دو بار اعدام برای قاتل سنگدل و هوسران در دو راهی مشهد-طرقبه | هشدار: خواندن این خبر برای افراد زیر ۱۸ سال و بیماران قلبی توصیه نمی‌شود درخشش ۴ مدال نقره و برنز بر گردن تیم دانش‌آموزی ایران در المپیاد جهانی اقتصاد آتش‌سوزی در نخلستان‌های روستای رُمیله آبادان مهار شد (۶ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌مندی ۶.۵ میلیون سالمند از خدمات مستمر دولتی اشعه فرابنفش خورشید در مشهد به شاخص «خطر بسیار زیاد» رسید درخواست طلاق از مردی که برای دزدی از خانه پدرزنش نقشه کشید درخواست نبش قبر برای کشف راز مرگ مرد تهرانی در ترکیه میدری: حذف یارانه یا تغییر دهک‌بندی قبل از اعمال به افراد اطلاع داده می‌شود عسلویه روی دور زلزله؛ زمین‌لرزه ششم هم ۴ریشتری بود (۶ مرداد ۱۴۰۴) شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی پساب خروجی «زبرخان» را تعیین تکلیف کند راهکارهایی ساده برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و مدیریت اقتصادی خانواده توضیحات رئیس کل دادگستری استان تهران درباره درخواست توبه «تتلو» ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به عابران پیاده چه می‌گوید؟ بررسی چند راهکار برای کاهش اثرات زیست‌محیطی فاضلاب‌های شهری نظام تعلیم و تربیت کشور باید با رویکرد آینده‌نگری از چالش‌ها عبور کند تأکید دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر ارتقای جایگاه معلمان درخواست وزیر محیط زیست زیمباوه برای گسترش همکاری دوجانبه با ایران آیا خشم به ارث می‌رسد؟ | بررسی عوامل ژنتیکی در بروز عصبانیت آمبولانس وسیله تبلیغات نیست | با متخلفان تا حد «لغو پروانه» برخورد خواهد شد زائران اربعین زمان مواجهه با تشعشعات فرابنفش خورشید را محدود کنند هر آنچه که باید در مورد درد سیاتیک بدانید میانگین سن بازنشستگی در کشور ۵۱ تا ۵۲ سال اعلام شد جانباز جنگ ۱۲ روزه با صهیونیست‌ها در کاشان به شهادت رسید درگیری خونین در یک شرکت خصوصی مشهد قتل خانم مدیرعامل توسط شوهر خیانتکار در جلسه کاری! التماس مادر قاتل از مادر الهه حسین‌نژاد مقابل دادگاه + فیلم (۶ مرداد ۱۴۰۴) طرح ورود خودروهای مسافران خارجی به کشور اجرا می‌شود حمله گروهی گراز‌ها به مزارع کشاورزی خراسان شمالی (۶ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها
۳ راهکار برای ساماندهی مشاغل مزاحم

زندگی در محاصره صدا‌های ناهنجار

  • کد خبر: ۳۳۵۹
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
زندگی در محاصره صدا‌های ناهنجار
ابراهیم حریربافان دبیر سابق بند ۲۰ و مشاور فنی سازمان آتش‌نشانی مشهد 

شهرنشینی مزایا و معایب خاص خود را دارد و آلودگی صوتی که خاص زندگی ماشینی است، بدون اینکه شهروندان شهرهای بزرگ متوجه آن باشند، سلامت روانی و آرامش روحی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وجود فرودگاه‌ها و راه‌آهن در محیط شهری، تردد خودروهای فرسوده و خودروهای سنگین در نواحی مسکونی، ساختمان‌سازی و نیز نبود بزرگراه‌های استاندارد، نقشی تعیین‌کننده در ایجاد آلودگی صوتی دارند. بسیاری از منابع آلاینده صوتی شهرها، اصناف و واحدهای تولیدی، به‌دلیل نبود نظارت کافی در مراکز اصلی شهر و اماکن مسکونی و پر‌جمعیت مشغول فعالیت هستند.
صدای چکش صافکارها و مته کارگاه‌های نجاری و صدای پتک آهنگری و شلوغی تعمیرگاه‌های خودرو به سر‌و‌صدای شهر می‌افزاید. علاوه‌بر‌این‌ها، منابعی سرگردان در کل شهر وجود دارند که آلودگی صوتی را افزایش می‌دهند. صدای ناموزون بوق و صدای موسیقی خودروها، امروز به یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده است. در این بین، نباید موتور‌سیکلت‌ها را فراموش کرد.
به‌طور کلی مزاحمت در اشکال مختلف مذموم بوده و هست و این مزاحمت به هر بهانه‌ای صورت بگیرد، پذیرفتنی نیست. یکی از نمونه‌های بارز مزاحمت، فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده در بافت‌های مسکونی شهرهاست.
زندگی در نزدیکی چند کارگاه که مدام صداهای ناهنجار تولید می‌کنند سخت خواهد بود، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا افراد می‌توانند براساس آزادی مالکیت در املاک خود تصرف کنند و با ایجاد کارگاه یا اجاره‌دادن آن، اسباب مزاحمت دیگران شوند؟
از سوی دیگر آیا نباید سازمان‌های متولی با جدیت بیشتری حافظ حقوق کسانی باشند که در جامعه زندگی می‌کنند و آیا افراد هنگام استراحت در منزل یا گذر از خیابان، مجبور به شنیدن صداهای گوش‌خراش یا استنشاق بوی انواع و اقسام مواد صنعتی یا رنگ‌ها هستند؟
چند سال است که موضوع انتقال یا سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده در مشهد مطرح است .
هر چند بند‌۲۰ ماده‌۵۵ قانون شهرداری‌ها تعطیلی، تخریب و انتقال این واحدهای صنفی را وظیفه شهرداری دانسته است، براساس اصل‌۱۳۸ قانون اساسی، کمیسیونی با عضویت وزیران عضو کارگروه حل مشکلات اصناف تشکیل شد و آیین‌نامه ایجاد مجتمع‌های صنفی در سال‌۸۶ به تصویب رسید و وظایفی را بر‌عهده دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نهاد. در همین حال بر‌اساس ماده‌۲ این آیین‌نامه، مجامع امور صنفی با همکاری اتحادیه‌های مربوط موظف‌اند به‌منظور انجام اقدامات اجرایی لازم برای ایجاد مجتمع‌های صنفی نسبت‌به تشکیل شرکت یا شرکت‌های احداث مجتمع‌های صنفی و در‌صورت لزوم با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی طبق مقررات اقدام کنند. تبصره ماده‌۶ نیز مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های احداث مجتمع‌های صنفی از‌جمله امور مربوط‌به معاملات و قراردادها را به‌عهده مجامع امور صنفی گذاشته است. ماده‌۸ نیز به تأمین امور امنیتی، انتظامی و ترافیکی مجتمع‌ها توسط نیروی انتظامی اشاره می‌کند. در ماده‌۱۳ آیین‌نامه نحوه ایجاد مجتمع‌های صنفی آمده است: استانداران موظف‌اند با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط به‌منظور ایجاد مجتمع‌های صنفی نسبت‌به تأمین زمین مناسب و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم از‌قبیل آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی و تخصیص تسهیلات بانکی از محل اعتبارات طرح‌های استانی، بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین یا دیگر منابع مطابق با قوانین و مقررات اقدام کنند.
به‌طور‌کلی نگاه شهروندان در درجه اول به شهرداری است و همه از شهرداری توقع سامان‌دهی یا انتقال مشاغل مزاحم را دارند. اما انتقال همه مشاغل مزاحم و آلاینده به خارج از شهر امکان‌پذیر نیست؛ چراکه هزینه و وقت زیادی می‌طلبد؛ ضمن آنکه در قانون نیز این وظیفه برای شهرداری تعریف نشده است؛ فقط شهرداری وظیفه سامان‌دهی این‌گونه مشاغل را دارد، نه انتقال آن‌ها را.
برای سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلاینده، 3راهکار برخورد، انتقال و تمهیدات پیش‌بینی می‌شود که در راهکار اول یعنی برخورد، پلمب و تعطیلی واحد تولیدی و کارگاهی تأکید شده است که این کار برعهده کمیسیون بند‌20 است. در راهکار دوم برای انتقال باید مجتمع‌هایی بزرگ برای این‌گونه مشاغل احداث شود و در راهکار سوم نیز باید مشاغل و صنوف مزاحم و آلاینده استانداردسازی شوند.
در پایان باید گفت که جمع‌آوری مشاغل مزاحم از سطح شهر، نیازمند حرکتی جمعی است و تمام سازمان‌های دولتی مثل مسکن و شهرسازی، اداره صمت، استانداری، اتحادیه‌ها و اعضای تعاونی و شهرداری باید در حرکتی منسجم و قانونمند اقدام به جمع‌آوری مشاغل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->