حذف ۲۵۰ میلیون حساب بانکی توسط بانک مرکزی پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) | عقب‌نشینی میلیونی سکه‌های سنگین شرایط فروش محصولات ایران خودرو ویژه منتخبین مردادماه (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات زنگ خطر فرار سرمایه‌ی خارجی از کشور پس از اختلال در کار صرافی‌ها افزایش ذخیره گازی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس + فیلم قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی فردا (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) انجام می‌شود | ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی: دولت هزینه واردات دام یا گوشت را صرف تقویت تولید داخل کند + فیلم دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی: ما در حوزه اعطای وام ازدواج، شرمنده همه مردم استان هستیم + فیلم بورس هفته را سبزپوش آغاز کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) زنگنه: ارز توافقی مُرد و حذف خواهد شد | ۱۷۰۰ شرکت با سرمایه‌گذاری خارجی از ایران خارج شدند پول‌های بلوکه شده خودرو‌های وارداتی از امروز (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) آزادسازی شد خودرو‌های مناطق آزاد هم می‌توانند پلاک ملی بگیرند قطع برق شهروندان مشهدی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ نرخ طلا و سکه امروز در مشهد چقدر شد؟ (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز در بازار امروز (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مزایا و معایب قرارداد‌های موقت و دائم کارگران چیست؟ واریز ۶۹۰۰ میلیارد تومان سود به حساب ۲.۷ میلیون سهامدار (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیریت بازار طلا و سکه در جنگ ۱۲ روزه | بهای جهانی طلا تا پایان سال میلادی به ۴۰۰۰ دلار می‌رسد بیمه شدگان «پاره‌وقت» تأمین اجتماعی چگونه می‌توانند «سوابق بیمه‌ای» خود را خریداری و کامل کنند؟ افزایش سقف برداشت از کارت سوخت در جایگاه‌های مرزی تا ۵۰ لیتر گشایش پنجره بودجه چند هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی به روی خراسان رضوی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی  پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ) گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد
سرخط خبرها

گازوئیل بی کیفیت، ضربه مهلک به تولید

  • کد خبر: ۳۳۵۹۰۸
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
گازوئیل بی کیفیت، ضربه مهلک به تولید
دبیر انجمن مدیران صنایع: بخشی از  سوخت آزادی که  روانه تولیدی می‌شود، بی کیفیت است.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ قطعی برق، تولید بسیاری از صنایع را کاهش داده است. دولت در واکنش به این بحران، صنایع را به ساخت نیروگاه مکلف کرده است. این تصمیم که با انتقاد‌های فراوانی روبه رو شده کماکان در حال اجراست و طبق شواهد، دولت برق تولیدشده توسط صنایع را به خودشان نمی‌دهد. در واکنش به این اقدام، برخی تولیدکنندگان به خرید ژنراتور روی آورده‌اند، اما این راهکار هم کارساز نیست و گازوئیل در کشور نایاب شده است و حتی اگر پیدا شود با قیمتی نجومی به واحد‌های تولیدی عرضه می‌شود.

براین اساس روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، اتخاذ تدابیر فوری برای هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو، صمت و نفت به منظور تضمین تأمین گازوئیل واحد‌های تولیدی را خواستار شد.

در نامه صمد حسن زاده، رئیس اتاق ایران به محمدرضا عارف، معاون رئیس جمهور با اشاره به شرایط دشوار واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت در شرایط تداوم قطعی برق، اعلام کرده است: در این میان نبود هماهنگی کافی میان وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نفت در تعیین و تخصیص سهمیه گازوئیل، واحد‌های تولیدی در تأمین سوخت مورد نیاز برای دستگاه‌های مولد برق نیز با چالش‌های جدی روبه رو هستند و این وضعیت با ایجاد اختلال در تولید برق اضطراری، حفظ ظرفیت تولید این واحد‌ها را با مانع جدیدی روبه رو کرده است.

خرید سوخت بی کیفیت توسط واحد‌های تولیدی

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرا با بیان اینکه تأمین گازوئیل مورد نیاز واحد‌های تولیدی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، گفت: محدودیت‌های اخیر و ناهماهنگی در تخصیص سهمیه باعث شده است واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت، ناگزیر به خرید گازوئیل آزاد و خارج از شبکه شوند؛ سوختی که گاه کیفیت آن پایین است و خسارت‌هایی به تجهیزات وارد می‌کند.

امیرمهدی مرادی با اشاره به اینکه وضعیت اعتراضات ماشین‌های سنگین بر این وضعیت اثرگذار بوده است، اظهار کرد: از گذشته نیز تأمین سوخت مورد نیاز واحد‌ها دشوار بوده و همواره ترس از قاچاق سوخت موجب شده نگاه خاصی بر این مسئله حاکم باشد. اکنون نیز شرایط خاص‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است.

وی افزود: وقتی برق واحد‌ها قطع می‌شود، بخشی از سوخت گازوئیل باید به صورت آزاد خریداری شود و در حال حاضر میزان این خرید آزاد افزایش یافته است.

مرادی با اشاره به افزایش محدودیت‌ها تأکید کرد: این درحالی است حتی زمانی که واحد تولیدی درخواست رسمی برای تأمین سوخت می‌دهد، سازمان صمت میزان آن را کاهش می‌دهد و پس از ارجاع به شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز مجددا از مقدار سهمیه تخصیص یافته کاسته می‌شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت ناچارند بخشی از گازوئیل مورد نیاز خود را به صورت آزاد تأمین کنند. بخشی از این مسئله به مشکل در شبکه تأمین گازوئیل برمی گردد و بخشی دیگر به اعتماد نداشتن به واحد‌های تولیدی. تصور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه واحد‌های صنعتی، گازوئیل تخصیص یافته را صرف تولید نمی‌کنند و آن را قاچاق می‌کنند.

انتقاد از بی‌اعتمادی به تولید‌کننده‌ها

وی با انتقاد از این دیدگاه گفت: لازم است به تولیدکنندگان اعتماد شود. این پرسش مطرح است مقدار گازوئیلی که به یک واحد تخصیص می‌یابد، چقدر است که بخواهد آن را به صورت قاچاق بفروشد؟ متأسفانه برخورد‌هایی که با واحد‌های تولیدی می‌شود، دور از شأن آن هاست. اکنون که برق این واحد‌ها را قطع کرده‌اند و برای راه اندازی ژنراتور نیز باید گازوئیل دریافت کنند.

مرادی توضیح داد: درحال حاضر تولید دچار مشکل شده است، چون گازوئیل قطره چکانی داده می‌شود. اگر واقعا گازوئیل نداریم، حداقل ادبیات این باشد که «نداریم» نه اینکه به واحد تولیدی گفته شود «مصرف نداری!» اگر مصرفی در کار نیست، چرا آن واحد مجبور است گازوئیل را به صورت آزاد بخرد؟

وی بیان کرد: گازوئیلی که به صورت قاچاق خریداری می‌شود، بعضا کیفیت پایینی دارد، ممکن است در آن تقلب شده باشد و همین موضوع باعث خرابی ژنراتور، افزایش هزینه تعمیرات، ایجاد آلایندگی و مراجعه نهاد‌های نظارتی مانند محیط زیست به واحد تولیدی شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تأکید کرد: همه ما سوار یک کشتی هستیم و وضعیت جالبی نداریم، اما واحد‌های صنعتی شرایط را درک کرده‌اند. تلاش می‌کنند تعدیل نیرو نداشته باشند و با تمام توان شرایط را مدیریت کنند. تنها خواسته آن‌ها این است که شرایط در استان با سایر نقاط کشور یکسان باشد. نباید شرایط استان بدتر از دیگر مناطق باشد.

وضعیت نابسامان تأمین گازوئیل در  استان‌ها

مرادی با اشاره به وضعیت نابسامان تأمین گازوئیل در استان‌ها گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد، اثرات منفی آن کل تولید کشور را دربرخواهد گرفت. برای مثال اگر یک واحد قطعه ساز نتواند قطعه تولید کند، دیگران هم معطل می‌شوند. اگر رقیبی وجود داشته باشد، واحد آسیب دیده به مرور حذف می‌شود و در رقابت پذیری ضربه‌ می‌بیند. این در نهایت به تضعیف اقتصاد ملی منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم عدالت در توزیع سوخت گفت: خواسته صنعتگران استان این است که عدالت به طور کامل در سراسر کشور اجرا شود. اگر در نقطه‌ای گازوئیل نیست، در نقاط دیگر نیز نباید به راحتی دردسترس باشد. در حالی که ما باید برای هر لیتر سوخت بدویم، آن هم با هزینه‌های بالا که مستقیما روی قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد، درحالی که این هزینه‌ها در قیمت فروش محصول به خریدار دیده نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->