«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

ساخت پارچه‌ای که از ایجاد زخم بستر جلوگیری می‌کند

  • کد خبر: ۳۲۹۰۷
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
ساخت پارچه‌ای که از ایجاد زخم بستر جلوگیری می‌کند
محققان نوعی پارچه رباتیک توسعه داده‌‎اند که در مجاورت گرما شکل و حجم آن تغییر می‌کند و می توان با استفاده از آن از ایجاد زخم بستر در بیماران جلوگیری کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، پارچه های رباتیک  پدیده ای بسیار نوین هستند. این نوع پارچه اصولا به ماشین های خارجی سنگین و بزرگی متصل هستند. ماشین های مذکور فشار هوا داخل پارچه را طوری تنظیم می کنند که پارچه بتواند حرکت کند یا شکل خود را تغییر دهد.

البته وجود این ماشین ها قابلیت های کاربرد پارچه های رباتیک را محدود می کند. در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه هاروارد نرم رباتی مبتنی بر پارچه توسعه داده اند که می تواند بدون اتصال به هیچ ماشینی شکل خود را تغییر دهد.

 

 

 محققان انستیتو «ویس»، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پلسون و بخش شیمی و شیمی زیستی دانشگاه هاروراد این پارچه را طراحی و STATs نام گذاری کرده اند. پارچه مذکور شامل جیب هایی است با درزهایی کاملا محکم و حاوی مایعی به نام  نووک۷۰۰۰(Novec۷۰۰۰) است. با گرم شدن پارچه، مایع مذکور بخار می شود و حجم آن تا ۱۰۰ بار بیشتر می شود تا شکل پارچه را تغییر دهد.  هنگامیکه پارچه سرد می شود، مایع به حالت اولیه بر می گردد و در نتیجه حجم آن کاهش می یابد.

محققان برای حذف ماشین های بزرگ، از رشته هایی با روکش نقره و رسانای برق  در پارچه رباتیک استفاده کردند. این رشته ها به عنوان گرم کننده و حسگر پارچه هوشمند عمل می کنند و به آن قابلیت تغییر دما و فشار را می دهند.

 به گفته محققان می توان پارچه را به صورت عمده و با اشکال هندسه های دلخواه تولید  کرد و به این ترتیب  کاربردهای آن افزایش می یابد.

 می توان با استفاده از آن گجت های پوشیدنی ساخت که روی زخم ها فشار وارد می کنند و ترمیم بافت را سرعت می بخشند. همچنین می توان با استفاده از آن از ایجاد زخم بستر در بیماران جلوگیری کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->