از درد دل برای کارفرما تا خیانت و جنایت! (۱۸ اردیبهشت) هشدار هواشناسی و راهداری درباره باران و گرد و خاک در جاده‌های خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت) ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک چطور با قلدری سایبری یا زورگویی مجازی برخورد کنیم؟ بارش باران  و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی | کاهش دید افقی رانندگان در جاده سبزوار و بردسکن (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۱۹ قبضه انواع سلاح غیرمجاز توسط پلیس مشهد راز همدلی چیست؟ دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها آیا از تأثیر اعجاب‌آور غلات در بهبود دیابت خبر دارید؟ مشارکت ۴۷.۴ درصدی مردم خراسان رضوی در انتخابات ۱۴۰۲ براساس آمار ثبت احوال اعمال قانون ۲۱۵۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | مصدومیت ۷۰ نفر درتصادفات رانندگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) خراسان رضوی دارنده رتبه هشتم ولادت در کشور در سال ۱۴۰۲ | مشهد رتبه یازدهم ولادت در استان پایین‌بودن تستوسترون چگونه بر سلامت قلب اثر می‌گذارد؟ هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در مشهد آغاز شد کتاب‌هایی که می‌توانند سمی باشند | چیزی که درباره کتاب‌ها نمی‌دانید درباره آسم و عوامل ایجادکننده آن شهروندان همچنان از کمبود‌ها و توزیع نامناسب شیرخشک گلایه دارند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | کاهش دما و بارش باران در اواخر هفته (١٨ اردیبهشت ١۴٠٣) کمبود آب و  چاره‌های پیش‌رو
سرخط خبرها

درست‌کردن شمع در خانه

  • کد خبر: ۳۴۰۰۳
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
درست‌کردن شمع در خانه
شمع‌ها از پرکاربردترین لوازمی هستند که از گذشته‌های دور تا امروز از آن‌ها استفاده کرده ایم، از خاموشی‌های گاه و بیگاه برق گرفته تا مراسم نذر و نیاز و ختم و تولد.
شهرآرانیوز - شمع‌ها از پرکاربردترین لوازمی هستند که از گذشته‌های دور تا امروز از آن‌ها استفاده کرده ایم، از خاموشی‌های گاه و بیگاه برق گرفته تا مراسم نذر و نیاز و ختم و تولد. تفاوت شمع‌های گذشته بیشتر در رنگ و ظاهر ساده یا مارپیچشان بود، ولی امروزه به اندازه‌ای تنوع و تزیین در تولیدشان به کار رفته است که می‌توان از شمع سازی به عنوان حرفه‌ای مستقل یاد کرد، موضوعی که به عقیده سحر روشنایی، یکی از تولیدکنندگان این کالا، می‌تواند افزون بر تأمین نیاز روزانه ما، زمینه‌ای برای ایجاد یک شغل خانگی خوب هم باشد.


مواد اولیه موردنیاز:


برای تهیه یک شمع ساده با ارتفاع ۱۰ سانتی متر و قطر ۳ سانتی متر به ۲۰۰ گرم پارافین، ۲۰ گرم اسید استارین، ۱۲ سانتی متر نخ فتیله، یک قالب ساده و قدری رنگ و اسانس نیاز دارید.

پارافین (جامد، کریستالی و ژله ای) / فتیله (قیطانی، سیمی و نخ پرک) / قالب (فلزی، سیلیکونی و پلاستیکی) / رنگ (شمعی، روغنی، صنعتی و پارچه ای)


بازار خرید لوازم:


اگر قصد تولید شمع در حد نیاز خودتان را دارید، می‌توانید مواد اولیه آن را از خرازی‌ها یا گل سازی‌های سطح شهر تهیه کنید، ولی اگر قصد انجام کار حرفه‌ای دارید باید عمده خرید کنید که بتوانید تخفیف خوبی بگیرید. توصیه می‌کنیم برای تهیه مواد اولیه حتما سری به بازار فتح آباد واقع در خیام ۴۰ بزنید.


قیمت اجناس پایه:


پارافین

جامد = متوسط کیلویی ۱۴-۱۶ هزار تومان
کریستالی = متوسط ۲۲ هزار تومان
ژله‌ای = متوسط ۳۵-۴۰ هزار تومان
فتیله آماده = یک توپ ده متری ۵ هزار تومان
اسید استارین = ۱۰۰ گرم ۵ هزار تومان
رنگ شمع = ۷-۱۰ هزار تومان
اسانس = ۳ هزار تومان

* قیمت قالب‌ها به جنس و اندازه آن‌ها بستگی دارد. برای نمونه، یک قالب فلزی با ارتفاع ۱۰ سانتی متر و قطر ۳ سانتی متر ۱۴ هزار تومان، پلاستیکی با همان اندازه ۸۰۰۰ تومان و سیلیکونی در اندازه متوسط ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.
درست کردن فتیله:

برای اینکه شمعی که تولید می‌کنید بیشتر مقرون به صرفه باشد، پیشنهاد می‌کنیم نخ فتیله را متری یا توپی بخرید و خودتان آن را آماده کنید. برای این منظور، در ظرف فلزی کوچکی مقداری موم صنعتی بریزید و با حرارت خیلی ملایم آن را آب کنید. بعد نخ را داخل موم آب شده بیندازیدو پس از چند ثانیه خارج کنید. نخ را روی روزنامه‌ای صاف بگذارید تا سرد شود. حواستان باشد موم خیلی سریع می‌سوزد و به درد نخور می‌شود.


انواع شمع‌های موجود


معمولی = اگر می‌خواهید شمع‌های ساده و البته پرکاربرد درست کنید که بتوان روی آن‌ها کار‌های تزیینی بیشتری انجام داد که به چشم بیاید و ارزش افزوده کار شما را بالا ببرد، از پارافین جامد استفاده کنید.

کریستالی = اگر می‌خواهید شمع‌هایی شفاف و با کیفیت‌تر از شمع‌های معمولی تولید کنید، و اتفاقا ظاهرشان هم برایتان مهم است، از پارافین کریستالی استفاده کنید.

ژله‌ای = اگر به دنبال تولید شمع‌هایی هستید که بی رنگ باشند و بتوان درست مانند یک آکواریوم داخل آن چیزی ریخت که دیده شود، از پارافین‌های ژله‌ای استفاده کنید. کار با این پارافین به مهارت بیشتری نیاز دارد.


مقرون به صرفه‌ترین روش تهیه شمع:


برای داشتن یک شمع زیبا می‌توانید به ۳ روش عمل کنید. اول دست به کار شوید و خودتان آن را بسازید (روش ساخت آن ساده است و به راحتی می‌توانید با کمی جست وجو آن را در کانال‌ها و سایت‌ها بیابید). دوم از تولیدکننده‌های خانگی بخرید که قدری از حالت اول گران‌تر است و سوم از فروشگاه‌های سطح شهر خرید کنید. برای نمونه، اگر شمعی برای خودتان ۱۰ هزار تومان هزینه ببرد، از تولیدکننده همان را باید با ۲ برابر قیمت و از فروشنده تا ۴ برابر قیمت بخرید.


روش پایه تهیه انواع شمع


پارافین را به اندازه نیاز به صورت بن ماری (روی بخار آب) ذوب کنید. (قرار دادن مستقیم پارافین روی شعله برای ذوب کردن باعث آتش سوزی می‌شود)

همه قسمت‌های داخلی قالب را با پنبه آغشته به روغن مایع چرب کنید.

فتیله را حدود ۲ سانتی متر از سوراخ انتهای قالب بیرون بیاورید و با چسب، از بیرون محکم کنید. اگر فکر می‌کنید سوراخ کمی بزرگ است و ممکن است پارافین بیرون بریزد، قالب را در ظرف آب بگذارید. ادامه فتیله را هم از بالای کار ثابت کنید.
پارافین ذوب شده را بااحتیاط داخل قالب بریزید. حدود یک روز صبر کنید تا پارافین خوب سرد شود. بعد، چسب‌ها را از انتهای فتیله جدا و با کمی ضربه آهسته به قالب، شمع را خارج کنید. اگر دیدید شمع از قالب جدا نمی‌شود، یک ربع دیگر آن را در یخچال بگذارید تا راحت جدا شود.

برای رنگی کردن شمع، رنگ را در هنگام ذوب کردن پارافین به آن اضافه کنید. برای بهتر حل شدن رنگ در پارافین هم از اسید استارین استفاده کنید. این ماده برای بدون اشک کردن شمع هم کاربرد دارد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->