شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

سردار باقرزاده: سرنوشت شهید نسیم افغانی تدبیر الهی بود/ در دفاع مقدس ۲۳۰۰ شهید افغانستانی داریم

  • کد خبر: ۳۴۰۵۸
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
سردار باقرزاده: سرنوشت شهید نسیم افغانی تدبیر الهی بود/ در دفاع مقدس ۲۳۰۰ شهید افغانستانی داریم
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه نسیم آمد و فتنه شکنی کرد و سرنوشت او تدبیر الهی بود گفت: در دفاع مقدس ۲۳۰۰ شهید افغانستانی داریم.
شهرآرانیوز؛ سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در رابطه با محل تفحص شهید نسیم افغانی اظهارداشت که ما همه مناطق عملیاتی را برای تفحص شهدای دفاع مقدس ایران در برابر تجاوز عراق در دستور کار خود داریم که از جمله آن‌ها منطقه «میسان یا العماره» عراق بود که در جنوب شرقی این کشور واقع شده و این مناطق، مناطق عملیاتی «والفجر مقدماتی» و «والفجر ۱» بوده است.

سردار باقرزاده تصریح کرد: خدای متعال نیرو‌های جست‌وجو کننده را به نقطه‌ای که گروهی از شهدا در آنجا قرار گرفته بودند، هدایت کرد که اولین شهید (تفحص شده) نسیم بوده، و با وزیدن نسیم خوش، بوی خوش سایر یوسف‌ها هم به مشام ما رسید و توانستیم آن‌ها را هم کاوش و پیدا کنیم.

در دفاع مقدس ۲ هزارو ۳۰۰ شهید افغانستانی داریم

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در رابطه با آمار رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس گفت: دو گردان که تقریبا قطعی است، ما دو گردان نزدیک به یک تیپ، که به عنوان «تیپ ابوذر» مطرح بوده، از بچه‌های افغانستانی داشتیم. آنچه در مورد آمار شهدا نیز به من نقل کردند، تا ۲ هزارو ۳۰۰ شهید افغانستانی بوده، اما مطمئن نیستم و باید آمار دقیق از بنیاد شهید گرفته شود.

وی ادامه داد: بچه‌های افغانستان به شجاعت و سخت‌کوشی شهره بودند، الان هم همین طور است. معمولا کار‌های سخت و دشوار را در جبهات بچه‌هایی که سخت‌کوش‌تر بودند، به عهده می‌گرفتند. من بچه‌های افغانستان را دیدم که در کوهستان‌ها خوب می‌جنگیدند، آن‌ها در مناطق حاج عمران، کلاشین، تپه شهید صدر، ۲۵۱۹، کی دو و دیگر مناطق دیگر حضور داشتند.

درخواست‌های زیادی برای برگزاری مراسم تشییع شهید نسیم افغانی داشتیم
 
سردار باقرزاده در مورد پیدا نشدن نشانی از خانواده شهید نسیم افغانستانی، با اشاره به فراخوان عمومی که داده شد، و برخی فضاسازی‌های رسانه‌های معاند تصریح کرد: برخلاف آن چیزی که دشمنان ما گفتند که ایران یک سناریو درست کرده! ابدا چنین چیزی نبوده، کار جستجو برای شناسایی خانواده این شهید را شروع کرده بودیم، در آستانه ورود شهدا به کشور بودیم، گفتم تکلیف این شهید را روشن کنیم، مأیوس بودیم از طریق طبیعی و سازوکار‌های عادی که داریم، به نتیجه برسیم، گفتیم بهترین کار این است که مردم، مخاطب عام و برادران و خواهران افغانستانی را صدا بزنیم.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران خاطرنشان کرد که به دنبال این فراخوان، با درخواست‌های متعدد برای تشییع این شهید در شهر‌های مختلف ایران مواجه شدیم، که به دلیل شرایط کرونا به مصلحت ندیدند، حتی در مشهد هم بنابر وضعیت قرمز این شهر، تشییع در داخل حرم مطهر، توسط خدام و مردم به صورت محدود، از رواق امام خمینی (ره) تا صحن آزادی صورت گرفت و شهید نسیم افغانستانی در غرقه ۱۷۰ از غرفه‌های صحن آزادی خاک‌سپاری شد.

سرنوشت نسیم افغانی تدبیر الهی بود
 
سردار باقرزاده ادامه داد: این یک تدبیر الهی بود که این برادر مهاجر مظلوم که در چند عملیات متوالی (عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی و والفجر ۱) شرکت کرده بود؛ حتی در عملیات رمضان مجروح شد و در اوایل سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۱ به شهادت رسیدند. در حالی که در غربت ماند، و خانواده‌اش شناسایی نشد، در پناه امام غریب قرار بگیرد. این اراده زیبای الهی است که بعد با فرمان و دستور حضرت آقا در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود.

وی ادامه داد که قاعدتا اگر خانواده این شهید شناسایی می‌شد، پیکر او به افغانستان اعزام می‌شد و به میهن خودش می‌رفت، ولی ایران هم وطن دوم مردم افغانستان است، و همه مهاجران، اعم از شیعه و سنی این را لمس کردند.

نسیم آمد و فتنه شکنی کرد
 
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران افزود: نسیم آمد و فتنه شکنی کرد. در فضای غبارآلودی که دشمن ایجاد کرده بود، این شرایط با آمدن نسیم تقارن پیدا کرد. ما این را تدبیر نکرده بودیم، العبد یدبر والله یقدر، حتی مکان تدفین این شهید یک چیز دیگر در ذهن ما بود، ولی فرمان آمد که باید به این صورت دفن شود و ما به این نقطه رسیدیم.

سردار باقرزاده تأکید کرد: نسیم یک سند است، یک نشانه و یک نماد است، شاید ما همه شهدا را نتوانیم در حرم امام رضا (ع) دفن کنیم، ولی نسیم یک نماد است، یک نمونه، شاخص و علامت که راه گم نشود؛ به واسطه نسیم مردم متوجه می‌شوند که روابط بین ایران و افغانستان چقدر عمیق است؛ طوری که، ولی امر مسلمین می‌آید و تکلیف پیکر را از حیث تدفین مشخص می‌کند، شما ندارید کسی از شهدا را که، ولی امر مسلمین تکلیف تدفین او را مشخص کرده باشد، اما اینجا می‌بینید که آقا امر فرمودند این شهید در آنجا دفن شود؛ عمق محبت این‌جا روشن است.
 
 
سردار باقرزاده: سرنوشت شهید نسیم افغانی تدبیر الهی بود/ در دفاع مقدس ۲۳۰۰ شهید افغانستانی داریم


پیوند مردم ایران و افغانستان تاریخی است

وی با اشاره به پیوند ملت ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: پیوند ملت ایران و افغانستان یک پیوند تاریخی است. برادران و خواهران افغانستانی، چه آن‌هایی که مقیم ایران هستند، چه آن‌هایی که در افغانستان به سر می‌برند. پیوندی که ریشه در دل تاریخ و دیانت این دو سرزمین، و ریشه در اسلامیت مردم افغانستان و ایران دارد. در چنین فضایی ما نباید اجازه بدهیم که دشمنان سوءاستفاده کنند.

سردار باقرزاده تاکید کرد: حضرت آقا، همان دیدگاهی که امام خمینی (ره) نسبت به برادران مهاجر افغانستانی و غیرمهاجر داشتند را دارند. ایشان بار‌ها در دیدار با شخصیت‌های سیاسی افغانستانی، از شجاعت، نجابت، فرهیختگی و سایر ویژگی‌های مردم افغانستان را ذکر کردند که در سوابق نیز موجود است. ایشان همواره مردم افغانستان را فارغ از این‌که شیعه یا سنی هستند، یا چه قومی هستند؛ پشتون، ازبک، هزاره، تاجیک و... ستایش کردند. ایشان همواره این نکته را متذکر شدند که باید موانع از جلو راه مردم افغانستان برای رسیدن به شکوفایی و استقلال برداشته شود و سیاسیون اجازه ندهند که ایادی دشمن سرنوشت مردم افغانستان را عوض کند.

وی با بیان اینکه بچه‌های ایران نیز در زمان جهاد افغانستان، به مردم این کشور کمک کردند، گفت: شهید نیری ما، کسی بود که به هرات رفته بود تا پلی را تخریب کند، تا شوروی نتواند دست به حمله زند، آنجا رفت و پل را منهدم کرد، اما خودش شهید شد. بعد بچه‌های افغانستان چندین شهید دادند تا پیکر او را به عقب منتقل کنند. پیکر او در هرات دفن شد و بقعه و بارگاهی برایش ساخته شد، اما طالبان که آمد، این قبر را از بین برد.

سردار باقرزاده: سرنوشت شهید نسیم افغانی تدبیر الهی بود/ در دفاع مقدس ۲۳۰۰ شهید افغانستانی داریم


غرفه اختصاصی شهدای افغانستانی در موزه دفاع مقدس
 
سردار باقرزاده با اشاره به دستور رهبر انقلاب اسلامی برای ایجاد یک غرفه اختصاصی در موزه دفاع مقدس ایران برای شهدای افغانستانی افزود که خانواده‌های شهدای افغانستانی؛ چه شهدای دفاع مقدس و چه مدافعین حرم، وسایلی از شهیدان‌شان را که می‌خواهند در موزه نگهداری شود، آماده کنند و با اولین فراخوان، تحویل موزه دفاع مقدس بدهند.

وی تصریح کرد که پیشنهاد دیگری را به وزیر راه و شهرسازی ایران دادم، که یکی از سالن‌های ترانزیتی مرز دوغارون به نام شهید نسیم افغانستانی نام‌گذاری شود. هم‌چنین پیشنهاد دادیم یکی از دوره‌های آموزشی در سطح نیرو‌های مسلح ایران به نام شهید نسیم نام‌گذاری شود و روز ورود شهید نسیم افغانستانی به ایران، اگر چنین روزی در تاریخ نبوده، به نام روز دوستی مردم ایران و افغانستان نام‌گذاری شود.

منبع: خبرگزاری صدای افغان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->