تشریح خدمت‌رسانی حرم مطهر رضوی به زائران نوروزی | از توزیع ۲ میلیون افطاری تا میزبانی از ۱۰۰ هزار زائر خارجی کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اول رییس جمهور در مشهد آغاز به کار کرد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) فرصتی برای پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی در دانشگاه رضوی اصل تربیتی برخورد غیر‌مستقیم با جوان از تو حرکت، از خدا برکت | ۴ دلیل فضیلت تأمین معاش از منظر اهل‌بیت (ع) ۸۷ پایگاه ازدواج آسان در خراسان رضوی فعال است زیارت آسان و ارزان؛ مطالبه ملی | تشکیل کارگروه ملی زیارت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مشهد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) پاسخ حجت‌الاسلام ماندگاری به فرد معترض در مسجد جمکران چه بود؟ + فیلم تشرف معاون اول رئیس‌جمهور به زیارت بارگاه نورانی امام رضا (ع) بازدید ۵۷ هزار و ۴۰۰ نفر از گنجینه‌های حرم مطهر رضوی در نوروز ۱۴۰۴ پذیرش طلاب نخبه در مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) + شرایط پذیرش پذیرش رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه پویش «همه هست آرزویم» و نیت ختم صلوات برای فرج امام زمان (ع) تا پایان سال ۱۴۰۴ نمازی با ارزش بی‌شمار | مروری بر آثار و برکات نماز جماعت برگزاری رویداد ملی «سفینةالنجاة۳» با حضور بیش از هزار هنرمند در مشهد استفاده از ظرفیت مساجد در مجازات‌های جایگزین وضعیت اسفناک قرآن‌های تاریخی در موزه ملی ایران آغاز رقابت بزرگ طراحی لباس ورزشی با محوریت هویت رضوی
سرخط خبرها

کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» روانه بازار شد

  • کد خبر: ۳۱۹۶۳۲
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» روانه بازار شد
کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» نوشته حجت‌الاسلام یوسف آقازاده توسط انتشارات بین‌المللی میراث شرق به چاپ رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، اثر علمی «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» به قلم حجت‌الاسلام یوسف آقازاده در ۳۱۰ صفحه توسط انتشارات بین‌المللی میراث شرق در سه فصل مبانی علم دینی، بررسی دیدگاه‌های معاصر علم دینی و بررسی نظر علم دینی آیت‌الله جوادی آملی، در زمستان ۱۴۰۳ به انتشار رسید.

در این کتاب، حجت‌الاسلام یوسف آقازاده در توضیح خلاصه کتاب اینگونه آورده است: مسأله ارتباط علم و دین، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مجامع علمی و دینی در عصر حاضر است تا آنجا که شاهد ظهور دیدگاه‌های متعدد و گاه متقابل در آن هستیم این دیدگاه‌ها عمدتا، تحت عناوین چهارگانه تعامل، تمایز، تعارض و وحدت دسته‌بندی می‌شوند.

در این میان برخی از متفکران معاصر اسلامی و مسیحی، با طراحی نظریاتی تحت عنوان «علم دینی»، سعی در ارائه نگرشی نو، به سنجه ارتباط دین و علم کرده‌اند آنان با نقش‌دادن به دین در ساختار علم، متافیزیکِ علم و سوگیریِ آن، ادعای علمی متفاوت می‌کنند.

در همین رابطه، یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها، نظریه علم دینیِ آیت‌الله جوادی آملی است، در این نظریه که ریشه در مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و دین‌شناختی وی دارد چنین آمده: عقل در کنار نقل، از منابع معرفت دینی به حساب می‌آید از همین رو معرفت عقلانی و محصولات آن، مانند علوم تجربی یکسره دینی شده و طبعا دیگر مقابل با دین نخواهند بود.

طبق این دیدگاه، دین معنای عامی دارد که گستره آن شامل قول خدا که منظور از آن وحی است و فعل خدا که منظور از آن خلقت و تکوین است، می‌شود با این تفاوت که برای معرفت به اولی، اعتبار با نقل است و در بخش فعل خدا، آنچه سندیت دارد، عقل و دانش علمی است.

نظریه آیت‌الله جوادی آملی در عین نظام‌مندی با انتقاداتی مواجه شده که در کتاب حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع: شبستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->