از آنها فردی ساواکی و دیگری گورکن بود که تفاوت‌های بسیاری میان این دو نقش وجود داشت تا آنها که به سختی مخاطب تشخیص داد نقش گورکن را من بازی کردم. بعد‌ها میرباقری نویسندگی و کارگردانی مجموعه «گرگ‌ها» را برعهده گرفت و من به عنوان بازیگر و مشاور کارگردان او را در این مجموعه همراهی کردم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازیگران جوان در ابتدا از قرار گرفتن مقابل من دچار واهمه می‌شوند. این موضوع به قدرت بازیگری من ارتباطی ندارد، بلکه من تمام شخصیت‌هایی که نقش آنها را ایفا می‌کنم، باور کرده و از ناخودآگاه خود چیزی را به هر شخصیت می‌افزایم. به نظر من تمام خصلت‌ها و شخصیت‌های موجود در عالم هستی، در یک فرد وجود دارد. اما ما برمبنای موقعیت اجتماعی و ژنتیک خود، تنها ابعادی از شخصیت خود را ارائه می‌کنیم. زمانی که من برای ایفای نقش با یک کاراکتر زندگی کرده و او را در جامعه می‌یابم، در مرحله بعد او را در خود پیدا کرده و به همین دلیل نقش را به صورت باورپذیر ارائه می‌کنم.

بازیگر مجموعه «نابرده رنج» افزود: به جرات می‌توانم بگویم تمام نقش‌هایی که من در دوران فعالیتم بازی کردم شباهتی با یکدیگر ندارند، حتی اگر در یک زمینه و دسته قرار داشته باشند.

وی همچنین گفت: زمانی که در حال ایفای نقش مقابل دوربین هستید، به هیچ عنوان نباید دوربین را ببینید و باید زندگی خود را داشته باشید. در این صورت است که دیگر مدیوم‌های تئاتر، سینما و تلویزیون برای یک بازیگر تفاوتی نخواهد داشت.

طهمورث در خصوص نسل جوان نیز گفت: نسل جوان ما بسیار باهوش و بااستعداد است، اما متاسفانه تعلیم دهنده‌ای برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل اشتباهاتی صورت می‌گیرد. به عقیده من هر فرد باید نسبت به داشته‌ها و دیده‌های خود دچار شک باشد تا بتواند به تحقیق و جست‌و‌جو پرداخته و دلیل هر چیز را متوجه شود.

این هنرمند پیشکسوت در پایان بیان داشت: من نزدیک به شصت سال است که در عالم هنر مشغول فعالیت هستم و می‌خواهم از زندگی در این فضا لذت برده و به عشق این هنر و تعهد شخصی خود وفادار باشم. در هر صورت دوران ما نیز به اتمام خواهد رسید و قطعا نسل‌های بعد نیز هنرمندان توانمندی خواهند بود و می‌توانند پا جای نسل پیشین بگذارند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->