آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت

  • کد خبر: ۳۴۴۷۸
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه برجام از چندین ناحیه تحت فشار قرار دارد خواستار تلاش بیشتر طرف‌های اروپایی برای جلب رضایت ایران در این توافق شد و هشدار داد: اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.
به گزارش شهرآرانیوز، جوسپ بورل در یادداشتی که به مناسبت پنجمین سالگرد برجام در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت افزود: من متوجه هستم که حفظ این توافق نه تنها لازم بلکه حیاتی است. اگر برجام نابود شود، هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت. این توافق پس از ۱۲ سال کشمکش و تلاش حاصل شد. برجام از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.

وی با اشاره به تاریخ طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران تصریح کرد که دست‌یابی به توافق نهایی بدون تکیه بر راه حل دیپلماتیک ممکن نبود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که برجام مشتمل بر یکصد صفحه و چندین ضمیمه است که براساس آن ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی، محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای پذیرفت. بورل سپس عنوان کرد؛ برجام نمونه بارزی است که چگونه دیپلماسی اروپایی و چندجانبه‌گرایی می‌تواند درچارچوب نظام حقوق بین الملل موثر باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین متذکر شد که برجام نه تنها یک پیروی نمادین بلکه توافقی است که اثربخشی آن اثبات شد. این دستاورد نتیجه دسترسی‌های بی سابقه‌ای است که برجام برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد کرد تا در ۱۵ گزارش پیاپی پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را تایید کند.

وی یادآور شد که بر همین اساس اروپا و سایر طرف‌های برجام تحریم‌ها را مطابق با توافق لغو کرده و بدین ترتیب روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشور‌ها به روال عادی باز می‌گشت. اما در ماه «می» سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود و برای پیشبرد سیاست فشار حداکثری تحریم‌ها را بازگرداند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد و مردم ایران تاثیر منفی داشت افزود:، اما ایران به مدت ۱۴ ماه در این توافق ماند. وی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران در یک سال گذشته هشدار داد که این توافق بیش از پیش تضعیف شده است.

بورل به ابراز نگرانی طرف‌های اروپایی از کاهش تعهدات ایران در برجام و نگرانی متقابل تهران از اینکه نتوانسته از مزایای این توافق بهره‌مند شود اشاره کرد و افزود:‌به عنوان مسئول هماهنگ کننده برجام به همکاری با طرف‌های باقی‌مانده در توافق و سایر جامعه جهانی ادامه خواهم داد. تمام تلاش‌مان را به کار خواهیم بست تا آنچه را که پنج سال پیش به دست آوردیم حفظ و اطمینان حاصل کنیم که توافق اثربخش می‌ماند.

وی با اشاره به برخی تدابیر اروپا برای تداوم مراودات تجاری با ایران دربرابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا افزود:، اما ما در اروپا می‌توانیم اقدامات بیشتری را برای جلب رضایت ایران در زمینه تجارت مشروع انجام دهیم.

مسئول سیاست خارجی اروپا تصریح کرد: من اطمینان دارم اگر بتوانیم برجام را حفظ و اجرای آن را ضمانت کنیم، این توافق می‌تواند به عنوان سنگ بنایی برای حل سایر نگرانی‌های مشترک از جمله مسائل مربوط به امنیت خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->