وزیر جهاد کشاورزی: مردم منتظر کاهش قیمت برنج باشند | آغاز توزیع ۶۰ هزار تن برنج بازار بورس از شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ با چه دامنه نوسانی آغاز به کار خواهد کرد؟ ۶۷ درصد از درآمد‌های تهرانی‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شود تحریم‌ها تنها ۱۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران را کاهش داد زنجیره ارزش صنعت نفت، قهرمان بی‌صدای روز‌های بحران سوخت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) دستورالعمل استرداد وجه بلیت پرواز‌های لغو شده اعلام شد لزوم آغاز تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و خدماتی | کارگران آتش نشانی و خدماتی سنگ تمام گذاشتند قرائت کنتور برق تهرانی‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) طبق روال گذشته انجام می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ تیر ۱۴۰۴) | دلار چه قیمتی دارد؟ قیمت دلار جهانی امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۴) | دلار جهانی به کف قیمت چند ساله سقوط کرد مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های یک تا سه درآمدی از شنبه (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود+ جزئیات نرخ امروز طلا در مشهد چقدر است؟ (۵ تیر ۱۴۰۴) بانک مرکزی: تأمین ارز واردات در مدت ۳ ماه از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت قیمت سیب‌زمینی نصف شد (۵ تیر ۱۴۰۴) جابه‌جایی بیش از ۴.۶ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری در ۱۲ روز جنگ وزیر راه و شهرسازی: بازسازی مناطق خسارت‌دیده در جنگ در اولویت وزارت راه است قرائت کنتور مشترکان آب و فاضلاب از هفتم تیر به روال عادی بازمی‌گردد قیمت طلای جهانی اندکی بالا رفت (۵ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) | ملزومات سالاد چه قیمتی دارند؟ تخصیص ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی و برخی کالا‌های اساسی به روال قبل بازگشت چگونگی فعالیت بازار سهام و ابزار‌های دیگر تا عصر جمعه (۶ تیر ۱۴۰۴) اعلام خواهد شد زمان آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات فروش طلا با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ‌های اعلامی را گزارش کنید ساعت کاری بانک‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) چگونه خواهد بود؟ بررسی بازار خودرو پس از آتش‌بس ایران و اسرائیل (۴ تیر ۱۴۰۴) + جدول
سرخط خبرها

گازوئیل بی کیفیت، ضربه مهلک به تولید

  • کد خبر: ۳۳۵۹۰۸
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
گازوئیل بی کیفیت، ضربه مهلک به تولید
دبیر انجمن مدیران صنایع: بخشی از  سوخت آزادی که  روانه تولیدی می‌شود، بی کیفیت است.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ قطعی برق، تولید بسیاری از صنایع را کاهش داده است. دولت در واکنش به این بحران، صنایع را به ساخت نیروگاه مکلف کرده است. این تصمیم که با انتقاد‌های فراوانی روبه رو شده کماکان در حال اجراست و طبق شواهد، دولت برق تولیدشده توسط صنایع را به خودشان نمی‌دهد. در واکنش به این اقدام، برخی تولیدکنندگان به خرید ژنراتور روی آورده‌اند، اما این راهکار هم کارساز نیست و گازوئیل در کشور نایاب شده است و حتی اگر پیدا شود با قیمتی نجومی به واحد‌های تولیدی عرضه می‌شود.

براین اساس روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، اتخاذ تدابیر فوری برای هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو، صمت و نفت به منظور تضمین تأمین گازوئیل واحد‌های تولیدی را خواستار شد.

در نامه صمد حسن زاده، رئیس اتاق ایران به محمدرضا عارف، معاون رئیس جمهور با اشاره به شرایط دشوار واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت در شرایط تداوم قطعی برق، اعلام کرده است: در این میان نبود هماهنگی کافی میان وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نفت در تعیین و تخصیص سهمیه گازوئیل، واحد‌های تولیدی در تأمین سوخت مورد نیاز برای دستگاه‌های مولد برق نیز با چالش‌های جدی روبه رو هستند و این وضعیت با ایجاد اختلال در تولید برق اضطراری، حفظ ظرفیت تولید این واحد‌ها را با مانع جدیدی روبه رو کرده است.

خرید سوخت بی کیفیت توسط واحد‌های تولیدی

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرا با بیان اینکه تأمین گازوئیل مورد نیاز واحد‌های تولیدی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، گفت: محدودیت‌های اخیر و ناهماهنگی در تخصیص سهمیه باعث شده است واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت، ناگزیر به خرید گازوئیل آزاد و خارج از شبکه شوند؛ سوختی که گاه کیفیت آن پایین است و خسارت‌هایی به تجهیزات وارد می‌کند.

امیرمهدی مرادی با اشاره به اینکه وضعیت اعتراضات ماشین‌های سنگین بر این وضعیت اثرگذار بوده است، اظهار کرد: از گذشته نیز تأمین سوخت مورد نیاز واحد‌ها دشوار بوده و همواره ترس از قاچاق سوخت موجب شده نگاه خاصی بر این مسئله حاکم باشد. اکنون نیز شرایط خاص‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است.

وی افزود: وقتی برق واحد‌ها قطع می‌شود، بخشی از سوخت گازوئیل باید به صورت آزاد خریداری شود و در حال حاضر میزان این خرید آزاد افزایش یافته است.

مرادی با اشاره به افزایش محدودیت‌ها تأکید کرد: این درحالی است حتی زمانی که واحد تولیدی درخواست رسمی برای تأمین سوخت می‌دهد، سازمان صمت میزان آن را کاهش می‌دهد و پس از ارجاع به شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز مجددا از مقدار سهمیه تخصیص یافته کاسته می‌شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت ناچارند بخشی از گازوئیل مورد نیاز خود را به صورت آزاد تأمین کنند. بخشی از این مسئله به مشکل در شبکه تأمین گازوئیل برمی گردد و بخشی دیگر به اعتماد نداشتن به واحد‌های تولیدی. تصور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه واحد‌های صنعتی، گازوئیل تخصیص یافته را صرف تولید نمی‌کنند و آن را قاچاق می‌کنند.

انتقاد از بی‌اعتمادی به تولید‌کننده‌ها

وی با انتقاد از این دیدگاه گفت: لازم است به تولیدکنندگان اعتماد شود. این پرسش مطرح است مقدار گازوئیلی که به یک واحد تخصیص می‌یابد، چقدر است که بخواهد آن را به صورت قاچاق بفروشد؟ متأسفانه برخورد‌هایی که با واحد‌های تولیدی می‌شود، دور از شأن آن هاست. اکنون که برق این واحد‌ها را قطع کرده‌اند و برای راه اندازی ژنراتور نیز باید گازوئیل دریافت کنند.

مرادی توضیح داد: درحال حاضر تولید دچار مشکل شده است، چون گازوئیل قطره چکانی داده می‌شود. اگر واقعا گازوئیل نداریم، حداقل ادبیات این باشد که «نداریم» نه اینکه به واحد تولیدی گفته شود «مصرف نداری!» اگر مصرفی در کار نیست، چرا آن واحد مجبور است گازوئیل را به صورت آزاد بخرد؟

وی بیان کرد: گازوئیلی که به صورت قاچاق خریداری می‌شود، بعضا کیفیت پایینی دارد، ممکن است در آن تقلب شده باشد و همین موضوع باعث خرابی ژنراتور، افزایش هزینه تعمیرات، ایجاد آلایندگی و مراجعه نهاد‌های نظارتی مانند محیط زیست به واحد تولیدی شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تأکید کرد: همه ما سوار یک کشتی هستیم و وضعیت جالبی نداریم، اما واحد‌های صنعتی شرایط را درک کرده‌اند. تلاش می‌کنند تعدیل نیرو نداشته باشند و با تمام توان شرایط را مدیریت کنند. تنها خواسته آن‌ها این است که شرایط در استان با سایر نقاط کشور یکسان باشد. نباید شرایط استان بدتر از دیگر مناطق باشد.

وضعیت نابسامان تأمین گازوئیل در  استان‌ها

مرادی با اشاره به وضعیت نابسامان تأمین گازوئیل در استان‌ها گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد، اثرات منفی آن کل تولید کشور را دربرخواهد گرفت. برای مثال اگر یک واحد قطعه ساز نتواند قطعه تولید کند، دیگران هم معطل می‌شوند. اگر رقیبی وجود داشته باشد، واحد آسیب دیده به مرور حذف می‌شود و در رقابت پذیری ضربه‌ می‌بیند. این در نهایت به تضعیف اقتصاد ملی منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم عدالت در توزیع سوخت گفت: خواسته صنعتگران استان این است که عدالت به طور کامل در سراسر کشور اجرا شود. اگر در نقطه‌ای گازوئیل نیست، در نقاط دیگر نیز نباید به راحتی دردسترس باشد. در حالی که ما باید برای هر لیتر سوخت بدویم، آن هم با هزینه‌های بالا که مستقیما روی قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد، درحالی که این هزینه‌ها در قیمت فروش محصول به خریدار دیده نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->