پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ ناترازی بانک آینده از جنس نقدینگی | فروش دارایی‌های پس از ارزش‌گذاری  پلمب دو واحد صنفی به دلیل به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) آخرین فرصت پرداخت عوارض خودرو با ۲۰ درصد تخفیف در مشهد اعلام شد تورم افسارگسیخته کالاهای اساسی | گزارش مرکز آمار از رشد قیمت ماهانه برنج، گوشت و تخم مرغ بانک مرکزی: تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو به ۹ میلیارد دلار رسید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | بازدهی هفتگی معاملات خودرو نرخ تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ اعلام شد هفتمین شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + لینک ثبت نام اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + اسامی برندگان کاهش برداشت، قیمت گل تازه زعفران را افزایش داد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب در تهران | مرغ در مشهد کیلویی چند است؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نقدینگی موردنیاز برای خرید «پتوسعه» چقدر است؟ اصلاح بورس پشت مرز روانی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ آبان ۱۴۰۴) بررسی نرخ امروز دلار و یورو در بازار آزاد مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) طلا در مشهد هفته دوم آبان را با چه رقمی آغاز کرد؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) شوک قیمت نفت از اقدام نظامی آمریکا (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا در مرز ۴۰۰۰ دلار ایستاد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) چرا انحلال بانک آینده اقتصاد کشور را تهدید می‌کند؟ دست مافیای اقتصادی در پرونده واردات زغال‌سنگ مقایسه میزان مصرف بنزین در ایران و ترکیه نرخ امروز دینار عراق و افغانی افغانستان اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن» قیمت امروز میوه اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نرخ میوه در یک هفته اخیر چه تغییری کرد؟ جزئیات جدید از واریز کالابرگ آبان‌ماه | مبلغ کالابرگ افزایش یافت؟
سرخط خبرها

جنجال بابک زنجانی؛ از خرید شرکت‌های شستا تا سهام سایپا

  • کد خبر: ۳۳۲۷۶۶
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۸
جنجال بابک زنجانی؛ از خرید شرکت‌های شستا تا سهام سایپا
در حالی که هنوز اذهان عمومی، سرمایه‌گذاری شرکت منتسب به بابک زنجانی به نام دات وان را به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران آن هم با حضور وزیر راه و مسکن، هضم نکرده، خبر‌ها حاکی از خیز این فرد برای تصاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروساز ایرانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، در میان لیست بلندبالای خریداران سهام سایپا بیش از همه نام بابک زنجانی به چشم می‌آید. بازرگانی که به اتهام فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی محاکمه و به اعدام محکوم شد و سپس حکم آن به ۲۰ سال تقلیل یافت و حالا بعد از سپری کردن بیش از ۱۰ سال از محکومیت خود، به گفته وکیل‌اش امکان آزادی مشروط را پیدا کرده و از زمستان سال گذشته در خارج از زندان به سر می‌برد.

چند روز پیش ویدئویی از بابک زنجانی که به گفته قوه قضاییه در مرخصی از زندان به سر می‌برد، منتشر شد که او را در یکی از خودروسازی‌های خصوصی و در حال رانندگی یک تریلی نشان می‌داد. همچنین او متنی هم در فضای مجازی منتشر کرده است و در آن درباره توسعه صنعت خودرو و دلایل عقب ماندگی آن نوشته است.

در حالی که این فرد یک روز از توسعه صنعت ریلی صحبت می‌کند و روز دیگر از صرافی ارز دیجیتال خود رونمایی می‌کند و اکنون سودای خرید یکی از دو خودروساز بزرگ دولتی را در سر دارد و قصد دارد پای خود را به صنایع استراتژیک کشور باز کند، باید از دولت و مجلس و سایر نهاد‌های نظارتی پرسید که دلیل مماشات و همراهی آنها با ب. ز چیست؟

هر چند برخی از نمایندگان مجلس از بررسی این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس خبر می‌دهند، اما عجیب است که خبری از اعتراضات و انتقادات از سوی نمایندگان مجلس مشابه آنچه که در روند واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به کروز رخ داد، نیست.

از طرف دیگر مواضع و سکوت دولت هم خبر از تمایل و افزایش احتمال واگذاری سهام سایپا به بابک زنجانی می‌دهد، چرا که گفته می‌شود بابک زنجانی در میان متقاضیان سایپا، دست به نقدترین آنها است.

در همین زمینه مهاجرانی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشت بابک زنجانی به فعالیت‌های اقتصادی گفته است که «پاسخ به این پرسش از سویی به قوه قضائیه بازمی‌گردد. از این جهت اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را یادآوری می‌کنم که در پاسخ به پرسشی درباره آن فرد تاکید کرد که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.»

از سوی دیگر صحبت از خرید سهام سایپا توسط بابک زنجانی یادآور بده بستان‌های بین او و سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی در دولت دوم احمدی‌نژاد و ادعای زنجانی مبنی بر مالکیت ۱۳۸ شرکت شستا نیز است.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در گفت‌و‌گویی در این زمینه گفته بود که «آقای بابک زنجانی در زمان ریاست آقای مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی یک شبه بخشی از کارخانجات شستا را که حدودا ۵۰ هزار میلیارد تومان قیمت دارد به قیمت ۱۷ هزار میلیارد تومان خریداری کرده است.»

احتمال واگذاری سهام گروه خودروسازی سایپا به بابک زنجانی که در حالی که دوران محکومیت خود را طی می‌کند، سوالات و ابهامات بزرگی درخصوص چگونگی تشخیص اهلیت او ایجاد کرده است. مفسد اقتصادی سابق که سررشته‌ای از صنعت خودرو ندارد، چه بلایی بر سر خودروسازی می‌آورد و آیا در یک نمونه کلاهی که او بر سر دولت در ماجرای خرید شرکت‌های شستا گذاشت، برای تشخیص عدم کفایت او کافی نیست؟

مگر غیر از این است که قرار است واگذاری سهام و خصوصی‌سازی به افزایش راندمان و بهبود وضعیت این خودروسازی منجر شود. چرا دولت از شکست‌های قبلی خود در جریان واگذاری برخی شرکت‌های دولتی درس عبرت نمی‌گیرد تا با چشمانی باز اقدام به واگذاری سهام سایپا به اهلش کند؟

از طرف دیگر آیا قوه قضاییه و نهاد‌های نظارتی متوجه عواقب این تصمیم مبنی بر واگذاری سهام یک خودروساز بزرگ دولتی به محکومی که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است، هستند؟

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->