معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها
معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد

لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد در پژوهشگاه‌ها، راهکار درآمدزایی

  • کد خبر: ۳۲۵۰۴
  • ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد در پژوهشگاه‌ها، راهکار درآمدزایی
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد از جمله راهکار‌های درآمدزایی پژوهشگاه‌ها و تامین بخشی از بودجه مورد نیاز آنهاست.
به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین رحیمی در پنجمین جلسه سال جاری مجمع که به میزبانی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد در سخنانی با ابراز خرسندی از گزارش فعالیت‌ها و دستاورد‌های پژوهشگاه ها، پژوهشکده‌ها و موسسات پژوهشی عضو مجمع که در این جلسه ارائه شد، گفت: این گزارش‌ها نشان از توجه جدی پژوهشگاه‌ها به تحقیقات کاربردی و نیاز‌های کشور داشت و البته هر قدر مشارکت پژوهشگاه‌ها در رفع مسائل و مشکلات عاجل کشور بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم جایگاه و اهمیت فعالیت مراکز پژوهشی را به جامعه و مسوولان اثبات کنیم.


به گفته وی، در جریان پاندمی اخیر کرونا نیز شاهد بودیم که پژوهشگاه‌ها در کنار کار‌های اساسی علمی خود در حوزه کرونا هم نسبت به رفع نیاز‌های کشور احساس مسئولیت کرده و با تمام توان در این حوزه نیز ورود پیدا کردند.


رحیمی در ادامه با اشاره به سوابق و مسئولیت‌های مختلف خود از جمله ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین آشنایی با سازوکار‌ها و امکانات موجود و تعامل نزدیک با مدیران و مسئولان این بخش‌ها ابراز امیدواری کرد با همفکری و کمک همکاران در موسسات پژوهشی وزارت علوم بتواند به تامین اعتبارات مورد نیاز و کاهش مشکلات و موانع پیش روی این موسسات کمک کند.
 


لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد در پژوهشگاه‌ها



معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد از جمله راهکار‌های درآمدزایی پژوهشگاه‌ها و تامین بخشی از بودجه مورد نیاز آنهاست و مراکز پژوهشی با برخورداری از تجهیزات آزمایشگاهی و نیرو‌های زبده فرصت‌های خوبی در این زمینه دارند، اظهار داشت: پژوهشگاه‌های علوم انسانی هم می‌توانند در بحث استاندارد فعال شوند؛ چون در این حوزه‌ها هم مسائل زیادی وجود دارد که باید استانداردسازی شوند. البته پژوهشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که ارائه محصول و خدمات و ورود به بازار، الزامات خاص خود را دارد که با سازوکار مدیریت پژوهش کاملاً متفاوت است.


مهم‌ترین رهاورد انقلاب، نظام علمی محکم است



رحیمی در ادامه با بیان اینکه عمده دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور به جز چند موسسه و دانشگاه بزرگ، محصول انقلاب اسلامی هستند و در واقع مهم‌ترین رهاورد انقلاب، نظام علمی محکمی است که ایجاد کرده است، اظهارداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تامین نیاز دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌هایی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف تشکیل شد و توانست طی هفت، هشت سال نیروی انسانی تخصصی مورد نیاز آن‌ها را تامین کند. بعد از چند سال با این مسئله مواجه شدیم که اگر قرار باشد نیروی متخصص مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی وابسته به آن‌ها تامین شود، تکلیف دانش آموختگان دانشگاه‌های دیگر کشور چه می‌شود و خوشبختانه خود دستگاه‌ها متقاعد شدند که در حوزه آموزش عالی فعالیت نکنند، ولی در خصوص پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد. چون به رغم توانمندی بسیار بالای پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت عتف بعضاً ارجاع طرح‌ها به پژوهشگاه‌های وابسته به آن‌ها رجحان می‌یابد.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به تجربه خود در دوره تصدی مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: از دلایل توفیق طرح‌های کلان فناوری در آن دوره این بود که برای هر پروژه چهار نهاد علمی، حامی، مجری و متقاضی را کنار هم قرار می‌دادیم. مثلاً در طرح ساخت کاوشگر خلیج فارس، پژوهشگاه اقیانوس شناسی به عنوان متقاضی از ابتدا در کنار مجری طرح (صنایع دریایی وزارت دفاع) حضور داشت و ارزیابی‌ها و گزارش‌های نهاد متقاضی برای ما بسیار مهم بود.


تحقیقات پژوهشگاه‌ها باید رویکرد کاربردی داشته باشد


رحیمی در ادامه در خصوص نگرش خود درباره چاپ مقاله و همچنین تحقیقات بنیادی گفت: معتقدم انتشار مقالات چه در نشریات باکیفیت داخلی و چه در مجلات بین المللی اقدام بسیار مثبتی است که باید از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کند و مسیر خوبی که در ارتقای تمام شاخص‌های کمی و کیفی این حوزه پیموده ایم با قدرت ادامه یابد. البته معتقدم بخش قابل توجهی از تحقیقات پژوهشگاه‌ها باید رویکرد کاربردی داشته و در جهت رفع نیاز‌های کشور باشد.
 
 
عوامل موفقیت پژوهشگاه‌ها در گذار از شرایط دشوار اقتصادی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر نقش مهم مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در معرفی و تقویت توانمندی‌های موسسات پژوهشی و رفع مشکلات آنها، آینده‌نگری و ماموریت محوری، توجه به تحقیقات کاربردی و چابکی و انعطاف‌پذیری تشکیلاتی را از عوامل موفقیت پژوهشگاه‌ها در گذار از شرایط دشوار اقتصادی فعلی عنوان کرد.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->