گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در مشهد چند؟ (۱ مرداد ۱۴۰۳) هنوز قیمت بلیت‌های اتوبوس در مشهد برای اربعین اعلام نشده است نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی چه‌زمانی اعلام می‌شود؟ کاهش قیمت نسبتاً شدید خودرو‌های خارجی (یکم مرداد ۱۴۰۳) توزیع ۵ هزار تُن جو حمایتی ویژه دام بین عشایر خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست امسال ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۳) | افت ۰.۵ تا ۲ درصدی قیمت‌ها آرامش پس از طوفان | گزارش وضعیت بازار سهام (دوشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۳) ایجاد اشتغال برای ۳۹۲ نفر توسط تعاونی‌های جدیدالتاسیس خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳ طلا در مشهد ۵۰ هزار تومان ارزان شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) واکنش بازار‌های مالی به کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه بود؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) مبلغ جدید جریمه پوشش پلاک خودرو چقدر است؟ الحاق چهار هکتار زمین به شهرستان کلات در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توزیع روزانه گوشت مرغ ارزان‌تر از سطح کشور، در مشهد | جوجه‌ریزی در مرغداری‌های مشهد ۲۸ درصد افزایش یافت دلار بازار آزاد اولین روز مرداد ۱۴۰۳ را در کانال ۵۸ هزار تومان آغاز کرد | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار ۸ پیشنهاد بخش خصوصی خراسان رضوی به رئیس جمهور  اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از استاندارد جهانی یارانه تیرماه ۱۴۰۳ واریز شد
سرخط خبرها

خرید و فروش خودرو در روز به یک مورد هم نمی‌رسد| مشتری در بازار خودرو نیست!

  • کد خبر: ۳۲۳۳۸
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
خرید و فروش خودرو در روز به یک مورد هم نمی‌رسد| مشتری در بازار خودرو نیست!
یک کارشناس خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار، معتقد است: تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.

 به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های اخیر، رشد نرخ ارز عاملی شده تا رکود معاملات در بازار‌هایی همچون خودرو شدت پیدا کند؛ اگرچه بازار خودرو به دلیل نرخ‌های غیرمعمول و غیرمنطقی، ماه‌هاست با عدم تمایل خریداران مواجه است، ولی در هفته‌های گذشته رشد نرخ ارز موجب شده که دیگر مشتری تمایلی به خریداری خودرو نداشته باشد.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایشگاه‌داران خودرو در حال حاضر از نبود مشتری در بازار گلایه دارند و معتقدند خرید و فروش تقریبا به نزدیک به صفر رسیده است؛ به طوری که معاملات روزانه به زور به یک مورد می‌رسد.

 

این در شرایطی است که بازار دلالی خودرو در فضای مجازی همچنان داغ است و هر کسی با توجه به شرایط و نرخ دلار، اقدام به تعیین قیمت‌ها برای انواع خودرو‌های داخلی می‌کند.

 

ارز با بازار چه می‌کند؟

 

فربد زاوه، کارشناس خودرو در این خصوص اظهار داشت: ابتدا اجازه بدید یک توضیحی در مورد نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت کالا‌ها بدهم. نرخ ارز متاثر از تورم بخشی ارز و متناسب با رشد نقدینگی ناشی از هر عاملی مثل کسری بودجه یا تخلفات احتمالی شبکه بانکی و تقاضای تجاری و پس‌اندازی در بازار و عرضه تنظیم می‌شود.

 

وی افزود: نرخ ارز در حال حاضر در ایران، خود عامل تورم به شکل مستقیم نیست و متاثر از سیاست‌های پولی و بی‌انضباطی شدید دولت و بی‌برنامگی سازمان برنامه و برخی سیاست‌های اشتباه وزارت اقتصاد است که منجر به تورم و کاهش شدید ارزش ریال شده است.

 

این کارشناس بازار خودرو متذکر شد: نرخ ارز در شرایط امروز ایران حتی اگر با افزایش عرضه سرکوب شود، گرانی و تورم سایر کالا‌ها منفی یا صفر نمی‌شود و افزایش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد؛ کما این‌که همین الان در بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و مسکن که تقریبا ارتباطی به نرخ ارز ندارد و خودرو، شاهد افزایش قیمت هستیم.

 

زاوه تاکید کرد: درواقع دلیل اصلی گرانی، سیاست‌های اشتباه پولی و اقتصادی در کشور است و نیز تعلل در توسعه اوراق قرضه و تولید پول پرقدرت، ریشه گرانی ارز، مسکن و خودرو و همه کالاهاست.

 

او تصریح کرد: این انبساط شدید پولی که تقریبا در همه تاریخ ایران بی‌سابقه است، در کنار ماجراجویی در بازارها، وضعیت را به شدت بغرنج کرده است؛ به گونه‌ای که روند تورمی به مرز هشدار رسیده و کشور در استانه بحران‌های بسیار بزرگی قرار گرفته است.

 

راه مبارزه با افزایش قیمت‌ها چیست؟

 

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: انکار مشکل به‌خصوص در بازار خودرو و ارائه طرح‌های بی‌مفهومی مثل فرمول قیمت‌گذاری شورا رقابت و یا طرح تنظیم بازار در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مبنی بر الزام به معامله تا سقف ۱۰ درصد قیمت کارخانه که از ابتدا مشخص بود اجرایی نیست و تنها تلاشی برای فرار از پاسخگویی و پذیرش مسئولیت است، خود مشکلات را حادتر کرده است.

 

زاوه با بیان این‌که توهم کنترل تورم در مبادی تولیدی نیز اصولا شدنی نیست، افزود: البته عبور و فاصله شدید قدرت خرید با قیمت کالا‌ها سبب کاهش حجم بازار‌ها شده است و رکود کم و بیش به همه بازار ایران گسترش پیدا می‌کند، بازار خودرو هم کم و بیش مشکل شکست بازار یا عدم امکان خرید توسط مشتریان را تجربه می‌کند و وضعیت در نیمه دوم سال به مراتب بدتر و بغرنج‌تر خواهد شد.

 

وی متذکر شد:، ولی این رکود مانع از روند افزایشی قیمت نمی‌شود و تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.

 

این کارشناس خودرو تاکید کرد: اصرار عدم تغییر در سیاست‌های پولی و مالی و اقتصادی می‌تواند کشور را در تابستان و نهایتا در نیمه دوم سال با مشکلات بسیار عمیقی مواجه سازد.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->