افزایش بنزین دزدی در جایگاه‌های سوخت شستا به معاملات بورس برگشت واریز پول سهام عدالت سهامداران از سوی بانک صادرات و رفاه| در روزهای آینده واریزی ادامه دارد بورس امروز ۱۸ تیر | رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل در روز افزایش عرضه‌ها قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۱۸ تیر ۹۹ یارانه تیر زودتر واریز می‌شود تحقق ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در حوزه اصناف خراسان رضوی قیمت دلار در بازار کاهش می‌یابد؟ افزایش ۱۵ درصدی جوجه یکروزه منجر به کاهش تولید می‌شود | جوجه باید به ۹۰ تا ۹۵ میلیون قطعه کاهش یابد قیمت موبایل بعد از اعلام خبر ممنوعیت واردات ۳۰ درصد گران شد  اعلام مشخصات مدل اتوماتیک K132 محصول جدید ایران خودرو + جدول قیمت روز گوشی موبایل در بازار امروز ۱۸ تیر ۹۹+جدول پیش فروش k132 از امروز ۱۸ تیر | برنامه پیش‌فروش ۹ محصول ایران‌خودرو اعلام شد ثبت‌نام ۵۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در خراسان رضوی تعهد ارزی، دغدغه اصلی صادرکنندگان شوک قیمتی به بازار موبایل مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با برلیانس H۲۲۰ صندوق دارا دوم اوائل مرداد پذیره نویسی می شود | سقف خرید ۵ میلیون تومان ممنوعیت واردات گوشی موبایل بالاتر از ۳۰۰یورو لغو شد، اما گوشی بالای ۷ میلیون تومان در بازار نایاب شد!
خبر ویژه
خرید و فروش خودرو در روز به یک مورد هم نمی‌رسد| مشتری در بازار خودرو نیست!
یک کارشناس خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار، معتقد است: تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.

 به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های اخیر، رشد نرخ ارز عاملی شده تا رکود معاملات در بازار‌هایی همچون خودرو شدت پیدا کند؛ اگرچه بازار خودرو به دلیل نرخ‌های غیرمعمول و غیرمنطقی، ماه‌هاست با عدم تمایل خریداران مواجه است، ولی در هفته‌های گذشته رشد نرخ ارز موجب شده که دیگر مشتری تمایلی به خریداری خودرو نداشته باشد.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایشگاه‌داران خودرو در حال حاضر از نبود مشتری در بازار گلایه دارند و معتقدند خرید و فروش تقریبا به نزدیک به صفر رسیده است؛ به طوری که معاملات روزانه به زور به یک مورد می‌رسد.

 

این در شرایطی است که بازار دلالی خودرو در فضای مجازی همچنان داغ است و هر کسی با توجه به شرایط و نرخ دلار، اقدام به تعیین قیمت‌ها برای انواع خودرو‌های داخلی می‌کند.

 

ارز با بازار چه می‌کند؟

 

فربد زاوه، کارشناس خودرو در این خصوص اظهار داشت: ابتدا اجازه بدید یک توضیحی در مورد نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت کالا‌ها بدهم. نرخ ارز متاثر از تورم بخشی ارز و متناسب با رشد نقدینگی ناشی از هر عاملی مثل کسری بودجه یا تخلفات احتمالی شبکه بانکی و تقاضای تجاری و پس‌اندازی در بازار و عرضه تنظیم می‌شود.

 

وی افزود: نرخ ارز در حال حاضر در ایران، خود عامل تورم به شکل مستقیم نیست و متاثر از سیاست‌های پولی و بی‌انضباطی شدید دولت و بی‌برنامگی سازمان برنامه و برخی سیاست‌های اشتباه وزارت اقتصاد است که منجر به تورم و کاهش شدید ارزش ریال شده است.

 

این کارشناس بازار خودرو متذکر شد: نرخ ارز در شرایط امروز ایران حتی اگر با افزایش عرضه سرکوب شود، گرانی و تورم سایر کالا‌ها منفی یا صفر نمی‌شود و افزایش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد؛ کما این‌که همین الان در بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و مسکن که تقریبا ارتباطی به نرخ ارز ندارد و خودرو، شاهد افزایش قیمت هستیم.

 

زاوه تاکید کرد: درواقع دلیل اصلی گرانی، سیاست‌های اشتباه پولی و اقتصادی در کشور است و نیز تعلل در توسعه اوراق قرضه و تولید پول پرقدرت، ریشه گرانی ارز، مسکن و خودرو و همه کالاهاست.

 

او تصریح کرد: این انبساط شدید پولی که تقریبا در همه تاریخ ایران بی‌سابقه است، در کنار ماجراجویی در بازارها، وضعیت را به شدت بغرنج کرده است؛ به گونه‌ای که روند تورمی به مرز هشدار رسیده و کشور در استانه بحران‌های بسیار بزرگی قرار گرفته است.

 

راه مبارزه با افزایش قیمت‌ها چیست؟

 

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: انکار مشکل به‌خصوص در بازار خودرو و ارائه طرح‌های بی‌مفهومی مثل فرمول قیمت‌گذاری شورا رقابت و یا طرح تنظیم بازار در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مبنی بر الزام به معامله تا سقف ۱۰ درصد قیمت کارخانه که از ابتدا مشخص بود اجرایی نیست و تنها تلاشی برای فرار از پاسخگویی و پذیرش مسئولیت است، خود مشکلات را حادتر کرده است.

 

زاوه با بیان این‌که توهم کنترل تورم در مبادی تولیدی نیز اصولا شدنی نیست، افزود: البته عبور و فاصله شدید قدرت خرید با قیمت کالا‌ها سبب کاهش حجم بازار‌ها شده است و رکود کم و بیش به همه بازار ایران گسترش پیدا می‌کند، بازار خودرو هم کم و بیش مشکل شکست بازار یا عدم امکان خرید توسط مشتریان را تجربه می‌کند و وضعیت در نیمه دوم سال به مراتب بدتر و بغرنج‌تر خواهد شد.

 

وی متذکر شد:، ولی این رکود مانع از روند افزایشی قیمت نمی‌شود و تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.

 

این کارشناس خودرو تاکید کرد: اصرار عدم تغییر در سیاست‌های پولی و مالی و اقتصادی می‌تواند کشور را در تابستان و نهایتا در نیمه دوم سال با مشکلات بسیار عمیقی مواجه سازد.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
توجه : نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمیشود.
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}