برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

توضیحات علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، درباره سرنوشت جشنواره‌های سینمایی کشور در سال ۹۹

  • کد خبر: ۳۴۴۴۸
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
توضیحات علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، درباره سرنوشت جشنواره‌های سینمایی کشور در سال ۹۹
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در بخشی از گفت‌وگوی لایو «دوشنبه‌های سینما» درباره برنامه و سناریوی برگزاری جشنواره‌ها در سال جدید به اظهارنظر پرداخت.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - بسیاری از کشور‌های دنیا رویداد‌های فرهنگی و هنری‌شان یکی پس از دیگری لغو می‌شود و یا به تعویق می‌افتد. مهم‌ترین آن‌ها نیز اسکار و گلدن‌گلوب هستند که با توجه به شرایط موجود در زمانی که پیش‌تر اعلام شده‌بود برگزار نمی‌شوند. ایران نیز در سال ۹۹ چندین رویداد مهم را پیش‌رو دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره‌های ملی فیلم فجر، سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و فیلم کودک و نوجوان اصفهان اشاره کرد. به همین دلیل در تازه‌ترین جلسه هماهنگی جشنواره‌های سازمان سینمایی مقرر شده که با توجه به شیوع کرونا و ضرورت اتخاذ سیاست‌ها و روش‌های اقتضایی هر یک از دبیران جشنواره‌ها در شورای سیاست‌گذاری خود، جنبه و میزان برگزاری رویداد‌های آنلاین را بررسی کنند.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در بخشی از گفت‌وگوی لایو دوشنبه‌های سینما با موضوع «سرنوشت رویداد‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سال ۹۹»، درباره برنامه و سناریوی برگزاری جشنواره‌ها در سال جدید به اظهارنظر پرداخت. او با اشاره به جلسه‌ای که با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و دبیران جشنواره‌های سینمایی درباره نحوه برگزاری این رویداد‌ها برگزار شده گفت: در این جلسه من و سایر دبیران جشنواره‌ها ملزم شدیم که دو سناریو برای برگزاری جشنواره‌ها تدوین کنیم. در این مدت رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و مطالعات تطبیقی با جشنواره‌های مهم بین‌المللی انجام شد.

او یادآور شد: «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره‌های بین‌المللی هستند و ما امسال ناگزیر باید بخش جهانی این رویداد‌ها را آنلاین و به شکل مجازی برگزار کنیم. اگر پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد، با نصف ظرفیت و با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانیم نمایش فیلم هم داشته باشیم. اما اگر این اجازه را از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نداشته باشیم، باید برای بخش ملی هم با اتکا به ظرفیت‌های ملی خودمان، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی که در کشور موجود است و بعضا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه کرده‌ایم، جشنواره‌ها را برگزار کنیم.»

به گفته تابش اگر جشنواره‌ها در سال ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی و آنلاین یا نیمه‌فیزیکی و نیمه‌مجازی برگزار شوند، گستره وسیع‌تری از مخاطبان را با جغرافیای گسترده‌تر پوشش خواهند داد. همچنین حضور در بازار مجازی نیز می‌تواند تجربه متفاوت‌تری باشد؛ ضمن آنکه ورک‌شاپ‌ها، پنل‌های آنلاین، این امکان را ایجاد می‌کنند که مهمانان بیشتری به رویداد‌ها دعوت شوند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره امنیت نمایش فیلم‌ها به شکل مجازی در جشنواره نیز توضیح داد: «هم جنبه‌های حقوقی این موضوع در حال بررسی است و هم تجربه‌های کشور‌های دیگر در این زمینه را بررسی می‌کنیم. برای مثال دبیر جشنواره می‌تواند اسامی فیلم‌های بخش مسابقه را اعلام کند، اما نمایش عمومی فیلم اتفاق نیفتد و لینک فیلم فقط برای داور‌ها ارسال شود تا آن‌ها آثار را ارزیابی کنند. یا شاید بتوان برای نمایش آنلاین برخی فیلم‌ها با پلتفرم‌ها مذاکره کرد و به نتیجه رسید. نوع دیگر فن‌آوری، نمایش VR (ارائه نسخه واقعیت مجازی آثار با خرید عینک‌های مخصوص برای مخاطبان) است و ظاهرا این تنها شیوه و ابزاری است که تاکنون سرقت فیلم در آن اثبات نشده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->