رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل اذعان رژیم صهیونیستی به کشته شدن اسیر خود در غزه نشست رمضانی رئیسی با خیّران + فیلم
سرخط خبرها

دستگاه‌های مسئول «کودکان کار» پای کار بیایند

  • کد خبر: ۳۳۵۳۳
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
دستگاه‌های مسئول «کودکان کار» پای کار بیایند
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید با راه‌اندازی کسب و کار اجتماعی و طراحی مشاغلی برای کودکان کار به این قشر اجتماع کمک کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس مجلس،  با انتقاد از اینکه در حال حاضر بایک نوع بی‌تفاوتی نسبت به کودکان کار مواجه هستیم، اظهار کرد: باید نیاز و اجبار برخی خانواده‌ها به کار کودکان را بپذیریم و برای آن درمانی در نظر بگیریم.

 

وی با بیان اینکه باید بتوانیم نگاه خیرین و آحاد جامعه را به سمت کودکان کار سوق دهیم تا در راستای حل این مشکل سرمایه‌گذاری‌های خیرخواهانه داشته باشند، گفت: باید با راه‌اندازی کسب و کار اجتماعی و طراحی مشاغلی برای کودکان کار به این قشر اجتماع کمک کنیم.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید کودکان کار نتوانند در مدارس عادی درس بخوانند، بنابراین نظام آموزشی که یک کودک کار باید طی کند، باید با نظام آموزشی یک کودک معمولی متفاوت باشد.

 

وی با بیان اینکه حل مشکل کودکان کار نیازمند طراحی است، اظهار کرد: این مسئله چند بعدی است و لازم است متولیان امور خیریه اعم از سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و حتی نیروی انتظامی پای کار بیایند و برنامه‌های خود را برای کمک به حل مشکل این کودکان هماهنگ کنند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دادگستری نیز باید برای سلب حضانت از والدینی که برای فرزندانشان سرپرست مناسبی نیستند هماهنگی‌هایی را با متولیان امر داشته باشد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های مربوط به کودکان کار باید برای حل این معضل اجتماعی با یکدیگر هماهنگ باشند.

 

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: آموزش و پرورش و مهارت آموزی کودکان کار را از آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌کند. همچنین باید در کنار مهارت شغلی، مهارت اجتماعی در این کودکان تقویت شود.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه لازم است آمار دقیقی از کودکان کار داشته باشیم تا ببینیم این‌ها بیشتر در کجا‌ها حضور دارند، گفت: باید محققان روی رفتار این قشر اجتماع مطالعاتی داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: مراکز فراوانی از کسب و کار‌های اجتماعی در کشور وجود دارد که از ایده‌های ایجاد کسب و کار حمایت می‌کنند و خوشبختانه نمونه‌های موفقی در سطوح کشور و جهان در زمینه کسب و کار‌های اجتماعی داریم.

 

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کسب و کار اجتماعی ایده خوبی برای کمک به کودکان کار است، تصریح کرد: باید بتوانیم برای کودکانی که مجبور هستند برای معاش خانواده کار کنند، مشاغلی متناسب ایجاد کنیم.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه به کودکان کار را از مهترین مسئولیت‌های رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: مطبوعات و رسانه‌ها در مقام مواجهه با کودک کار و جلب توجه در مسئولیت‌های اجتماعی، خیرخواهانه و با رویکردی دلسوزانه و خداپسندانه عمل کنند. باید بتوانیم منابع مالی و کمک‌های مردمی را به سوی طرح‌های ایجاد کسب و کار‌های اجتماعی جلب کنیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی با تصریح اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند موقوفاتی که برای رسیدگی به ایتام و بی‌سرپرستان پیش‌بینی شده را در راستای این طرح قرار دهد، خاطرنشان کرد: طبق این طرح افراد بی‎سرپرست و بدسرپرست با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده تحت پوشش مستمری و بخشی از این افراد تحت پوشش مزایای غیر مستمر سازمان اوقاف قرار می‌گیرند.

 

وی در مورد خدمات به کودکان کار هم گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان در آن به وسیله وقف رفع مشکل کرد کودکان کار است و رفع مشکل این کودکان از طریق وقف لازم و ضروری به نظر می‎رسد. اما این طرح را در مورد کودکان کار بیان نکرده‌ایم، چراکه کودکان کار پدیده‌ای است که در جامعه امروز بروز و ظهور کرده و متأسفانه در موقوفات قیدی با این عنوان نداریم.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت امروزی شدن نیت موقوفات براساس نیاز روز ادامه داد: در هیچکدام از وقف‌های جدید وقفی برای کودکان‌کار در کشور ثبت نشده است که به عنوان مثال، فلان موقوفه عواید و هزینه اش برای کودکان کار مصرف شود، لذا تاکید ما در وقف‌های جدید، نیاز‌ها و ضرورت‌های جامعه امروز است و این موارد را از طریق مشاوران سازمان اوقاف به واقفین عزیز پیشنهاد و ارائه می‌دهیم.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->