سریال «پایتخت ۷» پس از ۵ سال، پیش‌تولید سنگینی دارد تغییر چهره خیره کننده رضا عطاران + عکس تهیه‌کننده «یادگار جنوب»: مردم از فیلم‌های غیرکمدی استقبال می‌کنند فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳) + زمان پخش بهینه‌سازی سینما فرهنگ برای میزبانی در فیلم فجر ۴۳ «کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی می‌شود اکران‌های محرم از انحصار غیرمتخصصان خارج شد دوبال پرواز زبان فارسی پخش «منو ترک نکن» سریال خارجی جنایی جدید، از فردا شب (۵ مرداد ۱۴۰۳) جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط از کتاب شعر «دیو و دیوانگی»، اثر محمدباقر کلاهی‌ اهری، رونمایی می‌شود «درون بیرون ۲» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد «قفس» روی صحنه «شمایل» می‌رود + زمان اجرا بازدید «پیمان جبلی» از پشت صحنه سریال «طوبی» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۴ و ۵ مرداد ۱۴۰۳) + زمان پخش کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان» منتشر شد
سرخط خبرها

انسان در جست‌وجوی معنا

  • کد خبر: ۳۲۳۰۴
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
انسان در جست‌وجوی معنا
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
ویکتور فرانکل، روان‌پزشک یهودی اتریشی که در جنگ جهانی دوم به اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها فرستاده شد، تجربه‌ها و خاطرات تلخ و دردناک خود را از ایستادن بر آستانه مرگ در کتابی با نام «انسان در جست‌وجوی معنا» تدوین کرد.
از این کتاب که به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در میان ۳۱ اثر مؤلف مشهورترین و مهم‌ترین است تا زمان مرگش حداقل ۹ میلیون نسخه فروخته شد. او که در جوانی از دانشگاه وین دکترای اعصاب و روان گرفته بود و بعد‌ها ۱۲۰ دکترای افتخاری از سراسر جهان دریافت کرد بر اساس تجربه‌های زندان خود مکتب معنادرمانی را ابداع کرد که پس از دیدگاه‌های فروید و آدلر سومین مکتب روان‌پزشکی وین به شمار می‌رود. او در این کتاب خواندنی و اثرگذار تجربه‌ها و خاطرات خود را از دوران زندان و شکنجه‌ها و گرسنگی‌هایی در رویارویی با مرگ به دقت و جذابیت نقل می‌کند و شرح می‌دهد که چه چیز‌هایی او را زنده نگه داشته است. در بخشی از کتاب پس از شرح رسیدن قطار حامل زندانیان به اردوگاه آشویتس می‌نویسد: «کوشیدم اعتماد یکی از زندانیان را به خود جلب کنم. پنهانی به سویش رفتم و به لوله کاغذی که در جیب درونی پالتویم بود اشاره کردم و گفتم: ببین، این نوشته‌ها یک کتاب علمی است.» سپس شرح می‌دهد که چگونه با مرارت‌های گوناگون روبه‌رو می‌شود و بار‌ها تا پای مرگ می‌رود. تجربه دردناک اردوگاه به جایی می‌رسد که همه وسایل و لباس‌هایش را می‌گیرند و نسخه اولیه دست‌نویس کتابش را هم می‌سوزانند و چیزی جز بدن برهنه استخوانی‌اش برای او باقی نمی‌ماند. همه عزیزانش را از دست داده است و فقط امید به آینده و انگیزه دوباره نوشتن کتابش او را زنده نگه می‌دارد.
او که مرگ پدرش را در اردوگاه شاهد بود و همچنین مادر و نامزدش به کوره‌های آدم‌سوزی سپرده شدند به این باور رسید که در چنین شرایطی تنها «تصور زندانی از آینده» می‌تواند او را از درون سرپا نگه‌دارد و در مقابل فشار‌های بیرون مقاوم سازد و نقل می‌کند چگونه زندانیانی که یک عکس از خانواده خود داشتند هرشب وقتی پس از کار طاقت‌فرسا مثل یک جنازه بر زمین می‌افتادند با تماشای همان عکس و امید به بازگشت جانی تازه می‌یافتند و زنده می‌ماندند. همین موضوع باعث شد ایده اولیه مکتب معنادرمانی در ذهن او شکل بگیرد و به تدریج کامل شود، زیرا نقش درمانی معنا را به چشم خود دید و با تمام وجود اثر شگفت و معجز‌سان این اکسیر حیات‌بخش را لمس کرد. او گاهی از بیماران خود که شرایط روانی بسیار سختی داشتند و از مشکلات مختلف زندگی رنج می‌بردند، می‌پرسید: چرا خودکشی نمی‌کنی؟ سپس می‌کوشید از دل پاسخ آنان راهی برای بازسازی روحی و روانی‌شان بیابد. کتاب «انسان در جست‌وجوی معنا» که در نگاه اول روایتی داستانی، اثرگذار و فراموش‌نشدنی از یک تجربه تلخ شخصی به نظر می‌رسد، به شکلی ماهرانه در لابه‌لای خاطرات نویسنده مفهوم اساسی و هسته بنیادین فکر خود را تبیین کرده است. درست زمانی که افکار کمونیستی در تمام جهان پراکنده شده بود و می‌کوشید هر گونه مفهوم فرامادی را انکار کند و همگان را به این باور برساند که هیچ‌چیزی غیر از ماده و مناسبات مادی در زندگی وجود ندارد، کتاب دکتر فرانکل توجه به معنویت را مد نظر قرار داد و بر دل و جان میلیون‌ها نفر در جهان اثر گذاشت. این کتاب چندین بار نیز به دست مترجمان متفاوتی به زبان فارسی برگردانده و منتشر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->