راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

چگونگی نحوه حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر مشهد

  • کد خبر: ۳۳۴۳۰
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
چگونگی نحوه حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر مشهد
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: در قانون برای حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر به صورت مستقیم چیزی نداریم، اما ماده ۲۴ آیین نامه داخلی شورای شهر مشهد و ماده 116 منشور حقوق شهرنشینی در رابطه با این موضوع نکاتی دارد.
به گزارش شهرآرانیوز،  محسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت:در قانون برای حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر به صورت مستقیم چیزی نداریم، اما ماده ۲۴ آیین نامه داخلی شورای شهر مشهد و ماده ۱۱۶ منشور حقوق شهرنشینی در رابطه با این موضوع نکاتی
 
وی تصریح کرد:محیط زیستی‌ها چند درخواست داشتند؛ یکی از درخواست‌ها این بود که محل برگزاری جلسه علنی شورا تغییر کند و در تالار شهر برگزار شود که این خواسته امکان قانونی نداشت؛ زیرا فضای تالار شهر مکان مناسبی برای برگزاری جلسه علنی نیست و اداره جلسه در چنین فضایی بهم می‌ریزد.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که از لحاظ مقرارت هم این موضوع قابل پذیرش نیست؛ چراکه مطابق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی شورا، جلسه علنی باید حتما در سالن مخصوص شورای شهر برگزار شود و حتی برگزاری جلسه علنی در سالن‌های جانبی شورا هم ممنوع است؛ بنابراین تغییر مکان امکان‌پذیر نبود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با بیان اینکه درخواست دیگر این افراد این بود که داخل جلسه بیایند، عنوان کرد: مطابق آیین نامه داخلی امکان وجود مهمان در جلسه وجود دارد، اما با توجه به محدودیت فضا این مهمان از قبل مشخص می‌شود و ریاست شورا موافقت با حضور افراد را تعیین می‌کند.

حسینی‌پویا بیان کرد: رئیس شورا روز گذشته با درخواست تعداد زیادی از افراد موافقت کردند. اینکه دوستان آمدند یا نیامدند را در جریان نیستم، اما با توجه به مضیقه جا و اینکه کنترل جلسه از دست خارج نشود، فضا برای اینکه همه دوستان داخل جلسه بیایند مهیا نبود. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم و همچنین تعداد زیادی از مردم بخواهند به شورا بیایند اساسا چنین امکانی وجود ندارد و به همین دلیل آیین‌نامه داخلی این امکان را به رئیس شورا داده که متناسب با اینکه فضا قابل اداره کردن باشد، اجازه حضور افراد را بدهد. تا الان هم هیچ مشکلی وجود نداشته و این اجازه به بسیاری از افراد داده شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از جلسات علنی شورا ما مهمان داریم؛ مثلاً تاکنون چندبار دانشجویان حقوق که می‌خواسته‌اند صحن شورا و فرآیند تصمیم گیری‌ها را ببینند، درخواست داده‌اند و آمده‌اند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تصریح کرد: هر فردی که بخواهد در جلسه علنی شورا حضور پیدا کند باید با روابط عمومی هماهنگ کند. این هماهنگی می‌تواند به صورت‌های مختلف تلفنی، حضوری و.. باشد و در این رابطه محدودیتی نداریم. برای زمان درخواست هم شرایط خاصی وجود ندارد و این درخواست روز قبل از جلسه هم می‌تواند انجام شود. البته افرادی که می‌آیند فقط تماشاچی هستند و این نکته در آیین نامه داخلی هم آمده است. تماشاچی‌هایی که به صحن مجلس هم می‌روند، فقط تماشاچی هستند. جای اظهار نظر در صحن شورا نیست. اگر نظم جلسه بهم بریزد افراد باید با دستور رئیس جلسه، جلسه را ترک کنند.

حسینی‌پویا عنوان داد:همچنین جلسات علنی شورا از طریق اینستاگرام پخش زنده می‌شود و هیچ مشکلی وجود نداشته و دوستان می‌توانستند از آنجا در جریان جلسه علنی شورا قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ادامه داد: راجع به طرح تفصیلی جدید مشهد خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از شفاف‌ترین طرح‌های تفصیلی بوده که تا الان شهر مشهد به خودش دیده است؛ زیرا جلسات متعدد با دوستان محیط زیستی، حقوقی و همه دغدغه‌مندان طرح تفصیلی برگزار شده و آن‌ها اظهارنظر کردند و حرف‌های آن‌ها شنیده شده است، حتی جلسات مناظره‌مانند هم توسط کمیسیون شهرسازی در این خصوص برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم یک مقداری متاسفانه بعضی‌ها -نه اینکه بگویم گروه خاصی- فضاسازی هم انجام دادند، اما اصلا نیازی به این چیز‌ها نبود؛ زیرا هیچ چیزی از طرح تفصیلی پشت در‌های بسته نبوده. همه چیز آن مشخص و برای همه مکشوف بوده است. اینکه دوستان می‌دانستند در این جلسه علنی شورا قرار هست چه موضوعی بررسی شود، نشان‌دهنده این است که از قبل خبر داشتند.

حسینی‌پویا بیان کرد: اینکه دوستان انتظار داشته باشند همه آن‌ها در سالنی با ظرفیت محدود بیایند عملا چنین امکانی وجود نداشت. تغییر مکان هم به لحاظ آیین‌نامه داخلی امکان‌پذیر نبود. نمی‌دانم این افرد محیط زیستی‌ها بودند یا جمع دیگری، اما آن‌ها به صورت غیر متعارف آگهی زده بودند برای آمدن به شورا.

گفتنی است؛ کلیات طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در هفتادوهفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد به همراه برخی از جزئیات آن به تصویب رسید، اما به دلیل اتمام زمان جلسه و رأی نیاوردن تمدید مدت زمان جلسه، بررسی سایر جزئیات این طرح از جمله کمربند جنوبی به جلسه آینده شورای شهر موکول شد
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->