پزشکیان در گفت‌وگو با امیر قطر: ایران در کنار قطر ایستاده است امیر قطر خطاب به ترامپ: حمله اسرائیل را نقض حاکمیت و امنیت‌مان می‌دانیم ترامپ نقض حاکمیت قطر را محکوم کرد هشدار داغ روسیه به اروپا: زمستان سرد و کمبود گاز در راه است! عراقچی: ایران همکاری پادمانی با آژانس را با چارچوب جدید ادامه می‌دهد گروسی پس از دیدار با عراقچی: بر سر جزئیات از سرگیری بازرسی در ایران به توافق رسیدیم با حمله صهیونیست ها به قطر معلوم شد؛ حق با خیبرشکن ایران است! کشته و مجروح شدن ۳ شهروند قطری در حمله اسرائیل (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) کاخ سفید: قطر از حمله اسرائیل مطلع شده بود تفاهم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) عراقچی با رئیس جمهور مصر دیدار کرد اولین واکنش حماس به حمله اسرائیل برای ترور رهبران این جنبش در دوحه قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) واکنش انگلیس به حمله اسرائیل به دوحه قطر بیانیه حزب الله لبنان درباره حمله رژیم صهیونیستی به قطر واکنش پزشکیان به حمله اسرائیل به قطر | رئیس جمهور: رژیم صهیونی هیچ مرزی برای جنایت قائل نیست تایید شهادت ۵ نفر بر اثر حمله اسرائیل به دوحه قطر + اسامی و تصاویر شهدا (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) واکنش پاکستان به حمله اسرائیل به قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) عملیات دوحه، سایه سنگین ترور بر خاورمیانه| بررسی ابعاد حمله امروز رژیم صهیونیستی به قلب قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) مقام کاخ سفید: ترامپ از حمله اسرائیل به قطر مطلع بود میانجیگری قطر میان رژیم صهیونیستی و حماس تعلیق شد پیام پزشکیان به سران و مردم کشورهای اسلامی | زمانه ما نیازمند اقتدا به «پیام‌آور اخلاق و عدالت و حقوق انسانی» است نتانیاهو بر حمله به نشست سران حماس در دوحه نظارت مستقیم داشت (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) پژمان فر: جامعه بشری و کشور‌های مسلمان باید علیه رژیم صهیونیستی متحد شوند واکنش جهاد اسلامی به حمله اسرائیل علیه مقر حماس در دوحه قطر (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) جزئیات جدید از حمله اسرائیل به مقامات حماس در دوحه قطر | نتانیاهو: عملیات دوحه را مستقل انجام دادیم + عکس (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) امارات به حمله رژیم صهونیستی به قطر واکنش نشان داد آمریکا از حمله اسرائیل به قطر مطلع بوده است (۱۸ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ترکیه برای کریدور رقیب ایران دندان تیز کرد

  • کد خبر: ۳۴۳۸۵۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۱
ترکیه برای کریدور رقیب ایران دندان تیز کرد
با رونمایی از راه‌گذر راه توسعه عراق، ترکیه کریدوری جدید برای اتصال به بازار‌های اروپا در پیش روی خود دید که می‌تواند چالش‌های جدی برای ایران به وجود آورد.

به گزارش شهرآرارنیوز؛  این پروژه با هدف تسهیل تجارت و حمل‌ونقل در شرایط متغیر جهانی و تحولات شتابان ژئوپلیتیکی، به ویژه در پی تنش‌های تجاری چین و آمریکا، به عنوان یک رقیب جدی برای کریدور‌های موجود ایران مطرح شده است.

در دسامبر ۲۰۲۲، عراق به عنوان یک بازیگر جدید در عرصه ترانزیت کالا، راه‌گذر راه توسعه عراق را معرفی کرد. این کریدور به عنوان یک دروازه جدید برای ورود به بازار اروپا توصیف شده و تلاش می‌کند تا در رقابت با کریدور‌های موجود، به ویژه کریدور شمال-جنوب که از ایران عبور می‌کند، موقعیت خود را تثبیت کند.

این کریدور که شامل تکمیل و توسعه بندر فاو و ایجاد اتصال ریلی و جاده‌ای به مرز فیش‌خابور ترکیه است، به طول تقریبی ۱۶۰۰ کیلومتر و با هزینه‌ای حدود ۱۷ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

عراق امیدوار است با این پروژه، ظرفیت ترانزیت خود را به ۳.۵ میلیون TEU و ۲۲ میلیون تن کالا در سال افزایش دهد و همچنین به حدود ۱۵ میلیون مسافر خدمات‌رسانی کند. در این راستا، وزارت حمل‌ونقل عراق اعلام کرده که مراحل نهایی مطالعات این کریدور هنوز در حال انجام است و به زودی آغاز خواهد شد.

در همین حال، ترکیه به شدت به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود با عراق است. وزیر خارجه عراق و همتای بلغاری‌اش چندی پیش به تبادل نظر درباره پروژه جاده توسعه پرداخته بودند و بر آمادگی بلغارستان برای مشارکت در این پروژه تأکید کرده‌اند.

همچنین، بندر فاو به عنوان یک نقطه کلیدی برای شراکت‌های اقتصادی جدید معرفی شده و چندین شرکت اروپایی نیز برای توسعه خطوط ریلی در عراق وارد عمل شده‌اند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که روابط ترکیه و عراق به رغم برخی تنش‌ها در زمینه مسائل آبی، همچنان در حال تقویت است. در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۵، بغداد میزبان امضای یک یادداشت تفاهم مهم میان صندوق توسعه عراق و صندوق ثروت ملی ترکیه بود. این توافق نشان‌دهنده عزم دو کشور برای همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی است.

به تازگی نیز عراق وام ۹۳۰ میلیون دلاری از بانک جهانی دریافت کرده تا بخشی از پروژه توسعه و نوسازی راه‌آهن عراق (IREM) را جلو ببرد.

پیش‌بینی می‌شود راه‌آهن‌ام قصر-موصل تا سال ۲۰۳۷، ۶.۳ میلیون تن بار داخلی و ۱.۱ میلیون تن واردات و صادرات را جابه‌جا کند.

مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، عنوان کرد که ایران باید اهداف کریدوری خود را به روشنی تعریف کند تا بتواند در رقابت با کریدور‌های جدید به تحلیل‌های بهتری دست یابد.

در نهایت، این تغییرات در نظام ترانزیتی منطقه می‌تواند بر سیاست‌های اقتصادی و تجاری ایران تأثیرگذار باشد و نیازمند واکنش‌های هوشمندانه در زمینه راهبُرد‌های کریدوری است.

به گفته باقری، با درک درست از مفهوم کریدور به‌عنوان یک همبندی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ایران می‌تواند با بهره‌گیری از فرصت‌ها، در نظم نوین جهانی موقعیت خود را تقویت کند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->