سرخط خبرها

همین گناهت بس!

  • کد خبر: ۳۱۷۲۸
  • ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
همین گناهت بس!
محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
فساد مثل قطره جوهری که روی دستمال کاغذی بریزد، منتشر می‌شود و آرام‌آرام همه مولکول‌ها و ذرات پیرامون خود را مبتلا می‌سازد. شیطان از یک روزن کوچک وارد می‌شود و با یک بهانه ساده شروع می‌کند و بعد می‌بینی که به‌قول امیرمؤمنان، مثل جانوری که تخم‌ریزی کرده باشد، همه جا را گرفته است. همه تمهیدات جدی و سخت دین برای برخورد با فساد و گناه و همه مراقبت‌های ایمانی برای توبه و اصلاح از همین روست که در ابتدای کار جلوی گسترش و انتشارش گرفته شود. دلیل سخت‌گیری‌های عجیب و حیرت‌انگیز امام علی (ع) در موضع حاکم اسلامی همین بود که می‌خواست فرصت فساد به کارگزاران نظام داده نشود و راه برای آلودگی آنان بسته باشد. وقتی فساد و آلودگی ریشه کرد، دیگر به‌سختی می‌توان با آن مقابله کرد و راه را بر گسترش آن بست، زیرا نخستین راهکار فساد آلوده‌کردن دیگران است و به‌طور طبیعی شخص فاسد و آلوده تنها به فساد خود رضایت نمی‌دهد و می‌کوشد به‌هر وسیله و بهانه‌ای دیگران را نیز با خود همراه و هم‌سفره کند. فساد مثل ویروسی که منتشر می‌شود، راه خود را در همه مجاری تنفسی جامعه باز می‌کند و اگر با قاطعیت و جدیت برای ریشه‌کن‌ساختنش اقدام نکنیم، همه‌جا را آلوده خواهد کرد. راز آن روایت مشهور «الملک یبقى مع الکفر و لایبقى مع الظلم؛ شاید حکومت با کفر باقی بماند، اما با ظلم هرگز ماندگار نخواهد بود!» همین است که برخی نظام‌های سیاسی دنیا اعتقاد دینی ندارند، ولی مکانیزم‌ها و سازکار‌هایی مفید و مؤثر برای مقابله با فساد اتخاذ می‌کنند و نتیجه می‌گیرند. به‌طور طبیعی جریان فساد تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا مسیر صلاح و پاکی را مسدود کند و هرگونه پاکی و سلامت را سد راه خود می‌داند و می‌کوشد که یا افراد را آلوده کند یا اگر نتوانست به‌هر شکل ممکن از سر راه خود بردارد. از همین رو یکی از آثار و عوارض فساد و آلودگی این است که فاسدان دیگر تحمل افراد پاک را ندارند، زیرا حتى وجود اشخاصی که آلوده نشده‌اند، آن‌ها را دچار عذاب‌وجدان می‌کند و حتى دیدن و شنیدنشان آن‌ها را آزار می‌دهد! تعبیر عجیب و عمیقی در زیارت جامعه ائمه‌المؤمنین خطاب به خاندان پیامبر هست که شاید جایی دیگر ذکر نشده باشد با این مضمون که شما تاوان پاکی خود را می‌دهید: «یشفی أبناء العواهر غلیل الفسق من ورعکم و غیظ الکفر من ایمانکم» و می‌پرسد راستی اگر پیامبر پاره‌های جگرش را می‌دید که در خون می‌غلتند و نیزه و شمشیر بر سر و رویشان فرود می‌آید، چه می‌گفت؟
خلاصه حرف این است که شما کشته شدید و آواره و اسیر گشتید و زخم و جراحت برداشتید و مظلومیت و غربت کشیدید، چون فاسد و آلوده نبودید و همین گناه شما بود! هر جایی و برای هر کاری، در ساختار فاسد از دیدن شخص پاک خوششان نمی‌آید و بزرگ‌ترین جرم و گناه افراد پاک همین است که پاک هستند و آلوده نشده‌اند، برای همین یا کنارشان می‌زنند، یا حذف و سرکوبشان می‌کنند یا جانشان را می‌گیرند.
برای مقابله با فساد باید از همان قدم‌های اول و خطا‌های کوچک شروع کرد و راه را از ابتدا بر گسترش و انتشار آلودگی بست، وگرنه به‌قول معروف «تخم‌مرغ‌دزد شتردزد می‌شود» و لقمه‌های ساده حرام و سفره‌های کوچک غارت بعد از ۵۰ سال میدان بزرگ جنایت کربلا را پهن می‌کند و پاک‌ترین مخلوقات خدا را به‌جرم سلامت به قربانگاه می‌فرستد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->