«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

ساخت دستگاهی برای شناسایی کرونایی‌های بدون علامت

  • کد خبر: ۳۴۱۱۲
  • ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
ساخت دستگاهی برای شناسایی کرونایی‌های بدون علامت
محققان ایرانی دستگاهی ساخته‌اند که با اندازه‌گیری میزان گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) در خلط، بیماران مبتلا به کرونا و بدون علامت را شناسایی می‌کند. تست‌های این دستگاه بر روی ۶۰۰ بیمار در ۴ بیمارستان موفقیت آمیز بوده و این دستگاه توسط یکی از شرکت‌های فناور در حال تجاری سازی است.
به گزارش شهرآرانیوز، محمد عبدالاحد، از آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه در این مقاله نشان دادیم که چگونه می‌توان از گونه‌های اکسیژن فعال برای تشخیص بیماری‌های مربوط به ریه استفاده کرد، گفت: افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند نشان دهنده بیماری کرونا باشد؛ چراکه در بیماران کرونایی حتی زمانی که هنوز علائم بیماری مشخص نشده است، میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خلط بیمار تغییر می‌کند و حسگر تولید شده با استفاده از این شاخص می‌تواند وجود بیماری را مشخص کند.

وی دلیل افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط را مربوط به عملکرد التهابی بدن در برابر حضور ویروس دانست و همچنین فعالیت‌های سلولی نیز در زمانی درگیری با ویروس موجب تشکیل گونه‌های اکسیژن فعال می‌شوند.

عبدالاحد درباره توسعه این فناوری و تجاری‌سازی آن یادآور شد: این پروژه در مرحله تجاری‌سازی است و تا کنون این فناوری روی بیش از ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های امام خمینی، بیمارستان لقمان حکیم، بیمارستان امام حسین و نورافشار مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی به دست آمده است. در حال حاضر این فناوری در یکی از شرکت‌های سازنده نانوحسگر در حال تجاری‌سازی است.

به گفته مجری طرح، نتایج آزمون‌های به دست آمده از این دستگاه برای دریافت مجوز‌های لازم به سازمان‌های مربوطه ارسال شده است.

عبدالاحد با تاکید بر اینکه این دستگاه تنها برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ نیست، بلکه برای تشخیص بیماری‌های ریوی قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: برخی از بیماری‌ها نظیر آسم و سل نیز می‌توانند در خلط بیمار تغییراتی ایجاد کنند که با استفاده از این دستگاه قابل رهگیری هستند. علاوه بر آن این دستگاه می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری کرونا استفاده شود به گونه‌ای که اگر کسی توسط این دستگاه مشکوک به کرونا تشخیص داده شد باید برای تست‌های تکمیلی اقدام کند.

وی مهمترین کاربرد این دستگاه را پایش جمعی و تست افراد کرونایی بی علامت ذکر کرد و گفت: انتشار این مقاله در دومین نشریه مهم در حوزه الکتروشیمی نشان از اهمیت و تاثیرگذاری این فناوری دارد.

این مقاله با عنوان Real-time diagnosis of reactive oxygen species (ROS) in fresh sputum by electrochemical tracing; correlation between COVID-۱۹ and viral-induced ROS in lung/respiratory epithelium during this pandemic برای انتشار در مجله Biosens Bioelectron مورد پذیرش قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->