دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزاری یازدهمین نشست کمیته مشورت‌های راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در مسقط سردار سلیمانی: دشمن از روز اول جنگ ۱۲ روزه طعم شکست را چشید تظاهرات گسترده حریدی‌ها در قدس با شعار سربازی نمی‌رویم | پرچم اسرائیل در آتش + فیلم و عکس (۸ آبان ۱۴۰۴) نگرانی اتحادیه اروپا از آزمایش اژدر هسته‌ای روسیه یک فلسطینی با خودرو به پلیس رژیم صهیونیستی حمله کرد جسد دو اسیر اسرائیلی به صلیب سرخ تحویل خواهد شد حملات پهپادی اسرائیل به لبنان + فیلم (۸ آبان ۱۴۰۴) برطرف‌کردن مشکل کشف‌رود نیاز به نگاه ملی دارد تخت‌روانچی با وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شهرآرانیوز: ما درخصوص حقابه هیرمند، نیاز به رژیم حقوقی داریم + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: فداکاری زنان در خانه، همانند جهاد مردان در جنگ است | پرورش نسل انقلابی و شکیبایی در برابر سختی‌ها، مصداق جهاد زنان است ترامپ پس از بازگشت از سفر به آسیا: فرصت نشد با کیم دیدار کنم وزیر خارجه: مذاکره باید مبتنی بر منافع متقابل باشد، نه دیکته‌نویسی مکاتبه استاندار خراسان رضوی با معاون‌اول رئیس‌جمهور درخصوص موضوع آلودگی هوای مشهد پلیس فرانسه از بازداشت ۵ مظنون دیگر در ارتباط با سرقت جواهرات لوور خبرداد نیکزاد: منابع لازم جهت تهیه ۶۰ دستگاه اتوبوس برای مشهد تأمین خواهد شد + فیلم استاندار خراسان رضوی: بیمه سلامت، رکن اصلی تأمین آرامش و رفاه مردم است | ضرورت توجه ویژه به بیمه سلامت در مشهد بیانیه ترامپ پس از دیدار با شی: توافقات مهمی داشتیم سخنگوی وزارت خارجه: گروسی اظهارات بی‌اساس درباره موضوع هسته‌ای ایران را کنار بگذارد درجه سپهبدی به شهیدان غلامعلی رشید و علی شادمانی اعطا شد شی جین‌پینگ: با آمریکا درباره مسائل تجاری به اتفاق‌نظر رسیدیم ترامپ پس از دیدار با همتای چینی: فوق‌العاده بود عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: حذف سه دهک یارانه‌بگیر با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد وزیر بهداشت در مشهد: تأخیر در تخصیص منابع، مانع اجرای کامل برنامه‌های بیمه سلامت است نماینده مجلس: تفویض اختیارات به استانداران باید در چارچوب مشخصی انجام گیرد
سرخط خبرها

مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور

  • کد خبر: ۳۱۸۷۲۰
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست امروز (چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با کلیات آن مخالفت کردند.

پیش از رای گیری، احسان عظیمی راد درباره این طرح توضیح داد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان رسمی کشور زبان فارسی است و طبق همین اصل تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور آزاد است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در هدف پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت در تمام مدارس کشور تاکید شده است. از طرفی در کشور زبان‌های قومی و محلی بسیاری وجود دارد که باید برای بسط عدالت آموزشی برای این زبان‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین که گفته شده حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد از توان آموزشی کشور به تدریس زبان‌های قومی و محلی اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین هدف این طرح حفظ فرهنگ روستایی و عشایری و قومی و محلی در ایران است.

وی با بیان اینکه این طرح سبب هویت بخشیدن به زبان‌های قومی و محلی خواهد شد، گفت: برای این طرح ۲ ساعت آموزش اختیاری و کار کارشناسی در نظر گرفته شده است.

عظیمی راد با بیان اینکه در این طرح آموزش معلمان مورد توجه قراردارد، خاطرنشان کرد: آموزش لازم به معلمان طبق این طرح در دانشگاه فرهنگیان و ضمن خدمت فرهنگیان انجام خواهد شد.

سیدکاظم دلخوش اباتری معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: استناد کردن این طرح به اصل ۱۵ قانون اساسی که در کمیسیون آموزش مطرح شده است، اشکالاتی دارد و باید کمیسیون آموزش این اشکالات را رفع کند. همچنین این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است. چرا که برای عملی شدن این طرح باید معلمان مجرب برای آموزش قومی و محلی جذب شوند.

وی افزود: بر اساس ماده (۲) این طرح، مشخص نیست دوره متوسطه مورد اشاره شده، منظور دوره اول یا دوم متوسطه است. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهادی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است، با این طرح مخالف است.

دلخوش خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کشور چند گویش و زبان محلی وجود دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، سبب ایجاد اختلافاتی در کشور خواهد شد و در نهایت اینکه این طرح با نظام اداری کشور مغایر است.

علیرضا منادی سفیدان در موافقت با این طرح اظهار داشت: در سند تحول بنیادین به معرفی حرفه‌ها، کتب، فرهنگ اقوام حداکثر تا ۲۰ درصد در مدارس کشور تاکید شده است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در قوانین مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع تاکید شده که زبان‌های قومی و محلی در مدارس مورد توجه قرار داده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: در کشور ما رنگین کمانی از قومیت‌ها و زبان‌های محلی وجود دارد و برخی از معاندان، زبان‌های قومی و محلی را به خود ربط می‌دهند که اشتباه است. در حالی که تنوع این زبان‌ها برای کشور فرصت است. همچنین در کشور ما هر قومی پرچم امام حسین (ع) را با زبان قومی و محلی خود بالا برده است.

محمدمهدی شهریاری در مخالفت با این طرح گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا، آموزش زبان‌های قومی و محلی وجود دارد، البته از اقوام کمی برخوردار هستند. اما در کشور ما به خصوص در مرز‌های کشور، قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند و به دلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از آنها، اجرای این طرح سبب خواهد شد وحدت و انسجام کشور دچار مخاطره شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زیرساخت آموزش و پرورش برای تربیت معلمان برای آموزش زبان‌های قومی و محلی مناسب نیست و از آنجا که در سیستم حکمرانی کشور رضایتمندی وجود ندارد، نباید این طرح در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->