انتظار برای «زن و بچه» و «مرد عینکی» در اکران پساجنگ «روال عادی» در پردیس تئاتر مستقل مشهد روی صحنه می‌رود نسخه سه‌بعدی سریال «ببعی» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش عاشورا و هنر، آفرینش مقاومت در آیینه فرهنگ سوژه سترگ و روایت‌های نحیف | مروری بر دلایل بی رمق ماندن محرم ۱۴۰۴ در سینما و تلویزیون زمان اکران «تلماسه: بخش سوم» به کارگردانی دنی ویلنوو مشخص شد معرفی نامزدهای شورای کتاب کودک برای جایزه «لیندگرن» درگذشت «سورن والنته اوسن» بازیگر، نویسنده و کارگردان دانمارکی ازسرگیری فیلمبرداری «آتشبان»، پس از جنگ ۱۲روزه ظهر عاشورا، خیابان شیرازی و قرار بی قرار عکاسان مشهد صبر، خلاقیت، تداوم | چگونه کودکان و  نوجوانان جهان دیجیتال را کتاب خوان کنیم؟ لزوم جست‌وجوی راهی برای تربیت روایتگران فردا سارا بهرامی بازیگر سریال «کوری» شد واکنش رسانه‌های اسپانیایی به سریال «در انتهای شب» آیدا پناهنده آغاز فیلمبرداری «چشم‌هایش» بهمن فرمان‌آرا درباره هنر پرچم‌دوزی به مناسبت محرم ۱۴۰۴ | این پرچم همیشه بالاست مروری بر فروش سینما‌های کشور در روزهای اخیر (۱۸ تیر ۱۴۰۴) مسعود فراستی با «وطن و تن» در شبکه نمایش خانگی جزئیاتی از تولید آلبوم «مقتل خوانی» حسین علیشاپور
سرخط خبرها

واکنش رسانه‌های اسپانیایی به سریال «در انتهای شب» آیدا پناهنده

  • کد خبر: ۳۴۳۹۴۰
  • ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
واکنش رسانه‌های اسپانیایی به سریال «در انتهای شب» آیدا پناهنده
رسانه‌های اسپانیایی پس از درخشش سریال «در انتهای شب» آیدا پناهنده در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما جوو والنسیا واکنش های مثبتی نسبت به این اثر داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما جوو والنسیا که از ۱۹ تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۵ برگزار شد، شاهد درخشش سریال ایرانی «در انتهای شب» محصول فیلم نت به کارگردانی آیدا پناهنده بود؛ اثری که با بازی‌های درخشان پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین موفق شد جایزه ویژه هیات داوران را برای بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را در بخش سریال‌های این رویداد اروپایی از آن خود کند.

سریال «در انتهای شب» با روایتی ملموس و واقع‌گرایانه از زندگی عاطفی یک خانواده طبقه متوسط، توانست در رقابت با آثار مطرح کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین، نگاه تحسین‌آمیزی از سوی هیأت داوران جشنواره‌ سینماجوو که تمرکز مضمونی آن بر بحران‌های اجتماعی و فرهنگی است، دریافت کند.

حضور موفق سریال «در انتهای شب» در جشنواره «سینما جوو» والنسیا و دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن برای پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین، گامی مهم در مسیر تثبیت جایگاه سریال های نمایش خانگی ایران در صحنه بین‌المللی است. رسانه‌های اسپانیایی با نگاهی مثبت، این اثر را نمونه‌ای از سینمای آرام، صادقانه و متعهد دانستند که قادر است بدون هیاهو، حرف خود را بزند و شنیده شود.

این سریال که پیش‌تر نیز موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره سریز مانیا فرانسه شده بود، اکنون با دومین حضور بین‌المللی خود، بار دیگر نشان داد که سریال های ایرانی در صورت بهره‌گیری از روایت‌های عمیق و صادقانه، توانایی حضور شایسته در عرصه جهانی را دارند.

رسانه‌ها و برگزارکنندگان جشنواره، انتخاب این سریال را به عنوان بخشی از گفتمان فرهنگی و اجتماعی جشنواره دانسته و آن را در زمره آثاری با رویکرد انتقادی و اجتماعی به جهان امروز معرفی کرده‌اند.

تعدادی از رسانه‌های اسپانیایی در مطالبی به سریال ایرانی «در انتهای شب» محصول فیلم نت پرداخته‌اند.

والنسیا پلازا (Valencia Plaza)

والنسیا پلازا در نقد تحلیلی خود این سریال را به دلیل عمق روانشناختی و اجرای بازیگرانش برجسته دانست:

هیأت داوران، بازی‌های عمیق پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین را تحسین کردند؛ بازی‌هایی که توانسته‌اند بحران‌های درونی و عواطف سرکوب‌شده یک زوج ایرانی را با بیانی ساده اما قدرتمند منتقل کنند. زبان بصری سریال به حدی تأثیرگذار است که بدون نیاز به ترجمه و شرح اضافی، می‌تواند به راحتی با مخاطبان اروپایی ارتباط برقرار کند.

اروپا پرس (Europa Press)

این رسانه معتبر نیز در گزارشی درباره آثار حاضر در بخش سریال‌های رسمی جشنواره سینما جوو نوشت:

سریال ایرانی «در انتهای شب» با نگاهی دقیق و عمیق به بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی جامعه امروز بشری، داستان فروپاشی تدریجی رابطه یک زوج در تهران را روایت می‌کند. این اثر به‌خوبی توانسته در میان مجموعه‌هایی که به معضلات نسل جوان، بحران‌های ارتباطی و هویت می‌پردازند، صدایی متفاوت و منحصر به فرد داشته باشد.

همچنین مؤسسه فرهنگی والنسیا (Institut Valencià de Cultura - IVC) به عنوان برگزارکننده جشنواره والنسیا در بیانیه رسمی خود آورده است: «جشنواره سینما جوو در چهلمین دوره خود، آثاری را گرد هم آورده که نگاه‌های متفاوت نسل جوان به جهان امروز را منعکس می‌کنند. سریال ایرانی «در انتهای شب» که ماجرای جدایی زوجی در تهران را به تصویر می‌کشد، نماینده این نگاه صادقانه، واقعی و جهانی به چالش‌های انسانی است.

تصویری انسانی از ایران امروز

«در انتهای شب» با پرهیز از اغراق و شعار، به تصویری از ایران امروز دست می‌یابد که هم آشناست و هم جهانی. این سریال بدون نیاز به فضاهای نمایشی پرزرق و برق، از خلال شخصیت‌هایی باورپذیر و موقعیت‌هایی ملموس، پرسشی بنیادین را مطرح می‌کند: «چگونه در جهان پرتنش امروز، می‌توان امید، همدلی و گفت‌وگو را بازسازی کرد؟

در جهانی که بسیاری از رسانه‌ها تصویری کلیشه‌ای یا صرفا سیاسی از جامعه ایران ارائه می‌دهند، این سریال از زاویه‌ای انسانی و هنری به موضوعات مشترک بشری پرداخته و بازتاب رسانه‌ای مثبت آن در اسپانیا، گواهی است بر توانایی هنر ایرانی در عبور از کلیشه‌ها.»

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->