به گزارش شهرآرانیوز؛ دنی بویل، کارگردان برنده جایزه اسکار و سازنده آثار ماندگاری، چون «میلیونر زاغهنشین» و «رگیابی»، اینبار با پروژهای بازمیگردد که هم گذشته او را زنده میکند و هم آینده سینما را به چالش میکشد.
فیلم ترسناک «۲۸ سال بعد» که ادامهای بر فرنچایز کلاسیک «۲۸ روز بعد» محسوب میشود، نه تنها بازگشت ویروس خشم را به تصویر میکشد، بلکه از اساس تعریف ما از «بلوکباستر» را نیز به لرزه در میآورد.
در حالیکه از سال گذشته شایعاتی درباره استفاده از آیفون در پشت صحنه این پروژه مطرح شده بود حالا IGN در گفتوگویی رسمی با «دنی بویل» تأیید کرده که فیلم ۸۰ میلیون دلاری بهصورت کامل با آیفون ضبط شده است؛ آنهم با روشهایی کمسابقه و خلاقانه. بویل در این گفتوگو فاش کرده است که برای فیلمبرداری از ریگهایی استفاده شده که شامل ترکیبهای متفاوتی از آیفونها بوده است: ما سه نوع ریگ داشتیم، یکی با ۸ دوربین، یکی با ۱۰ و یکی با ۲۰ که همهشان قابل حمل با یک نفر بودند.
وی افزود: در برخی سکانسها، این ریگها بهطور همزمان مورد استفاده قرار گرفتهاند؛ روشی که به تیم اجازه داده تا حرکات، زوایا و لحظات بحرانی را از چند نقطه دید ثبت و ترکیب کنند.
هدف بویل و فیلمبردار باسابقهاش «آنتونی داد منتل» از انتخاب این شیوه نوین، صرفاً نمایش تکنولوژی نبوده بلکه تمرکز بر خلق حسی از اضطراب، خشونت و سرعت بوده است؛ عناصری که در فیلم اول بهخوبی عمل کرده بودند. بویل در اینباره توضیح میدهد: در قالب عریض ۲.۷۶:۱، احساس ناامنی بیشتر است. آنها (مبتلایان) میتوانند هرجایی باشند... مجبور میشوید مدام اطرافتان را اسکن کنید، دنبال خطر بگردید.
وی در ادامه یکی از نماهای ثبتشده با ریگ ۲۰ آیفونی را «تکاندهنده» توصیف میکند و میگوید: صحنهای در نیمه دوم فیلم هست که با همان ریگ گرفته شده و کاملاً گرافیکی است ئاما از نظر تکنیکی هم حیرتانگیز است. وقتی ببینید، میفهمید کدام صحنه است.
به گفته او، این شیوه امکان برش، تدوین و انتخاب نماها را به گونهای فراهم میکند که معمولاً تنها با دوربینهای حرفهای بسیار گرانقیمت قابل انجام است.
تا پیش از این، تجربه فیلمبرداری با آیفون محدود به پروژههای مستقل و کمهزینهای، چون Tangerine (۲۰۱۵) یا Unsane (۲۰۱۸) بود، اما حالا ورود این فناوری به قلب یک تولید پرهزینه و تجاری به کارگردانی چهرهای، چون دنی بویل، نقطه عطفی در تاریخ ابزارهای سینمایی بهشمار میرود. اتفاقی که شاید بتواند مسیر سینمای جریان اصلی را نیز متحول کند.
«۲۸ سال بعد» نهتنها بازگشتی بلندمدت و مورد انتظار به یکی از مهمترین آثار ترسناک قرن بیستویکم است، بلکه گام بلندی در تبدیل تلفنهای هوشمند به ابزارهای حرفهای تصویرسازی در صنعت فیلم بهشمار میرود.
این فیلم که با بودجه ۸۰ میلیون دلاری ساخته شده از تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۵ در سینماهای جهان به نمایش درمیآید.
منبع: برنا