هوای مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم شد (یکم شهریور ۱۴۰۴) بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد | روزانه ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس به مشهد در دهه پایانی صفر وارد می‌شود بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه بین‌المللی مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۴) | تأکید بر ارتقای خدمات به زائران رضوی استقرار ۵۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۰۰ امدادگر مترو برای تأمین امنیت زائران در دهه پایانی صفر زیرساخت‌های خدمت به زائران رضوی فراتر از ماموریت‌های مدیریت شهری است قلندرشریف: زائران و مجاوران برای تردد در محدوده حرم مطهر رضوی از خط ۳ قطار شهری استفاده کنند توزیع بسته‌های غذایی و خدمات گسترده به زائران پیاده در موکب آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد انتقال زائران پیاده به مشهد با سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی شهردار مشهد مقدس: خط قرمز شهرداری در حوزه خدمت‌رسانی، تکریم و ایمنی و سلامت زائران است + فیلم نظارت ۲۴ ساعته بر پارکینگ‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر اسکان ۳۲ هزار زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: افزایش چشمگیر خدمات مشهد به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر انتقال زائران پیاده خسته و بیمار از ورودی ملک‌آباد توسط اتوبوس‌های شهرداری مشهد تاکسی‌های مشهد در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تا چه محدوده‌ای به سمت حرم رضوی امکان تردد دارند؟ شهردار مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، یک تکلیف جهادی است تعطیلی مراکز تعویض پلاک خراسان رضوی تا دوشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۴) اجرای فضاسازی ویژه مشهد همزمان با دهه پایانی ماه صفر آبرسانی به ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (علیه‌السلام) در منطقه ۶ مشهد انسداد معابر فرعی خیابان امام رضا(علیه‌السلام) مشهد در روزهای آخر دهه صفر هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد تکمیل است (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | شهروندان برای زیارت از خودروی شخصی استفاده نکنند
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد: مردم در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هستند

  • کد خبر: ۳۲۹۹۳۰
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد: مردم در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هستند
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ایده پروژه‌های زودبازده صرفاً اجرای پروژه‌های عمرانی مورد نیاز شهر نبود؛ بلکه مهم‌ترین موضوع آن ایجاد مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی است. دغدغه من و سایر اعضای شورا همواره جلب اعتماد عمومی و ارتقای حس تعلق به مکان، از طریق ارتقای مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، گستردگی موضوعات و پروژه‌های حوزه شهرسازی و معماری در کلان‌شهر مشهد نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های وسیع است؛ مسئله‌ای که در این دوره از مدیریت شهری با درایت شورای شهر و با مشارکت مردم گره خورده است و در این میان، پروژه‌های زودبازده مصداق شاخصی برای این مسئله است که نتایج بسیار خوبی را در مناطق مختلف شهر مشهد رقم زد. مبتکر این ایده حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد است که در گفت‌و‌گو با شهرآرا به ارائه نکاتی در این زمینه پرداخت.

از پروژه‌های زودبازده و طرح تفصیلی به عنوان پروژه‌های موفق در این دوره یاد می‌شود؛ چطور به این ایده برای طراحی پروژه رسیدید؟

ایده پروژه‌های زودبازده صرفاً اجرای پروژه‌های عمرانی موردنیاز شهر نبود؛ بلکه مهم‌ترین موضوع آن ایجاد مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی است. دغدغه من و سایر اعضای شورا همواره جلب اعتماد عمومی و ارتقای حس تعلق به مکان، از طریق ارتقای مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بوده است. همچنین توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته شهر و محروم در همین راستا و با تلفیق مبانی نظری از جمله شهرسازی جوششی، شهرسازی طب سوزنی و امثال ایده پروژه‌های زودبازده مطرح شد که هم قدرت تصمیم‌گیری را به نمایندگان محلات می‌سپرد و هم تعریف پروژه‌ها مبتنی بر نظر مردم صورت می‌پذیرفت و پروژه‌های زودبازده ۱ و ۲ و ۳ تعریف شد. برخی پروژه‌های محرک توسعه محله در پروژه‌های زودبازده ۱ و ۲ اجرا شد و موفقیت‌های خوبی نیز به دست آمد. خروجی پروژه‌های زودبازده اجرای صد‌ها پروژه خرد و کلان در محلات هدف بازآفرینی بود که به طور عمده در حاشیه شهر مستقر بودند و چهره این محلات از جهات مختلف دگرگون و بهسازی شد. درباره طرح تفصیلی نیز، در محلات فاقد طرح تفصیلی ضمن بلاتکلیفی نحوه پاسخگویی شهرداری به مردم، به طور عمده توسعه بدون برنامه‌ریزی و غیراستاندارد شکل گرفته بود که خود، معضلی برای آیندگان است. کاربری‌های پشتیبان نیز هم‌زمان با توسعه سکونت شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین با توجه به لزوم ایجاد شفافیت در فرایند‌ها و اطلاع شهروندان از نحوه پاسخگویی به درخواست‌های شهرسازی و همچنین ابلاغ قوانینی که امکان پاسخگویی به درخواست‌ها برابر طرح‌های مصوب توسعه شهری را ایجاد کند، عامل مهمی در جهت دستورکارقرارگرفتن تصویب طرح‌های توسعه شهری در دوره ششم شورای اسلامی شهر بود.

حتماً با چالش‌هایی هم در این دو موضوع مواجه بودید.

در پروژه‌های زودبازده گاهی مقاومت عوامل شهرداری در برابر خواست مردم، انحراف برخی پروژه‌های تعریف‌شده با اهداف طرح، تولید تعداد زیاد پروژه خرد و در نتیجه پیمانکاران متعدد و ایجاد شرایط خاص از جمله چالش‌ها بودند. در اجرای طرح تفصلی نیز سپری‌شدن زمان زیاد از مطالعات و اسناد، شناخت وضع موجود در نتیجه ایجاد انحرافاتی تطبیقی وضع موجود با مطالعات پایه، از جمله شبکه معابر فرعی و مقاومت برخی افراد در بخش عمومی و خصوصی به‌واسطه عدم موافقت با استقرار قانون و حذف سلیقه و چانه‌زنی، از چالش‌های جدی کار بود.

درباره عملکرد کلی شورای ششم و نقاط قوت آن نسبت‌به دوره‌های قبل، نظر شما چیست؟

ریسک‌پذیری و تصمیمات بزرگ مانند خرید پساب به مدت ۲۵ سال، خرید ۶۰ واگن خط یک به مبلغ ۹ همت و...، آشنایی اکثریت اعضا با شهرداری و سرعت و دقت در تصمیم‌گیری‌ها، اشتیاق بسیار زیاد اعضای شورا برای پیشرفت مناطق و محلات کم‌برخوردار و توجه ویژه به این محلات، همراهی اعضای شورا در راستای تقویت مبانی ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و شعائر مذهبی، توجه ویژه اعضا به امور فرهنگی جامعه و جوانان و بانوان، کاهش فرآیندها، حمایت از صنایع با مصوبه خاص، حمایت از دانش‌بنیان ها، جابجایی و انتقال پادگان و در اختیار قرار گرفتن ۲۰۰ هکتار فضای شهری، تصویب طرح تفصیلی و احیا محور‌های زیارت و گذر‌ها و اماکن تاریخی همگی از نکات قوت این دوره هستند.

اگر بتوانید به روز اول شورای ششم برگردید چه مسئله‌ای را در اولویت قرار می‌دهید یا چه فرایندی را ممکن است تغییر بدهید؟

همین مسیر امروز را با سرعت بیشتر پیگیری می‌کنم. قرارگاه تحول فرآیند‌های پاسخگویی نظام شهرسازی، پروژه‌های پیشخان زیارت، پروژه‌های هویتی و محله‌محور و نیز مسجدمحوری، توجه بیشتر به ارتقای مشارکت‌های اجتماعی در شئون مختلف تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، نظارت، هم‌فکری (حکمرانی محلی)، جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی لازم و مکفی را در اولویت می‌گذارم.

در یک‌سال پایانی که پیش‌رو دارید چه موضوع، پروژه یا برنامه‌ای در صدر اقدامات و پیگیری‌های شما قرار دارد؟

هوشمندسازی نظام پاسخگویی شهرسازی، تعریف و تصویب ضوابط سیما و منظر، شناسایی و حذف بستر‌های فساد، احیا مسیر‌ها و گذر‌های تاریخی و تشرف، بسترسازی احیا خانه‌های تاریخی، توسعه متوازن و عدالت‌محور، تکمیل و ابلاغ کلیه ضوابط شهرسازی و طرح‌های موضوعی و موضعی باقی‌مانده و تدوین و اجرای سیاست‌های تشویقی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از برنامه‌ای اولویت‌دار هستند.

چه ریل‌گذاری‌هایی برای ادامه پروژه‌های شورای ششم برای ادوار بعدی پیش‌بینی شده است؟

پروژه‌های پیشخان زیارت حداقل به مدت ۱۰ سال، ارتقای نقش مسجدمحوری به عنوان عنصر هویت بخش محلات، ساماندهی سیما و منظرشهری، فاز‌های بعدی خطوط قطارشهری، توسعه حمل و نقل عمومی و کلان پروژه‌های مصوب طرح‌های تفصیلی با افق اجرای طرح‌ها در سال ۱۴۱۲ با توجه به تصویب طرح‌های تفصیلی، از جمله ریل‌گذاری‌ها برای ادامه پروژه‌های شورای ششم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->